Aká je prevencia kŕčových žíl? Toto môžete urobiť pre svoje zdravie!

Aká je prevencia kŕčových žíl? Toto môžete urobiť pre svoje zdravie!

  • 64
  • 0

Kŕčové žily predstavujú veľmi častý zdravotný problém, ktorý trápi množstvo jedincov. I keď sa vo vyššej miere vyskytuje u žien, neobchádza ani mužskú populáciu. Neraz sú kŕčové žily považované za kozmetický problém, no je potrebné si uvedomiť, že ide o rozšírené civilizačné ochorenie žíl, ktorého liečbu nie je vhodné podceniť. V opačnom prípade to môže viesť ku vzniku ďalších zdravotných problémov. Prečo však kŕčové žily vznikajú? Rizikových faktorov ochorenia je mnoho, no výrazný vplyv má v prvom rade dedičnosť i stúpajúci vek. S tým sa síce bojovať nedá, no to neznamená, že prevencia tohto problému nemá význam. Práve naopak! Tými správnymi opatreniami je možné eliminovať niektoré rizikové faktory či spomaliť rozvoj kŕčových žíl. Čo všetko môžete spraviť pre svoje zdravie?

Hýbte sa

Prvé, čo môžete pre zdravie svojich žíl spraviť, je dostatočne sa hýbať. Pravidelný pohyb totiž okrem iného podporuje aj správnu činnosť cievneho systému. Doprajte si prechádzky, venujte sa turistike, bicyklovaniu či plávaniu. Na dostatok fyzickej aktivity by mali myslieť i ženy v tehotenstve. Práve v tomto období môžu mať s týmto zdravotným problémom väčšie starosti. Okrem toho je potrebné vyhýbať sa preťažovaniu dolných končatín dlhým státím. To výrazne zhoršuje krvný obeh. 

Bude vás zaujímať: TOP zaujímavosti o ľudských črevách: Aké sú vlastne dlhé?

kompresívne pančuchy

Zdroj: Shutterstock®

Doprajte nohám oddych

Naše nohy by mali byť nielen v pohybe, ale rovnako by sme im mali dopriať aj oddych. Neváhajte si po dlhom dni v práci vyložiť nohy do zvýšenej polohy, a to aspoň na 10 až 15 minút. Pokojne si i doprajte masáž. Použite nejaké prírodné oleje, mnohé z nich majú skvelé účinky. Ak máte vrodený predpoklad ku vzniku tohto zdravotného problému, môžu vám v rámci prevencie pomôcť i kompresívne pančuchy. Tie zlepšujú tok krvi v žilách, pôsobia tiež proti opuchom i bolestiam v dolných končatinách a eliminujú pocity ťažkých nôh.

Skúste studenú sprchu

Našim žilám veľmi neprospievajú výrazne horúce kúpele. Negatívny vplyv na ne môžu mať i dlhé pobyty na slnku či v saune. Naopak, studená sprcha má mnohé benefity a okrem iného aj zlepšuje krvný obeh. Dopriať ju pritom môžete len svojim nohám. V ideálnom prípade nohy pravidelne sprchujte striedavo teplou a studenou vodou, pričom vždy sprchovanie zakončite studenou vodou.

zdravá strava

Zdroj: Shutterstock®

Doprajte telu vyváženú stravu

Vyvážená strava predstavuje formu prevencie mnohých ochorení. V jednoduchosti povedané, aby sme si držali pevné zdravie do vysokého veku, musíme v prvom rade dopriať svojmu telu dostatočnú výživu. K zdravým cievam napríklad prispieva dostatok vitamínu C v strave. Jeho deficit môže naopak viesť k zníženiu pevnosti cievnych stien. V jedálničku by sa malo nachádzať veľa zeleniny, zdrojov vlákniny aj zdravých tukov. Telu škodí nadmerný príjem soli, cukrov či spracovaných potravín. Samozrejme, zabudnúť nemôžeme ani na dostatočný pitný režim.

Udržujte si primeranú hmotnosť

Rizikovým faktorom kŕčových žíl je aj nadváha a obezita. Udržovaním si vhodnej telesnej hmotnosti pritom prispejete k prevencii mnohých závažných zdravotných problémov. Ak je to potrebné, pokojne zopár kíl zhoďte. Zmenší sa tak tlak a záťaž na vnútorné orgány i cievy. Stabilnú váhu si ľahšie udržíte kombináciou pohybovej aktivity a zdravého spôsobu stravovania. To je ideálna cesta, ako svoje telo udržať v dobre forme i kondícii a uchovať si zdravie do vysokého veku.

pohodlná obuv

Zdroj: Shutterstock®

Dajte prednosť pohodlnému oblečeniu a obuvi

V rámci prevencie kŕčových žíl sa odporúča nosiť pohodlnú obuv a oblečenie. Veľmi úzke oblečenie či tesná spodná bielizeň môžu zhoršovať krvný obeh a brániť prúdeniu krvi. Vhodnejší je primerane voľný odev. Čo sa týka topánok, tu platí, že je vhodné striedať výšku podpätkov. Obuv s veľmi vysokými podpätkami by mala žena zo šatníka vyberať skutočne len príležitostne. Ideálne však nie sú ani topánky, ktoré žiaden opätok nemajú. Optimálne je, aby bola obuv takto vyvýšená aspoň o 3 či 4 centimetre.

Nefajčite

K zvyšovaniu rizika rozvoja kŕčových žíl prispieva aj fajčenie. Cigarety sú skutočne škodlivým zlozvykom, ktorý má na zdravie človeka výrazne negatívny vplyv. Je pritom množstvo dôvodov, prečo nadobro skoncovať s fajčením. Okrem iného ide o rizikový faktor mnohých ochorení srdca a ciev. Ak je u vás zvýšené riziko vzniku kŕčových žíl, od cigariet by ste mali dať ruky preč.

Odporúčame: 5 dôvodov, prečo jesť bôb: Chýba táto strukovina v jedálničku aj vám?


  • 64
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Ako si doplniť fosfor? Tieto potraviny ho majú dostatok

  • 61
  • 0
  • 17.08.2020
LIEČBA

Ako si doplniť draslík? Tieto potraviny vám na tanieri nesmú chýbať!

  • 60
  • 0
  • 29.07.2020
LIEČBA

Na čo je dobrý bergamotový esenciálny olej? Účinky vás prekvapia!

  • 37
  • 0
  • 14.06.2020