Aké sú prejavy syndrómu vyhorenia? Pri týchto príznakoch treba spozornieť!

Aké sú prejavy syndrómu vyhorenia? Pri týchto príznakoch treba spozornieť!

  • 37
  • 0

Takzvaný syndróm vyhorenia, nazývaný aj syndróm vyhasnutia, ako prvý popísal americký psychológ z Nemecka Herbert Freudenberger v 70. rokoch 20. storočia. Dnes je možné tento syndróm charakterizovať mnohými definíciami. V jednoduchosti môžeme povedať, že ide o stav akejsi psychickej vyčerpanosti, ktorý sa značne vyskytuje najmä pri profesiách, ktoré zahŕňajú prácu a kontakt s ľuďmi. Za syndróm vyhorenia môžeme považovať stav mentálneho vyčerpania, ktorý vychádza z prepracovanosti a chronického stresu. Je to rovnako stav absolútneho vyčerpania a straty životného zápalu a iskry, ktorý býva sprevádzaný celým radom psychických aj fyzických symptómov. V dnešnom článku sa pozrieme na to, ktorí jedinci sú týmto problémom ohrození najviac, ako sa syndróm vyhorenia prejavuje aj ako sa mu vyhnúť.

Kto je najviac ohrozený?

Syndróm vyhorenia podľa rôznych definícií vzniká primárne v dôsledku nerovnováhy medzi profesijnými očakávaniami a profesijnou realitou, taktiež medzi ideálmi a skutočnosťou. Podľa spomínaného Freudenbergera tomuto syndrómu najčastejšie podliehajú jedinci, ktorí sú príliš oddaní svojej práci a sú ňou nadšení, venujú jej všetku energiu a svoje úsilie a majú len minimum záujmov mimo práce. Ide o osoby, ktoré sa dobrovoľne vzdávajú pre prácu niektorých vecí a ktoré si myslia, že na pracovisku sú nenahraditeľní. Medzi rizikové faktory a spúšťače spomínaného problému môžeme zaradiť stereotypnosť práce a každodennú rutinu, nadbytok práce bez dostatku relaxácie a času na socializáciu, nedostatok medziľudských vzťahov, vysoké očakávania od svojho výkonu a, samozrejme, i dlhodobý stres, ktorý vychádza jednak z pracovnej činnosti a ktorý tiež môže byť sprevádzaný záťažou z osobného života.

Syndróm vyhorenia sa najčastejšie týka jedincov, ktorých profesia je charakteristická vysokou pracovnou náročnosťou. Taktiež sa to týka zamestnaní, v ktorých má človek veľkú zodpovednosť a v ktorých sa zároveň napríklad i nedočká adekvátneho ohodnotenia. Samozrejme, ako sme už spomenuli vyššie, v značnej miere ide o profesie, v ktorých jedinci v úzkom kontakte pracujú s mnohými ľuďmi. Do rizikovej skupiny patria osoby pracujúce v školstve, zdravotníctve, taktiež v oblasti administratívy a sociálnych služieb. Môžu ním trpieť úradníci, policajti, pracovníci na pošte či pracovníci väzníc. Syndróm vyhorenia sa však nemusí týkať iba klasických zamestnaní. Pokojne môžu jeho príznaky pociťovať i mamičky malých detí na materskej dovolenke.

Odporúčame: Time manažment: Ako si zorganizovať svoj čas a byť efektívny?

ako sa prejavuje syndróm vyhorenia

Zdroj: Shutterstock®

Ako sa môže syndróm vyhorenia prejavovať?

Syndróm vyhorenia sa prejavuje hlavne rozličnými príznakmi psychického charakteru, čiastočne však môže isť aj o fyzické príznaky. Počas rozvoja tohto stavu jedinec spravidla prechádza viacerými fázami. Základom pre rozvoj syndrómu je najmä veľká snaha jedinca v pracovnej oblasti, ktorá nie je dostatočne ohodnotená. Postupom času spravidla človek prestáva stíhať a v práci stráca systém. Pridávajú sa symptómy neurózy, človek má neustálu potrebu niečo robiť a jeho konanie môže byť chaotické. V posledných fázach spravidla prichádza k úplnej strate záujmu a nadšenia, človek cíti veľké vyčerpanie, charakteristická je nadmerná únava. Syndróm vyhorenia môže byť procesom, ktorý je v začiatku pomerne ťažké identifikovať, no v dôsledku ktorého môže človek nakoniec potrebovať odbornú pomoc psychológa.

