Nedostatok pohybu telo ničí. Tu je 10 signálov, že sa týka aj vás!

Nedostatok pohybu telo ničí. Tu je 10 signálov, že sa týka aj vás!

    • Zdieľaj:
  • 0

Sedavý spôsob života predstavuje v súčasnej dobe globálny problém. Vedeli ste o tom, že okolo 60 až 85 % svetovej populácie, v závislosti od regiónov, nemá dostatočný pohyb, ktorý je nevyhnutný pre udržanie pevného zdravia? Sedavý spôsob života sa pritom spája s vyšším rizikom mnohých závažných ochorení a fyzických aj psychických ťažkostí. Zvyšuje riziko obezity, cukrovky, srdcovo-cievnych ochorení, depresií a mnohých iných zdravotných problémov.

Význam dostatočnej pravidelnej pohybovej aktivity preto nemožno podceňovať. O to väčší pozor by si na dostatok pohybu mali dávať napríklad osoby so sedavým zamestnaním, ktoré veľkú časť dňa v práci presedia. Ak nie je nedostatok pohybu následne kompenzovaný počas voľného času, viesť to môže k mnohým komplikáciám. 

Na to, že sa málo hýbeme, nás pritom dokáže v mnohých prípadoch upozorniť naše telo aj samo. Tu je hneď 10 signálov, ktoré môžu poukazovať na to, že sa sedavý spôsob života týka aj vás.

1. Bolesti chrbta vám nie sú cudzie

Medzi najtypickejšie a najčastejšie prejavy nedostatku pohybu radíme v prvom rade bolesti chrbta. Príčinou bolesti býva hlavne ochabnuté chrbtové svalstvo. Bolesti chrbta sa často týkajú osôb, ktoré v práci dlho sedia, ako aj osôb so zlým držaním tela. Pri nedostatku pohybu sa však celkovo zhoršuje funkcia svalov, kĺbov a kostí, a tým aj pohyblivosť. Ničím výnimočným nie sú bolesti kĺbov či problémy s ich stuhnutosťou. V mnohých prípadoch sa tieto ťažkosti dajú odstrániť práve zvýšením fyzickej aktivity a posilnením svalstva. 

2. Častejšie vás trápi zápcha

Trápi vás zápcha, respektíve nepravidelné vyprázdňovanie? Nuž, príčin môže byť naozaj mnoho, pričom vo väčšine sa týkajú nášho životného štýlu. Zápchy častejšie trápia osoby, ktoré nekonzumujú dostatok vlákniny (čerstvé ovocie a zelenina, obilniny) a v ich jedálničku sa nachádza nadbytok mäsa. Aj nedostatočný pitný režim vedie k problémom s vyprázdňovaním, taktiež môže rolu zohrávať stres či niektoré lieky (napr. s obsahom železa).

No k príčinám zápchy radíme aj nedostatok pohybu. Ak vás pravidelne trápia zápchy, skúste črevá, takpovediac, trochu viac rozhýbať. Aj pravidelné dlhšie prechádzky robia svoje. 

Odporúčame: Cordyceps – vzácna tibetská huba, ktorej účinky musíte poznať!

3. Dýchavičnosť sa u vás objaví aj pri menšej záťaži

Dýchavičnosť predstavuje príznak, ktorý neradno ignorovať. Ak vás vážna dýchavičnosť trápi dlhodobo a pridávajú sa k nej ďalšie ťažkosti, konzultujte zdravotný stav s lekárom. Môže ísť totiž o príznak ochorenia pľúc (napr. astma, CHOCHP), ale aj zlyhávania srdca. V mnohých prípadoch však rýchla dýchavica aj po malej záťaži poukazuje skrátka na našu zlú kondíciu. Je to signál, že by sme sa mali hýbať viac. Dýchavicu navyše zhoršuje aj nadmerná telesná hmotnosť, ktorej príčinou taktiež môže byť nedostatok pohybu. 

4. Pociťujete často únavu

Mohli by sme si myslieť, že ak necvičíme a nevenujeme sa intenzívnejším pohybovým aktivitám, šetríme si tým energiu, a tak sa nás rozhodne nemôžu týkať pocity únavy. Takto to však úplne nefunguje. Za častou únavou môže stáť, paradoxne, práve nedostatok pohybu. Vďaka pravidelnému pohybu si totiž budujeme kondíciu, odolnosť a výdrž tela a rovnako sa zlepšuje tolerancia únavy a námahy. 

