Registrácia Prihlásenie

TOP 7 dôvodov, prečo jesť špenát: Nie je len zdrojom železa!


  • 40
  • 0

Listová zelenina je pre naše zdravie veľmi prínosná. Je bohatá na mnohé karotenoidy, vitamíny skupiny B a ďalšie cenné látky. Jej rozličný zástupcovia majú priaznivý vplyv na hladinu cukru v krvi, trávenie aj stav ciev. V surovom stave by nemala chýbať v žiadnom jedálničku. To platí aj pre špenát, ktorý je mnohými nenávidený, neraz hlavne malými deťmi. Pritom ide o veľmi zdravú listovú zeleninu, ktorá má nášmu telu čo ponúknuť. Špenát stačí len správne naservírovať a hneď bude pre každého o niečo sympatickejší. Čo tak ho pridať do lahodného smoothie nápoja alebo chutnej tortilly s kuracím mäsom a paradajkami? Máme pre vás hneď 7 dôvodov, prečo sa naučiť konzumovať špenát pravidelne!

1. Je nízkokalorický

Prvým benefitom špenátu je, že je skutočne nízkokalorický. Stogramová porcia tejto chutnej listovej zeleniny má len niečo cez 20 kalórií. Takmer z 90 percent je pritom tvorený len vodou. Špenát je tak ideálnou potravinou aj pri chudnutí a rozličných redukčných diétach. Má totiž minimum kalórií a zároveň je výživný. Navyše má pozitívny vplyv na trávenie a vďaka obsiahnutej vláknine podporuje pravidelnú stolicu.

Odporúčame: Prečo jesť tekvicové semená? Stačí zopár gramov a výsledky vás prekvapia!

vitamíny v špenáte

Zdroj: Shutterstock®

2. Obsahuje toho viac ako len železo

Hoci má špenát málo kalórií a z veľkej časti ho tvorí voda, zároveň ide o veľmi výživnú potravinu, ktorá človeku doplní mnoho dôležitých látok. A reč zďaleka nie je len o železe, ktorého obsahom je špenát známy. Táto listová zelenina je zdrojom ďalších minerálov, napríklad draslíka, horčíka, vápnika, zinku či fosforu. Telu doplní ďalej vitamíny skupiny B aj vitamíny C či K, vlákninu aj bielkoviny.

3. Podporuje zdravie srdca a ciev

Ak budete pravidelne konzumovať špenát, urobíte niečo pre svoje srdce a cievy. Napríklad vďaka draslíku prispieva k udržiavaniu dobrej hladiny krvného tlaku. Taktiež je vhodnou súčasťou stravy, ktorá napomáha udržiavať úroveň cholesterolu v norme. Špenát navyše obsahuje i kyselinu listovú, ktorá má rovnako priaznivý vplyv na zdravie srdca a ciev. Pridaním špenátu do stravy je možné prispieť k prevencii vážnych kardiovaskulárnych ochorení.

účinky špenátu

Zdroj: Shutterstock®

4. Pomáha chrániť naše oči

Nielen mrkva je dobrá pre naše oči, ale aj špenát. Obsahuje totiž karotenoidy luteín a zeaxantín, čo sú prírodné pigmenty s veľmi silnými antioxidačnými účinkami. Napomáhajú bojovať proti voľným radikálom a chrániť naše oči pred oxidačným poškodením aj účinkami UV žiarenia. Tieto karotenoidy prispievajú k prevencii degeneratívnych zmien na sietnici či šedého zákalu. 

5. Udržuje v dobrom stave kosti i zuby

Ak sa nám na tanieri raz či dvakrát za týždeň objaví špenát, určite budú z toho nadšené aj naše kosti a zuby. Vďaka svojmu zloženiu má na ich zdravie a pevnosť pozitívny vplyv aj spomínaná listová zelenina. Špenát je napríklad zdrojom potrebného vitamínu K, ktorý má význam z hľadiska vývoja aj mineralizácie kostí. Rovnako telu doplní pre kosti nenahraditeľné minerály, napríklad mangán, horčík, meď či zinok. 

zdravý špenát

Zdroj: Shutterstock®

6. Posilňuje mozog

Špenát obsahuje aj množstvo látok, ktoré sú dôležité pre správnu funkciu mozgu a nervovú činnosť. V dobrej kondícii napomáha udržiavať mozog napríklad kyselina listová. Pre normálnu funkciu centrálnej nervovej sústavy je tiež dôležitý mangán a zabudnúť nemôžeme ani na horčík. I s doplnením týchto látok nám vie pomôcť práve chutný špenát. 

7. Podporuje krásu pokožky

Nakoniec nám pomôže špenát vyživiť aj našu pokožku a podporiť jej zdravie a krásny vzhľad. Ukrýva sa v ňom napríklad betakarotén, ktorý patrí medzi spomínané karotenoidy. Rovnako pôsobí antioxidačne, podporuje dobrý stav pokožky a spomaľuje jej starnutie. V špenáte nájdeme i potrebný vitamín C, ktorý rovnako bojuje proti škodlivým účinkom voľných radikálov, podporuje hojenie rán a dôležitý je aj pre normálnu tvorbu kolagénu, ktorý sa ukrýva nielen v našej pokožke. 

Odporúčame: Zistite, čo znamená zimnica: Kedy signalizuje vážny problém?


  • 40
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Viete, ako poraziť jarnú únavu? Tu je 7 tipov, ako na to!
LIEČBA

Viete, ako poraziť jarnú únavu? Tu je 7 tipov, ako na to!

  • 30
  • 0
  • 11.03.2020
TOP 7 dôvodov, prečo jesť špenát: Nie je len zdrojom železa!
LIEČBA

TOP 7 dôvodov, prečo jesť špenát: Nie je len zdrojom železa!

  • 40
  • 0
  • 26.03.2020
Ako na zdravé a pevné vlasy? Skúste TOP potraviny, ktoré ich vzpružia
LIEČBA

Ako na zdravé a pevné vlasy? Skúste TOP potraviny, ktoré ich vzpružia

  • 63
  • 0
  • 10.03.2020