Registrácia Prihlásenie

Ako sa v našom tele prejavuje nedostatok draslíka? Pozor na tieto príznaky!


Draslík je pre ľudský organizmus nenahraditeľným minerálom, ktorý má v tele človeka viacero funkcií. Význam má napríklad pri regulácii osmotického tlaku vo vnútrobunkovej tekutine a rovnako pri svalovej kontrakcii či prenosoch nervových vzruchov. Má pozitívny vplyv na hladinu krvného tlaku a podporuje správnu činnosť obličiek pri zbavovaní sa toxínov. Nakoniec je okrem iného potrebný napríklad aj pri trávení sacharidov či správnom raste aj udržiavaní zdravej pokožky.

Dopraviť do tela dostatok draslíka vôbec nemusí byť problematické. Jeho zdrojom sú predsa mnohé potraviny, a to vrátane ovocia, zeleniny, mäsa či orechov. Ak chcete podporiť dobrú hladinu draslíka v tele, vo vašom jedálničku by sa mali nachádza banány, avokádo, marhule, losos, kuracie mäso, zemiaky aj mandle či vlašské oriešky. No akým spôsobom nám môže dať naše telo najavo, že mu spomínaný minerál chýba? Práve to vám prezradíme v nasledujúcom článku. Zistite, ako sa prejavuje nedostatok draslíka.

Odporúčame: Vyhadzujete škrupiny z vajíčok? Chyba! Využite ich vo svojej záhrade

búšenie srdca

Zdroj: Shutterstock®

1. Búšenie srdca

Extrémne nízke hladiny draslíka v organizme môžu mať v prvom rade negatívny vplyv na kardiovaskulárny systém človeka, respektíve priamo srdcový rytmus. Jedným z bežných príznakov deficitu spomínaného minerálu je totižto aj časté búšenie srdca, čomu sa inak hovorí aj palpitácie. Ide o pocity rýchlejšieho až ťažšieho bitia vlastného srdca, ktoré sa za bežných okolností spájajú napríklad i s úzkosťou či stresom. Pri ťažkej hypokaliémii, čiže nízkej hladiny draslíka, môže dokonca dôjsť až k nepravidelnosti srdcového rytmu a jeho poruchám. Takéto arytmie pritom môžu v niektorých prípadoch pre zdravie jedinca predstavovať i život ohrozujúci stav. 

2. Svalová slabosť

Na nedostatok draslíka môže človeka upozorniť celková nadmerná únava a slabosť bez zjavných príčin. Tento minerál je však nevyhnutný aj pre správnu funkciu svalov a jeho deficit spôsobuje i zvýšenú slabosť svalstva. Kedže spomínaný minerál má význam aj pri regulácii svalových kontrakcií, jeho deficit môže spôsobiť ich zhoršenie a zoslabnutie. Závažný nedostatok draslíka môže výrazne oslabiť činnosť svalových buniek a môže viesť k stuhnutiu svalov a zhoršeniu procesu ich hojenia. 

svalové kŕče

Zdroj: Shutterstock®

3. Kŕče v svaloch

Ďalším typickým a často sa vyskytujúcim prejavom výrazného nedostatku draslíka v tele sú svalové kŕče, čiže mimovoľné a náhle svalové kontrakcie, ktoré sú neraz sprevádzané nepríjemnou bolesťou. Môžu sa objaviť počas dňa i v noci, a to v nohách aj rukách, pričom môžu trvať len zopár sekúnd aj niekoľko minút. Pri nedostatku draslíka je totiž narušené ovládanie svalových kontrakcií, mozog nesprávne spracováva signály zo svalov, a to následne vedie k predĺženiu kontrakcií a vzniku kŕčov. Ak vás pravidelne trápia kŕče, skúste telu doplniť práve draslík. V prípade, že sa zdravotný stav nezlepšuje, je vhodné obrátiť sa na lekársku pomoc.

4. Pocity tŕpnutia a znecitlivenia

Okrem svalovej slabosti a kŕčov vo svaloch sa môžu u postihnutého jedinca, ktorému dlhodobo chýba draslík, objaviť aj pocity tŕpnutia, brnenia a znecitlivenia, vyskytujúce sa často na rukách, chodidlách alebo celých nohách. Tieto pocity spôsobuje práve narušovanie a oslabovanie správnej funkcie prenosu signálu medzi nervovými bunkami v dôsledku deficitu spomínaného minerálu. Ak vás podobné ťažkosti trápia dlhodobo, opäť je vhodné navštíviť lekára. Okrem nedostatku draslíka to totiž môže poukazovať aj na ďalšie zdravotné problémy.

Odporúčame: Povieme vám, ako odhaliť prepracovanosť: Pozor, aby ste nevyhoreli!

tráviace problémy

Zdroj: Shutterstock®

5. Tráviace ťažkosti

Dlhodobo znížená hladina draslíka v tele môže viesť aj k rozvoju rozličných tráviacich ťažkostí. Spomínaný minerál má význam pri prenose nervových vzruchov z mozgu aj do hladkej svaloviny v stene tráviaceho traktu, pričom tieto signály vplývajú aj na peristaltické pohyby čriev či žalúdka, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou procesu trávenia. Pri deficite draslíka však môže byť táto funkcia narušená, v dôsledku čoho sa môže trávenie spomaľovať a rovnako môže dochádzať k výskytu zažívacích ťažkostí, akými sú napríklad zápcha, plynatosť či nadúvanie aj kŕče v bruchu.

Pozri aj: 5 dôvodov, prečo jesť bôb: Chýba táto strukovina v jedálničku aj vám?


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Čo všetko o spermiách musíš vedieť, ak (ne)chceš otehotnieť?!
LIEČBA

Čo všetko o spermiách musíš vedieť, ak (ne)chceš otehotnieť?!

  • 6
  • 0
  • 24.05.2019
Viac bielkovín = viac svalov?! Tu sú najväčšie mýty o bielkovinách
AKO SCHUDNÚŤ

Viac bielkovín = viac svalov?! Tu sú najväčšie mýty o bielkovinách

  • 42
  • 0
  • 06.09.2019
Všetko o vitamíne D: Stačí sa naozaj len opaľovať!?
LIEČBA

Všetko o vitamíne D: Stačí sa naozaj len opaľovať!?

  • 55
  • 0
  • 28.06.2019