Toto sú najväčšie chyby pri behaní. Dopúšťate sa ich aj vy?

Toto sú najväčšie chyby pri behaní. Dopúšťate sa ich aj vy?

  • 77
  • 0

Je mnoho dobrých dôvodov na to, prečo začať pravidelne behať. Beh si poradí s prebytočným tukom, zlepší trávenie či spánok a posilní srdce. Behanie sa môže zdať ako veľmi jednoduchá forma pohybu, ktorá nám pomôže udržiavať telo v dobrej kondícii. Beháme predsa odmalička. A údajne práve deti vedia behať najsprávnejšie, no dospelí s tým môžu mať určité problémy. Najmä u začiatočníkov sa môže objaviť najmä nesprávna technika behu, no rovnako sú tú mnohé ďalšie chyby, ktorých sa môže človek počas behu dopustiť. V článku sa pozrieme na tie najčastejšie, na ktoré si rozhodne treba dávať pozor.

Zlá technika

Ako sme už načrtli v úvode, medzi najzávažnejšie a najčastejšie chyby pri behu radíme nesprávnu a zlú techniku. Častými problémami v súvislosti s technikou je napríklad zvieranie rúk do pästí počas behu, zakláňanie trupu dozadu, kývanie tela do strán, príliš dlhý krok či zlé došľapovanie. Veľkým problémom je aj nesprávne dýchanie. Nevhodná technika pri behu zvyšuje riziko zranenia a z dlhodobého hľadiska môže škodiť svalstvu, chrbtici, kĺbom a podobne. Než začnete behať, je vhodné si niečo o správnej technike behu naštudovať, pomôcť môžu videá na internete či osobní tréneri.

Odporúčame: Poznáte účinky konopného oleja? Tu je 7 jeho vlastností!

nevhodná obuv

Zdroj: Shutterstock®

Nevhodná obuv

Asi nikoho neprekvapí, keď povieme, že pri behu je veľmi dôležitá vhodná obuv. Kvalitné topánky zabezpečia podporu a ochranu chodidiel aj kĺbov a zvyšujú pohodlie počas behu. Nevhodná či veľmi stará a opotrebovaná obuv rovnako môže zvyšovať riziko úrazu a má negatívny vplyv na kolená či klenbu nôh. Ak sa venujete behu čo i len trochu pravidelne, výber topánok nepodceňte. Vhodné je nechať si napríklad poradiť v špecializovaných predajniach. Nezabúdajte na to, že bežecká obuv sa aj podľa toho, koľko beháte, po istom čase opotrebuje a bude potrebovať výmenu.

Nevhodné oblečenie

Aj pri výbere oblečenia na beh sa môžeme dopustiť nejakých tých chýb. Samozrejme, odev by mal byť v prvom rade pohodlný. Veľkou chybou je však hlavne neprispôsobiť oblečenie počasiu a klimatickým podmienkam. V zime je vítané viacvrstvové oblečenie, funkčná bielizeň, čiapka, rukavice i šál. V lete zase môže byť užitočný napríklad šilt, ktorý zabráni stekaniu potu do očí. Hovorí sa, že počasie zlé na beh neexistuje, existuje vždy len zle oblečený bežec. Veľkou chybou ešte je, ak bežec nemyslí na ochranu pokožky. Cez leto je nevyhnutný kvalitný opaľovací prípravok, v zime zase hydratačný krém na odhalené časti kože.

technika behu

Zdroj: Shutterstock®

Tlačenie na pílu a neprimeraná náročnosť tréningu

Ďalšou chybou je, ak človek pri behaní veľmi tlačí na pílu, dáva si prehnané nároky a jeho náročnosť tréningu je neprimerane vysoká. Najmä u začiatočníkov sa môžeme stretnúť s istými problémami, hlavne čo sa intenzity a dĺžky behu týka. Často bežia veľmi rýchlo alebo dlho, snažia sa behať veľké trate a prekonávať sa. Chce to pritom čas. Zlepšovanie fyzickej kondície sa deje skutočne postupne. Človek by mal začať vždy zľahka a až časom pridávať záťaž. Začiatočníci môžu striedať beh a chôdzu a intenzitu tréningu zvyšovať z týždňa na týždeň, alebo aj z mesiaca na mesiac.

Bez rozcvičky, strečingu a dostatočného oddychu

Žiadna rozcvička, žiadny strečing a ani žiadny väčší oddych medzi tréningmi – to sú skutočne zásadné chyby, ktorých sa mnohí pri behu dopúšťajú. Rozvička pripravuje svalstvo na nasledujúcu väčšiu fyzickú aktivitu. Je vhodné sa trochu rozklusať a ponaťahovať svaly. Rovnako je strečing potrebný aj po behu, zabezpečí natiahnutie poskracovaných svalov, podporí pohyblivosť a zníži riziko úrazu. Do tretice je chybou vynechávanie odpočinku. Ak človek behá veľmi často, napríklad každý deň, telo v podstate nemá čas na oddych a regeneráciu. Telo a svalstvo tak časom môžu byť unavené vyčerpané, čo opäť zvyšuje riziko zranenia. 

pitný režim

Zdroj: Shutterstock®

Zabúdanie na pitný režim a správny jedálniček

Aj zabúdanie na pitný režim môžeme zarátať medzi chyby pri behaní. Príjem dostatočného množstva tekutín neradno podceňovať. Naše telo má výrazne zvýšené nároky na príjem vody počas akejkoľvek športovej či inej fyzicky náročnej aktivite. Nedostatok tekutín spôsobuje bolesti hlavy aj závraty, sucho v ústach, únavu a škodí i tráveniu. Telu je potrebné vodu dopriať pred, počas aj po tréningu. Ak sa človek pravidelne venuje behu, aby svojmu telu doprial dostatok pohybu, nikdy by nemal zabúdať ani na stravu. I jedálniček je veľmi dôležitý. Strava je jednoducho základ. Je zdrojom energie. Mala by byť pestrá a vyvážená.

Neustále behanie tej istej trasy

Na záver ešte môžeme spomenúť, že ani behanie tej istej trasy dokola nemusí byť úplne ideálne. Pri tej istej trase je stále to isté okolie a telo človeka je spravidla zvyknuté na určitú záťaž a tempo. Preto je vhodné ho z času na čas prekvapiť. Je vhodné sem-tam meniť rýchlosť, ktorou bežíme, alebo tiež vzdialenosť. Je možné vybrať trasu s miernymi kopčekmi, ktorá dá telu trochu zabrať. Skvelé je napríklad behať v lese a užívať si ticho, respektíve iba zvuky prírody. Vtedy sa stáva z behu úplne iný zážitok. 

Odporúčame: TOP dôvody, prečo jesť žeruchu: Vedeli ste vôbec o jej účinkoch?


  • 77
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Ako odstrániť bolesť hlavy? Tieto esenciálne oleje pomáhajú na 100 %!

  • 73
  • 0
  • 28.04.2020
LIEČBA

Otrava slnkom verzus spálenie: Ako ich rozoznať a ako sa im vyhnúť?

  • 22
  • 0
  • 10.07.2020
LIEČBA

Už se skúsili konopný čaj? Objavte jeho jedinečné účinky!

  • 45
  • 0
  • 30.07.2020