Registrácia Prihlásenie

Dajte červenú bielemu cukru: Tu je 5 spôsobov, ako sladiť zdravšie!


Biely rafinovaný cukor nie je niečo, čo naše telo rozhodne potrebuje. Jeho nadmerná konzumácia totiž môže mať výrazne škodlivý vplyv na zdravie človeka. Je mnoho dôvodov, prečo nejesť cukor. Zvyšuje napríklad riziko vzniku dentálnych aj kožných problémov či nadváhy a rovnako neprospieva ani srdcu, cievam a imunitnému systému. Ako však dosiahnuť, aby sme svojmu telu neškodili a zároveň sa nemuseli zbaviť sladkých dobrôt a jedál? V súčasnej dobe obchodné reťazce ponúkajú množstvo alternatív cukru, respektíve sladidiel, ktoré sú pre nás omnoho zdravšie. Hoci i tie vždy treba konzumovať s rozumom, naše telo ich ako náhradu bieleho cukru rozhodne uvíta. Tak sa poďme spolu pozrieť na to, ako sladiť o niečo zdravšie.

1. Ovocie

Náš prvý tip síce nie je nejaké bežné sladidlo, ale stále ide o spôsob, ako sladiť zdravšie. Hovoríme totiž o ovocí, ktoré je plné prírodných cukrov. Dajú sa s ním osladiť rôzne pokrmy a navyše obsahuje i mnoho dôležitých vitamínov či minerálov, ktoré sú prospešné pre naše telo. Napríklad zrelý až trochu prezretý banán dokonale osladí muffiny, banánový chlieb či iný múčnik. Stačí ho poriadne roztlačiť vidličkou a pridať do cesta. Rovnako sa dajú pokrmy skvelo osladiť sušeným ovocím, najmä hrozienkami, brusnicami či datľami. Zalejte ich trochou vody, rozmixujte a zmes využite pri pečení.

Odporúčame: Popálenie medúzou: Čo naozaj pomáha? Na moč okamžite zabudni! ​

med

Zdroj: Shutterstock®

2. Med

Za zdravšiu alternatívu bieleho cukru môžeme považovať med, ktorý sa v našich domácnostiach používa pomerne bežne. Toto tekuté zlato ukrýva vitamín C aj vitamíny skupiny B, enzýmy, aminokyseliny, draslík aj fosfor. Pôsobí protizápalovo aj antibakteriálne, posilňuje imunitný systém, upravuje trávenie a zlepšuje stav dýchacích ciest pri ochoreniach respiračného systému. Medom si môžete osladiť prakticky čokoľvek – nápoje, múčniky, dezerty či iné pokrmy, do ktorých by inak putovala lyžička cukru.

3. Javorový sirup

Za oveľa zdravšiu alternatívu bieleho cukru je jednoznačne považovaný i javorový sirup. Toto prírodné sladidlo podobné medu, ktorého najväčším výrobcom je v súčasnosti Kanada, sa získava spracovaním miazgy z dlhovekého javora cukrového. Javorový sirup je plný antioxidantov, vitamínov skupiny B, mangánu i horčíka. Podporuje dobré trávenie i úroveň cholesterolu. Dôležité je však dávať pozor na jeho kvalitu, a preto pri jeho kúpe určite sledujte i zloženie produktu. Prítomnosť cukru, aróm či glukózového sirupu nie je dobrým znamením. Kvalitný javorový sirup má prakticky všestranné využitie. Použiť ho môžete pri príprave múčnikov, palaciniek, zákuskov, marinád aj omáčok. Osladí kašu, puding i jogurt.

stévia

Zdroj: Shutterstock®

4. Stévia

Čoraz známejšou zdravšou alternatívou bieleho cukru je aj stévia cukrová, známa aj ako stévia sladká alebo sladká tráva. Je to teplomilná rastlinka z Južnej a Strednej Ameriky, ktorá má typické sýtozelené listy kopijovitého tvaru. Takmer celá bylina ukrýva komplex sladivých látok, takzvaných steviozidov. Okrem toho je zdrojom vitamínov, minerálov aj bioflavonoidov. Upravuje trávenie i krvný tlak. Ako však nejakú rastlinu využiť v kuchyni na sladenie? Na internete aj v obchodoch so zdravými potravinami či vo väčších supermarketoch zoženiete stéviu v rozličných formách, a to v podobe prášku, tabliet či tekutého sladidla. Niektoré z nich sa používajú len v malých množstvách, iné zase rovnako ako cukor. Preto vždy sledujte odporúčané dávkovanie na obale.

5. Jačmenný slad

Naším posledným tipom je jačmenný slad, ktorý je známy aj pod názvom sladenka. Ide o výťažok z jačmeňa. Sladenka je nízkokalorická, má tmavohnedú farbu a nie až príliš sladkú chuť, no stále dostatočne výraznú. V kuchyni ju môžete používať podobne ako med. Výhodou jačmenného sladu je, že obsahuje viac zložených cukrov, ktoré sú pre nás hlavným zdrojom energie. Okrem toho ukrýva vitamíny skupiny B, vápnik aj horčík. Neprekysľuje organizmus, posilňuje imunitu a podporuje metabolizmus.

Bude vás zaujímať: Ako pôsobí aeróbne cvičenie na človeka? Pomáha vôbec pri chudnutí?


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!
LIEČBA

Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!

  • 61
  • 0
  • 25.10.2019
Doplnková liečba rakoviny: Dokáže očakávané zázraky?
LIEČBA

Doplnková liečba rakoviny: Dokáže očakávané zázraky?

  • 46
  • 0
  • 18.10.2019
Každé kilo sa počíta: Prečo sa oplatí schudnúť 5 % telesnej váhy?
AKO SCHUDNÚŤ

Každé kilo sa počíta: Prečo sa oplatí schudnúť 5 % telesnej váhy?

  • 62
  • 0
  • 20.09.2019