Ako znížiť riziko rakoviny hrubého čreva? Toto robte pre svoje zdravie aj vy!

Ako znížiť riziko rakoviny hrubého čreva? Toto robte pre svoje zdravie aj vy!

    • Zdieľaj:
  • 43
  • 1

Výskyt rakoviny hrubého čreva neustále rastie. Vedeli ste napríklad o tom, že aj na Slovensku je toto ochorenie jedným z najčastejšie sa vyskytujúcich zhubných chorôb? Dobrou správou je, že možnosti liečby tohto druhu rakoviny siahajú čoraz ďalej, najmä v prípadoch skorej diagnózy. Dôležité je však hlavne myslieť na prevenciu tohto zákerného ochorenia. K rozvoju rakoviny hrubého čreva totiž prispieva množstvo rizikových faktorov, ktoré je možné ovplyvniť. Tie sa týkajú prevažne spôsobu nášho životného štýlu. Čo môžeme teda spraviť pre svoje zdravie a črevá? To vám prezradíme v nasledujúcom článku!

1. Zdravá strava

Na rozvoji rakoviny hrubého čreva a konečníka má skutočne veľký vplyv stravovanie. Zdravá strava, ktorá telu poskytne všetky živiny a cenné látky, je základ. Zároveň ide o prevenciu mnohých ďalších zdravotných problémov. Organizmu zabezpečte dostatočný prísun vitamínov C aj E, selénu, vápnika, antioxidantov a karoténov. Vo svojom jedálničku privítajte zelenú aj tmavožltú zeleninu, najmä brokolicu, zeler či sladké zemiaky aj tekvicu. Naopak si dajte pozor na nadmernú konzumáciu údenín, červeného mäsa, sladkostí, bielej múky či vyprážaných jedál.

Pozri aj: Čo je helikobakter pylori? Upozorní naň zlé trávenie aj zápcha!

pravidelný pohyb

Zdroj: Shutterstock®

2. Dostatok pohybu

K zdravej strave je nevyhnutné pridať pohyb. Sedavý spôsob života má škodlivý vplyv prakticky na celý organizmus. Prechod potravy cez tráviaci trakt trvá navyše bez pohybu oveľa dlhšie. Pravidelné pohybové aktivity robia nielen službu našim črevám, ale aj kostiam, svalom či metabolizmu. Nemusíte pritom podstupovať náročné športové výkony. Niekoľkokrát týždenne si urobte čas na prechádzku, bicyklovanie, korčuľovanie alebo len také domáce cvičenie.

3. Zdravé črevá

Okrem zdravej stravy a dostatku pohybu venujte pozornosť priamo aj starostlivosti o črevá. Tie pre správnu činnosť potrebujú probiotiká aj vlákninu. Probiotiká radíme medzi živé mikroorganizmy, ktoré priaznivo vplývajú na vnútorné prostredie čriev. Ich zdrojom sú napríklad kyslomliečne výrobky. Vláknina predstavuje potravu pre spomínané probiotiká a blahodarne vplýva na peristaltiku čriev. Strava bohatá na vlákninu je prevenciou nielen pred zápchou, ale taktiež znižuje riziko vzniku zákernej rakoviny.

rodinná anamnéza

Zdroj: Shutterstock®

4. Kontrola zdravotného stavu

Pravidelné preventívne prehliadky by mali byť pre každého samozrejmosťou. Liečba akéhokoľvek ochorenia býva zvyčajne oveľa jednoduchšia pri včasnej diagnostike. Majte svoj zdravotný stav pod kontrolou a ak sa v ňom vyskytnú nejaké zmeny, konzultujte ich s lekárom. V rámci prevencie tiež dbajte na dostatočné doliečovanie črevných chorôb, respektíve tráviacich ťažkostí, napríklad polypov na črevách. Na prevenciu by mali klásť ešte väčší význam osoby, u ktorých v rodine sa rakovina hrubého čreva už vyskytla.

5. Psychické zdravie

V rámci prevencie akýchkoľvek ochorení je dôležité dávať pozor nielen na svoje fyzické zdravie, ale aj psychické. Dlhodobému stresu, ktorý má skutočne drvivý dopad na celý organizmus, dnes musia čeliť mnohí. Negatívne vplýva na metabolické procesy, imunitný systém aj funkciu tráviaceho traktu. Naučte sa stresu buď vyhýbať alebo ho ľahšie zvládať. Psychická pohoda zabezpečí aj lepší výkon a odolnosť voči rozličným zdravotným problémom.

Odporúčame: Ako podporiť liečbu ochorení močových ciest? Skúste tento prírodný liek!


    • Zdieľaj:
  • 43
  • 1
Návrat hore
Autor článku

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

1 komentár

Alžbeta Stanková 07.06.19 06:31

AS
karma
111.00

poučný článok!

  • 3
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Aké sú rizikové faktory osteoporózy? Na toto treba dávať pozor!

  • 31
  • 0
  • 01.10.2020
LIEČBA

Vplyv menopauzy na telo ženy: Čo by mali vedieť aj tridsiatničky?

  • 28
  • 0
  • 20.11.2020
LIEČBA

TOP 7 dôvodov, prečo jesť červenú šošovicu: Je lepšia než ostatné strukoviny?

  • 43
  • 0
  • 13.09.2020