Registrácia Prihlásenie

Veda odhalila: Sú vegetariáni zdravší ako vegáni alebo je to naopak?

Vegetariánov a vegánov je v súčanosti na svete oveľa viac, ako tomu bolo možno pred pár rokmi. Obe „diéty” sú teda na vzostupe a tešia sa veľkej popularite a neustále rozširujúcej sa komunite ich podporovateľov. Zatiaľ čo vegetariáni sa vyhýbajú mäsu a mäsovým výrobkom, vegáni vo svojom jedálničku nemajú nič, čo je živočíšneho pôvodu. Nejedia teda syry, vajcia či mliečne výrobky a nepijú mlieko živočíšneho pôvodu. Sú vegetariáni zdravší ako vegáni alebo je to úplne naopak? Pozrite sa, čo na to hovorí veda!

Inšpiruj sa: Čo jesť po cvičení? Tieto potraviny sú dobrou voľbou!

čo jedia vegáni a vegetariáni

Zdroj: Shutterstock®

Základ je plánovať

Aj vegetariánstvo, aj vegánstvo sú označované za veľmi zdravé štýly stravovania sa, no iba v prípade, ak sú vykonávané správne. Odborníci na výživu apelujú na to, aby si novovzniknutí vegetariáni a vegáni najmä spočiatku pozorne plánovali svoje jedálničky, a to s dôrazom na všetky živiny potrebné pre plnohodnotné fungovanie ľudského organizmu. Mali by preto nutrienty, ktoré do seba nedostanú cez mäso, prípadne iné živočíšne výrobky, doplniť iným spôsobom, z rastlinných zdrojov. Spravidla vegetariánom a vegánom chýba vápnik, vitamín B12 a D či omega 3 mastné kyseliny. Správne praktizované vegetariánstvo aj vegánstvo je však čo sa týka príjmu živín veľmi podobné. Vegetariáni aj vegáni väčšinou prekypujú vitamínmi, minerálmi a zdravou vlákninou a zároveň minimalizujú nezdravé nasýtené tuky.

vegánske recepty

Zdroj: Shutterstock®

Vegetariáni verzus vegáni

Ktorá z týchto diét je teda čosi zdravšia? Podľa odborníkov je to zrejme vegánska diéta, ktorej nasledovatelia čelia menšiemu riziku vzniku kardiovaskulárnych ochorení, určitých druhov rakoviny a tiež diabetu typu 2. Vegetariáni mávajú zasa troška väčší príjem vápnika, keďže konzumujú aj mliečne výrobky, čo zasa znamená zdravšie kosti a zuby. V oboch prípadoch však platí, že ak sa hodláte vzdať mäsa alebo dokonca i všetkých živočíšnych produktov, chýbajúce živiny musíte nahradiť z rastlinných zdrojov či prípadne pomocou doplnkov stravy, inak vám môže na pohľad zdravý životný štýl spôsobiť veľké zdravotné ťažkosti.

Pozri aj: Príčiny zvýšenej chuti do jedla: Môže za tým stáť ochorenie?

- Anketa

DO KTOREJ SKUPINY PATRÍTE VY?

Odpovedalo 196 ľudí  

Som vegán/ka ako repa!
14%
Nejem len mäso, som teda vegetarián/ka.
21%
Som všežravec.
65%

Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!
LIEČBA

Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!

  • 61
  • 0
  • 25.10.2019
Keď je alergia na zvuky chorobou: Ako zistíte, že máte problém?
LIEČBA

Keď je alergia na zvuky chorobou: Ako zistíte, že máte problém?

  • 41
  • 0
  • 17.01.2020
Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!
LIEČBA

Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!

  • 61
  • 0
  • 25.10.2019