Registrácia Prihlásenie

Ako sa prejavuje nedostatok vitamínu B12? Týchto 7 prejavov neignorujte!


Vitamín B12 radíme medzi mnohé vitamíny skupiny B, ktoré majú v našom organizme množstvo funkcií. Táto látka má význam pri metabolizme, bunkovom raste, tvorbe červených krviniek aj fungovaní centrálneho nervového systému. Tak, ako v prípade iných dôležitých látok, tak aj nedostatok tohto vitamínu sa môže prejaviť v podobe zhoršenia zdravotného stavu jedinca. Príčinou deficitu vitamínu B12 môže byť jeho nedostatok v strave aj porucha vstrebávania. Kedže zdrojom tejto látky sú potraviny živočíšneho pôvodu, deficitom môžu častejšie trpieť vegetariáni a hlavne vegáni. V rizikovej skupine sa nachádzajú i starší jedinci alebo pacienti s celiakiou či Crohnovou chorobou. V nasledujúcom článku vám prezradíme, ako sa nedostatok vitamínu B12 prejavuje a na ktoré zmeny v zdravotnom stave si treba dávať pozor.

1. Nadmerná únava

Vitamín B12, nazývaný aj kobalamín, predstavuje akéhosi nositeľa životnej energie. Niet sa teda čomu čudovať, že v prípade jeho deficitu človeku práve energia chýba. Nedostatok spomínaného vitamínu skupiny B sa tak v prvom rade prejavuje nadmernou únavou a celkovou slabosťou, ktorá nesúvisí s nedostatkom spánku a odpočinku. Nadmerná únava je však prejavom mnohých ochorení a zdravotných problémov, preto je nevyhnutné sledovať aj ďalšie signály tela. 

Odporúčame: Ako sa prejavuje rakovina prostaty? Neignorujte tieto signály!

brnenie v nohách

Zdroj: Shutterstock®

2. Brnenie v končatinách

Ako sme spomenuli vyššie, vitamín B12 sa podieľa na správnej funkcii nervového systému, ktorá môže byť kvôli nedostatku narušená. Pri dlhodobom deficite začínajú byť nervové zakončenia menej citlivé. Človek môže pociťovať nepríjemné brnenie a pichanie, a to najmä na nohách, rukách či prstoch, čo je spôsobené poškodením nervov. Tento príznak je skutočne závažný a v prípade, že pretrváva dlhšie obdobie, je vhodné prekonzultovať zdravotný stav s lekárom.

3. Poruchy pamäte

K brneniu alebo aj strate citlivosti v končatinách sa môžu pridať poruchy pamäte. Ak máte dlhšie obdobie väčšie problémy so zabúdaním, za ktorými určite nestojí nedostatok spánku, stres či prepracovanosť, je opäť vhodné navštíviť lekára. Poruchy pamäte totiž nemusia byť spôsobené len nízkou hladinou kobalamínu, ale aj mnohými vážnymi ochoreniami.

dýchavičnosť

Zdroj: Shutterstock®

4. Dýchavičnosť

Ďalším príznakom, ktorý nás môže upozorňovať na nedostatok vitamínu B12, je aj dýchavičnosť. Dychová nedostatočnosť totiž nemusí ukazovať len na nejaký problém s dýchacou sústavou, ale aj na deficit dôležitej látky. Pri deficite vitamínu B12 sa môže dostaviť aj točenie hlavy a závraty. Dôležité je pritom zmieniť, že príznaky nedostatku kobalmínu sa môžu objaviť až veľmi dlhú po tom, čo začal telu chýbať. Prevenciou komplikácií je konzumácia zdrojov tejto látky, medzi ktoré radíme vnútornosti, ryby a ďalšie druhy mäsa či vajcia.

5. Zhoršený zrak

Vo vážnych prípadoch môže nedostatok vitamínu B12 viesť až k poškodeniu zrakového nervu, ktorého úlohou je najmä prenášať informácie a signály z oka do mozgu. V dôsledku deficitu spomínanej látky tak môže byť táto funkcia narušená. Postihnutého môže následne trápiť zhoršenie zraku, a to hlavne zdvojené či rozmazané videnie.

Odporúčame: Výhody varenia na pare: Ako tepelne spracovávať potraviny šetrným spôsobom?

zlá nálada

Zdroj: Shutterstock®

6. Zlá nálada

Jedinec trpiaci na nedostatok vitamínu B 12 sa nemusí cítiť len neustále unavený, ale aj akýsi smutný. Nízka hladina menovanej látky v organizme totiž môže súvisieť s výskytom porúch a častou zmenou nálad či dokonca depresií. Tento vitamín totiž okrem iného zohráva aj úlohu pri syntéze a metabolizme serotonínu, ktorý pôsobí ako neurotransmiter. Ten prispieva k pocitom pohody a šťastia a jeho nedostatok sa môže prejaviť depresívnymi náladami.

7. Kožné problémy

Signálom, že telu chýba vitamín B12, môžu byť nakoniec aj rôzne kožné problémy. Naša pokožka je totiž veľmi citlivá na deficit viacerých vitamínov skupiny B. Ak vás teda s niektorými vyššie spomínanými ťažkosťami trápi aj nejaká dermatitída či akné a podobne, uistite sa u lekára, že príčinou nie je práve nedostatok daného vitamínu alebo niektorého ďalšieho. Pri kožných problémoch sa celkovo odporúča zvýšiť príjem vitamínov skupiny B v strave.

Bude vás zaujímať: TOP zaujímavosti o ľudských svaloch: Ktorý je najmenší a ktorý najväčší?


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Viete, prečo jesť rebarboru? Ak nie je aj vo vašom jedálničku, zmeňte to!
LIEČBA

Viete, prečo jesť rebarboru? Ak nie je aj vo vašom jedálničku, zmeňte to!

  • 39
  • 0
  • 01.07.2019
Šťavnaté plody, ktoré ozdravia naše telo: Aké sú účinky fíg?
LIEČBA

Šťavnaté plody, ktoré ozdravia naše telo: Aké sú účinky fíg?

  • 51
  • 0
  • 25.09.2019
Riasy nori – vitamínová bomba! Takto ich použite v kuchyni!
LIEČBA

Riasy nori – vitamínová bomba! Takto ich použite v kuchyni!

  • 42
  • 0
  • 03.10.2019