Ako sa pripraviť na darovanie krvi? Je potrebné prísť nalačno?

Ako sa pripraviť na darovanie krvi? Je potrebné prísť nalačno?

    • Zdieľaj:
  • 0

Krv predstavuje skutočne vzácnu tekutinu. Ak človek daruje krv, môže to niekomu zachrániť život. Čaká vás prvé darovanie krvi a nie ste si úplne istý, ako sa na odber správne pripraviť? Je potrebné prísť nalačno alebo, naopak, nie je úplne rozumné chodiť s prázdnym žalúdkom? Čo ďalšie ešte treba dodržiavať pred darovaním krvi? Čomu sa vyhýbať? Na základné pravidlá prípravy na darcovstvo krvi sa pozrieme v dnešnom článku. 

Kto môže byť darcom krvi?

Ako prvé sa môžeme pozrieť na to, kto je vlastne vhodným darcom krvi. Nie každý jedinec má možnosť darovať krv, existujú totiž mnohé obmedzenia. Vo všeobecnosti sa môže darcom stať zdravý človek vo veku od 18 do 60 rokov, pravidelní darcovia môžu darovať krv až do veku 65 rokov. Muži môžu darovať krv každé tri a ženy každé štyri mesiace. Zohľadňuje sa aj hmotnosť, jedinec by mal mať váhu nad 50 kg. Samozrejme, veľmi dôležitým kritériom je samotný zdravotný stav záujemcu o darcovstvo. Jedinec nemôže trpieť na nejaké závažné či chronické ochorenia, nesmie byť tiež nosičom HIV vírusu, darcom tiež nesmie byť po prekonaní hepatitídy typu B a C. 

Natrvalo môžu byť z darcovstva vylúčené osoby, ktoré vnútrožilovo alebo vnútrosvalovo užívali drogy, alebo sú liečené na poruchy zrážanlivosti krvi. Možnosť darovať krv môžu na určitý čas obmedzovať rôzne kozmetické zákroky, ktoré jedinec podstúpil, taktiež sezónne alergie, vyšetrenie u zubára, niektoré ochorenia, u žien tiež menštruácia a tehotenstvo. Napríklad po užívaní antiobiotík sa vo všeobecnosti odporúča podstúpiť darovanie krvi až po štyroch týždňoch. Ak neviete či ste vhodným adeptom na darovanie krvi, pretože napríklad užívate nejaké lieky alebo ste podstúpili určitý zákrok či operáciu, informovať sa môžete osobne či telefonicky v odbernom mieste. 

Odporúčame: Ktoré prvé jarné bylinky hľadať v prírode? Podporte nimi zdravie!

darcovstvo krvi

Zdroj: Shutterstock®

Prísť nalačno?

Mnoho ľudí má v hlave zafixované, že na odber krvi sa chodí nalačno. Áno, v niektorých prípadoch je potrebné prísť nalačno. Je to napríklad pri odberoch na zistenie krvného obrazu, sedimentácie krviniek, ale aj pri rôznorodých iných vyšetreniach. Na to, že na odber krvi máme prísť nalačno, nás vopred upozorní lekár. Na odber krvi v prípade darovania však nalačno rozhodne nechodíme! Pred darovaním krvi je vhodné dopriať si deň vopred ľahkú večeru a ráno pred odberom ľahké raňajky.

Ideálne je konzumovať ľahšie sacharidové jedlá, napríklad netukové pečivo, taktiež ovocie a zeleninu, varené zemiaky, sucháre, ovsené vločky, džem. Naopak, skúste sa vyhýbať veľmi mastným a tučným pokrmom. Vhodné nie sú tučné syry, smotana, údeniny, vysmážané jedlá. Na pár hodín pred odberom (aspoň 6 hodín) by ste sa tiež mali rozlúčiť s cigaretami. 

pitný režim

Zdroj: Shutterstock®

Pitný režim je nesmierne dôležitý

Pred odberom krvi je potrebné myslieť nielen na vhodnú stravu, ale aj dostatočný pitný režim. V priebehu 24 hodín pred odberom je potrebné vypiť aspoň dva litre tekutín. Krátko pred odberom si doprajte aspoň pol litra tekutín. Dávajte však pozor na to, čo pijete. Samozrejme, najvhodnejšia je čistá voda, pitný režim je tiež možné doplniť minerálnymi vodami, čajmi alebo ovocnými džúsmi. Dopriať si okrem toho môžete čiernu kávu, no nerátajte ju k potrebnému množstvu prijatých tekutín. Zakázaný je, naopak, alkohol. Aspoň 12 hodín pred odberom krvi určite nepožívajte alkoholické nápoje. Počas darovania krvi sa z tela odoberá 450 ml krvi, čo je pomerne veľké množstvo. Ak podceníte stravu alebo dostatočný pitný režim, môžete tak zvýšiť riziko výskytu nevoľnosti, pocitov slabosti a závratov počas a po odbere. 

oddych

Zdroj: Shutterstock®

Oddych pred aj po darovaní

Príprava na darovanie krvi by mala zahŕňať aj dostatočný oddych. Pred odberom je vhodné vyhýbať sa veľmi veľkej fyzickej, ale aj psychickej záťaži. Tréning či návštevu posilňovne je vhodné nahradiť prechádzkou. Eliminujte stres a relaxujte. Nezabúdajte taktiež na kvalitný a dostatočne dlhý spánok, počas ktorého sa náš organizmus regeneruje. Podobné pravidlá platia aj po odbere. Aj po darovaní krvi by ste si počas dňa mali dopriať oddych a mali by ste sa vyhýbať zvýšenej fyzickej aktivite, a to napríklad aj v práci. Darca má za účasť na darovaní krvi od zamestnávateľa nárok na voľno s náhradou mzdy. Okrem toho sa krátko po odbere neodporúča šoférovať, najmä v prípade prvého odberu či v prípade výskytu nevoľností pri predchádzajúcich odberoch. 

Odporúčame: TOP bylinky proti únave: Tieto dokonale povzbudia organizmus!


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

15-minútový tréning na spodnú časť tela: Posilníte zadok i stehná!
AKO SCHUDNÚŤ

15-minútový tréning na spodnú časť tela: Posilníte zadok i stehná!

  • 1
  • 06.04.2021
Ako nám prospieva pravidelné cvičenie? Tu je 7 dôvodov, prečo začať!
ŽIVOTNÝ ŠTÝL

Ako nám prospieva pravidelné cvičenie? Tu je 7 dôvodov, prečo začať!

  • 1
  • 22.04.2021
15-minútový ranný tréning: Lepšie sa deň naštartovať ani nedá!
AKO SCHUDNÚŤ

15-minútový ranný tréning: Lepšie sa deň naštartovať ani nedá!

  • 1
  • 04.05.2021