Spomenúť môžeme niekoľko varovných príznakov, ktoré rozhodne netreba brať na ľahkú váhu. Ide najmä o postupný pokles výkonu a neustálu únavu, poruchy spánku, zníženie sebadôvery, negatívne pohľady na všetko navôkol, výbuchy hnevu, strata nadšenia a motivácie i sťažovanie sa na nedostatok času. Človek je k sebe veľmi kritický, môže mať problémy so sústredením sa i pamäťou, trápi ho úzkosť a depresívne nálady, je stále nespokojný, frustrovaný, cíti vnútornú prázdnotu a má postupne väčšie a väčšie problémy s medziľudskými vzťahmi na pracovisku či v súkromnom živote. Jedinec s rozvíjajúcim sa syndrómom vyhorenia má tendenciu obviňovať druhých, zanedbáva vlastné potreby, postupne sa izoluje a odsúva veci nesúvisiace s prácou. Spomenúť môžeme ešte niektoré fyzické príznaky. Takýto jedinec môže byť napríklad postupne náchylnejší na ochorenia, objaviť sa môžu tráviace problémy, strata chuti na sex, taktiež problémy s kardiovaskulárnym alebo dýchacím systémom.

prevencia syndrómu vyhorenia

Zdroj: Shutterstock®

Ako sa problému vyhnúť?

Nie nadarmo sa hovorí, že zdravotným problémom je potrebné v prvom rade predchádzať. Vzniknuté komplikácie sa totiž vo väčšine prípadov riešia oveľa ťažšie. Platí to i v prípade syndrómu vyhorenia. Príznaky rozvíjajúceho syndrómu vyhasnutia môžu byť ťažšie rozpoznateľné a navyše u každého jedinca i odlišné. O to potrebnejšie je dávať si pozor na svoje psychické i fyzické zdravie, najmä ak má človek niektoré z rizikových zamestnaní, ktoré sme spomínali vyššie, alebo tiež u seba vníma známky vorkoholizmu a veľkého pracovného nasadenia. Človek by sa mal naučiť v prvom rade viesť vyvážený životný štýl a nájsť rovnováhu medzi prácou a všetkým ostatným, čiže záľubami, oddychom či spoločenským kontaktom s blízkymi osobami.

Nevyhnutné je vždy si nájsť čas na dostatok odpočinku aj spánku, rovnako je dôležité venovať sa aktívnemu pohybu. Nevyhýbajte sa dovolenke, plánujte si voľný čas, zúčastňujte sa spoločenských akcií. Neváhajte rozvíjať ďalšie záujmy a vyhýbajte sa rutine. Je vhodné naučiť sa lepšie zvládať a riešiť konflikty, naučte sa tiež hovoriť nie. Majte s kolegami priateľské vzťahy. Je vhodné si držať primeraný odstup od klientov. Nezavrhujte nové priateľstvá. Aj v rámci liečby syndrómu vyhorenia má zásadný vplyv vykonávanie popísaných opatrení. Dôležitá je zmena životného štýlu, určenie hraníc medzi prácou a voľným časom, zmena postoja k zamestnaniu i posilnenie medziľudských vzťahov. V prípade rozvinutých problémov a pretrvávajúcich ťažkostí je určite na mieste i návšteva odborníka.

Odporúčame: Paretovo pravidlo alebo pravidlo 80/20: Platí aj dnes?


  • 37
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

KRÁSA

Tipy pre sviežu pleť: Ako ju získať a udržať si len vďaka vzduchu?

  • 100
  • 0
  • 11.06.2020
KRÁSA

Bezpečné opaľovanie sa: Čo robiť, aby slnko nebolelo? Radí odborníčka

  • 15
  • 0
  • 15.07.2020
LIEČBA

Najlepšie bylinky na vlasy: Ktoré pomôžu pri ich padaní či zlej kvalite?

  • 65
  • 0
  • 04.06.2020