Registrácia Prihlásenie

5 dôvodov, prečo jesť ryby: Sú na vašom tanieri dvakrát týždenne?


Hovorí sa, že ryby by sa na našom tanieri mali objaviť až dvakrát týždenne. Nejde pritom len o také hocijaké tvrdenie, ale fakt, ktorý vyplynul z výsledkov mnohých štúdií a výskumov. Je napríklad vedecky podložené, že strava bohatá na ryby predstavuje účinný spôsob, ako znížiť riziko vzniku vážnych srdcovo-cievnych ochorení, ktoré sú dnes častou príčinou úmrtí. Realita, čo sa frekvencie konzumácie rýb týka, je však v našom okolí a pri našom spôsobe stravovania trochu odlišná. Mnohí konzumujú ryby len niekoľkokrát mesačne, u iných sa tento druh mäsa na tanieri nevyskytne celé mesiace. To je však veľká škoda, pretože konzumácia rýb so sebou nesie skutočne veľké množstvo výhod. V článku vám prezradíme, prečo jesť ryby pravidelne a ako ovplyvnia naše zdravie.

1. Sú TOP zdrojom zdravých tukov

Ryby sú v prvom rade známe vysokým množstvom zdravých tukov, ktoré obsahujú. Najmä morské a mastnejšie ryby, medzi ktoré radíme napríklad i lososa, tuniaka, makrelu či sardinky, predstavujú dokonalý zdroj nenasýtených omega-3 MK aj omega-6 mastných kyselín. Práve týchto živín je neraz v našej strave pomenej. Nedostatok zdravých tukov má pritom negatívny vplyv na stav srdca, činnosť mozgu a psychiku aj kvalitu kože a vlasov. Samozrejme, ryby sú taktiež zdrojom ďalších základných živín. Doplnia vám nemalé množstvo kvalitných bielkovín.

Bude vás zaujímať: Je pšeničná tráva naozaj všeliek? Zistite o tomto fenoméne viac!

vitamín D

Zdroj: Shutterstock®

2. Sú kvalitným zdrojom vitamínu D

Vitamín D si dokáže naše telo vytvoriť počas pôsobenia slnečného žiarenia na pokožku tela. Následne si ho organizmus ukladá do zásoby, no zvyčajne počas zimných mesiacov môže mať naše telo tejto látky už nedostatok. Práve preto je nevyhnutný i príjem déčka v potrave, prípadne prostredníctvom výživových doplnok. Spomínané ryby sú najkvalitnejším zdrojom tohto vitamínu. Vitamín D má pritom okrem iného pozitívny vplyv na imunitný systém, vstrebávanie niektorých látok aj vývoj plodu. Ryby telu doplnia i potrebný vitamín E, vitamíny skupiny B či selén, fosfor a draslík.

3. Znižujú riziko rozvoja srdcovo-cievnych ochorení

Už v úvode článku sme spomenuli, že ryby majú blahodarný vplyv na stav kardiovaskulárneho systému. Ryby totiž vďaka obsahu mastných kyselín aj mnohých ďalších látok podporujú zdravie srdca, zlepšujú pružnosť ciev a podieľajú sa na udržovaní dobrej úrovne cholesterolu. Strava bohatá na kvalitné mastnejšie ryby tak prispieva k prevencii infarktu myokardu, mozgovej mŕtvice i ďalších srdcovo-cievnych ochorení. Ak chcete niečo urobiť pre svoje srdce a cievy, neváhajte jesť ryby minimálne jedenkrát týždenne.

činnosť mozgu

Zdroj: Shutterstock®

4. Podporujú správny vývoj a funkciu mozgu

Ryby majú pozitívny vplyv aj na nervový systém človeka. Podporujú správny vývoj mozgu aj jeho činnosť. V prípade, že chcete niečo urobiť pre svoju sivú mozgovú hmotu, ryby by vo vašom jedálničku rozhodne nemali chýbať. Ich konzumáciou podporíte činnosť pamäte, koncentráciu a schopnosť učiť sa. Predstavujú jednu z foriem prevencie vážnej Alzheimerovej choroby. Rovnako prispievajú k prevencii depresívnych stavov a rozličných psychických ťažkostí. Všetko to súvisí najmä s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín.

5. Pomáhajú udržiavať mladistvý vzhľad

Ryby sú nakoniec i skvelým pomocníkom pri udržiavaní krásy. Najmä mastné kyseliny a mnohé minerály prispievajú k ochrane pokožky pred vysúšaním a predčasnou tvorbou vrások. Konzumáciou rýb rovnako predídete vlasom bez lesku či lámavým nechtom. Vďaka rybám môže byť vaša pokožka pružná a bez kožných ochorení, ale rovnako aj vaše vlasy lesklé a nechty zase pevné. Nakoniec ešte musíme spomenúť, že svojmu telu by sme mali dopriať najmä pečené a grilované ryby, nie vyprážané.

Odporúčame: TOP zaujímavosti o ľudských kostiach: Koľko ich v tele vlastne máme?


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Čo všetko o spermiách musíš vedieť, ak (ne)chceš otehotnieť?!
LIEČBA

Čo všetko o spermiách musíš vedieť, ak (ne)chceš otehotnieť?!

  • 6
  • 0
  • 24.05.2019
Viac bielkovín = viac svalov?! Tu sú najväčšie mýty o bielkovinách
AKO SCHUDNÚŤ

Viac bielkovín = viac svalov?! Tu sú najväčšie mýty o bielkovinách

  • 42
  • 0
  • 06.09.2019
Všetko o vitamíne D: Stačí sa naozaj len opaľovať!?
LIEČBA

Všetko o vitamíne D: Stačí sa naozaj len opaľovať!?

  • 55
  • 0
  • 28.06.2019