5. Zle spíte

Ak vo svojom živote nemáme dostatok priestoru na cvičenie a pohyb, dopad to môže mať aj na kvalitu nášho spánku. V prípade, že sa začneme pravidelne venovať pohybovým aktivitám, ľahšie sa nám bude zaspávať a náš spánok bude kvalitnejší. Mnohí odborníci pripomínajú, že čím viac sa budeme počas dňa hýbať, tým sa nám bude lepšie spať. Pozor si však treba dávať na cvičenie vo večerných hodinách pred spánkom. U niektorých totiž môže spôsobiť ťažšie zaspávanie. 

6. Máte vyšší krvný tlak

Nedostatočný pohyb môže prispievať aj k rozvoju problémov s vysokým krvným tlakom a vzniku hypertenzie. Nápomocné pri udržiavaní hladiny krvného tlaku v norme sú viaceré režimové opatrenia. Dôraz treba klásť na zdravé stravovanie, ale i dostatočný pohyb. Dobre pomáha pravidelný aeróbny tréning. Ak vás trápi vyšší krvný tlak, pozitívny účinok môže mať aj zníženie hmotnosti, ak je to žiaduce (teda v prípade nadváhy). 

Odporúčame: ​Pohlavne prenosné choroby – 9 častých mýtov, ktoré sa s nimi spájajú

7. Máte problémy s kontrolou hladiny cukru v krvi

Osoby, ktoré si nedávajú pozor na dostatočnú fyzickú aktivitu, mávajú tiež častejšie problémy s hladinou cukru v krvi, čo môže poukazovať na prvotnú fázu cukrovky 2. typu, teda tzv. prediabetes. Príčinou je často vznik inzulínovej rezistencie, čo je stav, pri ktorom periférne tkanivá dostatočne nereagujú na inzulín. Následkom môže byť neskôr vznik diabetu 2. typu, ale aj ďalších ochorení.

K rizikovým faktorom inzulínovej rezistencie patrí popri nedostatku pohybu aj nevhodné zloženie stravy, nadváha či fajčenie. Cukrovku vyliečiť nemožno, no preddiabetický stav možno zvrátiť, a to práve zmenou životného štýlu. 

8. Bojujete s opuchmi

Sedavý spôsob života je aj jednou z príčin či rizikových faktorov zadržiavania vody v tele. Nedostatočný pohyb má totiž nežiaduci vplyv na správnu cirkuláciu tekutín v tele. Výsledkom sú opuchy, a to často opuchy končatín, ale aj opuchy v brušnej oblasti alebo na tvári. Keď je telo zavodnené, obvykle sa to prejavuje aj nárastom či kolísaním telesnej hmotnosti. 

9. Zabúdate alebo máte problém s koncentráciou

Deficit pohybu má výrazne škodlivý vplyv aj na náš mozog. Je potrebné myslieť na to, že počas fyzickej aktivity dochádza k prekrvovaniu a okysličovaniu nášho mozgu, čo má priaznivý vplyv na jeho funkciu. Za problémami so zhoršenou pamäťou, spomalenými reakciami či zlou koncentráciu môže stáť práve sedavý spôsob života. 

10. Vaše nálady bývajú všelijaké

Nakoniec môžeme spomenúť, že nedostatok pohybu nemá negatívny vplyv len na fyzické zdravie, ale aj to psychické. Trápia vás časté zmeny nálad či úzkosti, psychická vyčerpanosť a stále sa stresujete? Aj tieto problémy môžu súvisieť so sedavým spôsobom života. Nedostatočná úroveň pohybovej aktivity sa môže spájať s vyššou náchylnosťou k psychickým problémom, vrátane depresií.

Pre udržiavanie si dobrej psychickej kondície nezabúdajte aj na dostatočný pohyb. Pri fyzickej aktivite navyše dochádza k vyplavovaniu endorfínov, ktoré tiež prezývame hormóny šťastia. 

Odporúčame: ​Čo je Leidenská mutácia? Odhaľ príznaky tejto vrodenej poruchy!


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Ako oddialiť menštruáciu? Tu sú spoľahlivé metódy aj babské rady
ZDRAVIE A PREVENCIA

Ako oddialiť menštruáciu? Tu sú spoľahlivé metódy aj babské rady

  • 0
  • 10.08.2022
Makulárna degenerácia – ako zistiť, že sa týka aj vás? Spravte si domáci test s Amslerovou mriežkou!
ZDRAVIE A PREVENCIA

Makulárna degenerácia – ako zistiť, že sa týka aj vás? Spravte si domáci test s Amslerovou mriežkou!

  • 0
  • 26.09.2022
Bielkoviny v strave – máte ich dosť? Tieto skupiny ich potrebujú ešte viac!
ZDRAVIE A PREVENCIA

Bielkoviny v strave – máte ich dosť? Tieto skupiny ich potrebujú ešte viac!

  • 0
  • 31.08.2022