Zabudnite na mýtus, že rastlinná strava je len o nudných šalátoch. Užite si jej pestrosť naplno

Zabudnite na mýtus, že rastlinná strava je len o nudných šalátoch. Užite si jej pestrosť naplno

    • Zdieľaj:
  • 0

Vegánstvo nie je iba módnym výstrelkom. Čaro, výhody a najmä chuť rastlinnej stravy objavuje čoraz viac ľudí – dokonca aj ortodoxní mäsožravci bývajú často prekvapení vegánskou kuchyňou.

Na čom je vegánstvo založené a ako ovplyvní naše zdravie? Rastlinná strava však nie je iba o šalátoch, dokáže prekvapiť pestrou paletou chutí. Čím je výnimočná?

Na čom je založené vegánstvo?

Vegánske reštaurácie v Bratislave a rovnako aj v ostatných častiach Slovenska postupne pribúdajú, čo je pozitívny úkaz. Na akej filozofii je však založený tento stravovací smer? Ako napovedá samotný názov – rastlinná strava – vo vegánskej kuchyni sa pracuje výlučne s rastlinnými surovinami. Živočíšne produkty, ako mäso, tradičné mliečne výrobky (maslo, jogurty, syry), vajcia, ale tiež med, sa v nej nepoužívajú.

Vegánska strava sa však nepripravuje iba zo zeleniny a ovocia, často v nej nájdeme zaujímavé alternatívne suroviny. Či už rôzne napodobeniny mäsa, ako seitan, tempeh či tofu, alternatívy za bryndzu, syry alebo majonézu. Prechod na rastlinnú stravu býva najčastejšie z etických dôvodov: vegáni takto vyjadrujú nesúhlas s podmienkami, ktoré panujú na veľkých bitúnkoch.

Zdravotné benefity rastlinnej stravy

Rastlinná alebo aj vegánska strava prináša so sebou množstvo výhod, ktoré ocení tiež naše telo. Ide najmä o odľahčenie detoxikačných orgánov, v dôsledku čoho sa dokážeme rýchlo a účinne zbaviť chronického pocitu únavy. Rovnako sa takto môže znížiť riziko vzniku cukrovky či kardiovaskulárnych ochorení. Mnohí tiež ocenia benefit vegánskej stravy v podobe prirodzeného úbytku telesnej hmotnosti.

Nedostatkom rastlinnej stravy môže byť nižší príjem niektorých látok a vitamínov, napríklad omega-3 mastné kyseliny, bielkoviny či zinok. Ako si s tým poradiť? Existujú dva spôsoby: do jedálnička zaradiť viac surovín rastlinného pôvodu s vyšším obsahom týchto látok, prípadne siahnuť po doplnkoch výživy.

vegánska strava

Zdroj: unsplash.com / Ruth Georgiev

Vegánska strava dokáže byť pestrá

Vegánske obedové menu nemusí prinášať iba šaláty na 78 rôznych spôsobov. Rastlinné jedlá doprajú neuveriteľnú príležitosť pohrať sa so surovinami. Strukoviny, mrkva, batáty, cvikla, špenát, šaláty, ovocie, ale tiež náhrady mäsa, ako Beyond Meat v kombinácii s tvorivosťou kuchára dokážu vyčarovať neuveriteľne chutné výtvory.

Čo by ste povedali na wrap plnený čerstvou zeleninou, chrumkavým falafelom a mangovým chutney? Alebo radšej Beyond burger s nakladanou uhorkou, rajčinou, čerstvým šalátom, vegánskym „syrom“ a coleslawom? Ak patríte medzi milovníkov tradičných jedál, vegánske reštaurácie v Bratislave – a dnes už prakticky kdekoľvek na Slovensku – dokážu v rastlinnej verzii pripraviť tiež segedínsky guláš či stroganov s cestovinami.

Chcete vyskúšať vegánsku kuchyňu? Objednajte si cez foodpanda.sk a užite si ultra rýchle doručenie.

Úvodná fotka zdroj: unsplash.com / Pablo Merchán Montes


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Hepatitída E – aké sú možnosti prenosu a aké ťažkosti spôsobuje?
ZDRAVIE A PREVENCIA

Hepatitída E – aké sú možnosti prenosu a aké ťažkosti spôsobuje?

  • 0
  • 10.05.2022
Alex stratil mesiace. Ak by dostal liek pred prvými príznakmi, bol by zdravým chlapcom
ZDRAVIE A PREVENCIA

Alex stratil mesiace. Ak by dostal liek pred prvými príznakmi, bol by zdravým chlapcom

  • 0
  • 11.05.2022
Úpal – nechcený spoločník v horúcom počasí. Ako sa pred ním ochrániť?
ZDRAVIE A PREVENCIA

Úpal – nechcený spoločník v horúcom počasí. Ako sa pred ním ochrániť?

  • 0
  • 28.06.2022