Sú aj vo vašom jedálničku? Tu je 7 dôvodov, prečo jesť artičoky!

Sú aj vo vašom jedálničku? Tu je 7 dôvodov, prečo jesť artičoky!

  • 37
  • 0

Artičoky dozaista radíme medzi druhy zeleniny so skutočne netradičným vzhľadom. Z rastliny sa konzumujú dužinaté lôžka so spodnými časťami úborov. Poznáme biele, zelené i fialkové artičokové puky, ktoré sú zrezávané tesne pred rozkvitnutím. Do Európy artičoky údajne priviezli Arabi a v minulosti ich obľubovali starí Gréci i Rimania. Aj dnes je táto zelenina rozšírená a hojne pestovaná v oblastiach okolo Stredozemného mora. U nás nie sú artičoky až také bežné, no čoraz viac prenikajú i do našich jedálničkov. A je to len dobre, pretože nám majú skutočne čo ponúknuť. Aké sú ich účinky?

Majú minimum kalórií

Artičoky sú vítanou súčasťou každého zdravého jedálnička, vhodné sú aj pri chudnutí či udržiavaní si štíhlej línie. Stogramová porcia tejto zeleniny predstavuje len okolo 50 kalórií. Artičoky sú z väčšiny tvorené len vodou a neobsahujú prakticky žiaden tuk. Ani zďaleka však nie sú chudobné na živiny. Nájdeme v nich slušné množstvo bielkovín a taktiež cennú vlákninu. Artičoky je pritom možné piecť, pridať do cestovín, polievok i nátierok.

Odporúčame: Karfiolová ryža ako zdravá a diétna príloha?! Ako ju pripraviť?

živiny v artičokách

Zdroj: Shutterstock®

Sú plné vitamínov, minerálov i stopových prvkov

Okrem nenahraditeľných sacharidov a bielkovín sa v artičokách ukrýva veľké množstvo rozličných vitamínov, minerálnych látok i stopových prvkov. Bohaté sú na viaceré vitamíny skupiny B, napríklad niacín či pyridoxín, obsahujú však i vitamín C a K. Z minerálov v nich nájdeme veľké množstvo draslíka, telu doplnia aj horčík, fosfor, železo či vápnik. Okrem toho sú artičoky rovnako zdrojom trieslovín, horčín i flavonoidov.

Sú zdrojom kyseliny listovej

Artičoky sú rovnako známe značným obsahom kyseliny listovej, čo je vitamín B9. Táto látka je veľmi dôležitá pre ženy v období pred tehotenstvom i počas neho. Kyselina listová totižto okrem iného znižuje riziko vývojových vád embrií počas tehotenstva. Má význam pri syntéze DNA, raste tkaniva, pri procesoch bunkového delenia a správnom vývoji. Jej deficit v období tehotenstva môže viesť k vzniku viacerých ťažkostí, akými sú napríklad predčasný pôrod či rastové a neurologické problémy.

zdravá pečeň

Zdroj: Shutterstock®

Priaznivo vplývajú na pečeň

Táto zaujímavo vyzerajúca zelenina je prospešná i pre našu pečeň. Vďaka svojmu zloženiu výrazne napomáha zlepšovať činnosť tohto dôležitého orgánu. Spomenúť môžeme látku zvanú cynarín, ktorá chráni a posilňuje pečeň, stimuluje tvorbu a vylučovanie žlče a má priaznivý vplyv aj na hladinu cholesterolu v krvi. Cynarín je vo veľkom množstve ukrytý najmä v artičokách.

Poradia si s vysokým cholesterolom

Ako sme už načrtli vyššie, chutné a zdravé artičoky majú priaznivý vplyv aj na hladinu cholesterolu. Sú vítanou súčasťou jedálnička pri problémoch s vysokým cholesterolom. Vysoký cholesterol je pritom rizikovým faktorom mnohých vážnych srdcovo-cievnych ochorení, preto ho neradno ignorovať. Spôsobuje upchávanie ciev a poškodzuje ich, v dôsledku čoho sa celkovo zhoršuje krvný obeh. Artičoky majú okrem toho priaznivý vplyv aj na hladinu cukru v krvi.

dobré trávenie

Zdroj: Shutterstock®

Zlepšujú trávenie

Artičoky nielen podporia správnu činnosť pečene a dobrý stav ciev, ale rovnako majú blahodarný vplyv aj na tráviaci systém. I vďaka vláknine priaznivo pôsobí na proces trávenia. Dostatok vlákniny je nevyhnutný pre správnu činnosť čriev. Ako sme spomenuli už vyššie, artičoky vďaka látkam, ktoré sa v nich ukrývajú, rovnako podporujú vylučovanie žlče, čo je taktiež veľmi dôležité z hľadiska správneho fungovania trávenia. Artičoky sa oplatí do jedálnička zaradiť pri nadúvaní, nevoľnostiach či iných zažívacích ťažkostiach.

Pôsobia antioxidačne aj protizápalovo

Na záver môžeme ešte spomenúť zopár vlastností artičok. Táto zelenina obsahuje množstvo látok, ktoré majú antioxidačné pôsobenie. To znamená, že bojujú proti škodlivým účinkom oxidačných procesov v organizme a zároveň znižujú riziko vzniku mnohých civilizačných chorôb, akými sú napríklad nádorové či kardiovaskulárne ochorenia. Okrem toho majú artičoky aj protizápalové účinky. Rovnako ide o prírodné diuretikum, čiže pôsobia močopudne.

Odporúčame: Aké sú príznaky nedostatku selénu? Môže to spôsobiť tieto ťažkosti!


  • 37
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

AKO SCHUDNÚŤ

Čo si dať na raňajky? 5 tipov, ktoré dodajú energiu, ale nie kilá!

  • 58
  • 0
  • 12.03.2020
LIEČBA

Viete, prečo jesť reďkovky pravidelne? Toto robia pre naše zdravie!

  • 68
  • 1
  • 20.04.2020
AKO SCHUDNÚŤ

Sú účinky zelerového džúsu pravda či blud? Zistite, čo tvrdí veda

  • 135
  • 0
  • 01.05.2020