Ako na úspešný home office? Tu je 7 tipov, ako pracovať z domu efektívne a s plným nasadením!

Ako na úspešný home office? Tu je 7 tipov, ako pracovať z domu efektívne a s plným nasadením!

V súčasnej dobe čoraz viac ľudí pracuje z domu, či už každodenne, alebo príležitostne. Na tom, že sa home office rozrastá, má dozaista vplyv aj pandémia, ktorá sa začala pred pár rokmi, ale i technologický pokrok či zvyšujúci sa počet pracovných pozícií, ktoré je možné vykonávať aj z pohodlia domova. Home office má pritom množstvo výhod, s ktorými by rozhodne súhlasili jeho fanúšikovia. Ušetrený čas a peniaze za dopravu do práce, ako aj pohodlie pri práci či väčšia flexibilita v pracovnej oblasti. To je zopár najväčších výhod.

Avšak, dalo by sa povedať, že home office nie je pre každého. Vyžaduje si totižto obrovskú sebadisciplínu a dodržiavanie istých zásad. Ak človek pracuje doma, môže nastať viacero problémov. Na jednu stranu sa môže nechať rozptyľovať, prípadne si môže pracovný čas mýliť s voľným časom, čo môže viesť k nedostatočnej produktivite. Alebo naopak, môže pracovať dlhšie a rúcať bariéru medzi pracovným a súkromným životom.

Prinášame 7 jednoduchých tipov, ktoré vám pomôžu k úspešnému home officu. Ako byť aj pri práci z domu produktívny a pracovať s čo najväčším nasadením?

Tip č. 1: Stanovte si pevný čas začiatku a konca práce

Áno, práve flexibilita, čo sa pracovného času týka, je pre mnohým jedna z najväčších výhod home officu. Avšak, ide o akúsi dvojsečnú zbraň. Človek na home office môže mať pocit, že môže pracovať kedykoľvek, tým pádom si môže napríklad ráno dlho pospať, prípadne si počas dňa odbehnúť do obchodu a podobne. Výsledkom však môže byť predlžovanie pracovného dňa. Naše pracovné povinnosti sa totižto len tak nenaplnia a to, čo nespravíme počas dňa, si nás jednoducho počká večer, prípadne ďalšie dni.

Práve preto je na home office najlepšie dodržiavať pevný pracovný čas, podobne ako pri práci niekde v kancelárii. Samozrejme, v prípade potreby (napríklad z dôvodu návštevy lekára) si ho môžete upraviť, ide predsa len o jednu z výhod práce z domu. Vo väčšine prípadov sa však snažte vami stanovený pracovný čas dodržiavať. Ste ranné vtáča a ste najproduktívnejší skoro ráno? Tak začnite svoj pracovný deň o šiestej či siedmej hodine rannej.

Zdá sa vám, že skoro ráno skrátka nedokážete fungovať? Tak posuňte začiatok svojej práce na ôsmu alebo maximálne deviatu hodinu. Rovnako si nezabudnite stanoviť koniec pracovného času. Dôsledným dodržaním stanoveného pracovného času si vyhradíme dostatočný priestor na prácu a vyhneme sa zbytočnému predlžovaniu pracovnej doby. 

Odporúčame: Je plytvanie jedlom problémom aj vašej domácnosti? Tu je 10 tipov, ako to napraviť!

Tip č. 2: Určte si pevné pracovné miesto

Pre podporu sebadisciplíny a produktivity počas home officu si okrem pracovného času stanovte aj presné miesto práce. Samozrejme, nie každý má k dispozícii samostatnú kanceláriu v byte či dome. Ale i v takomto prípade sa dá nájsť vhodné miesto na prácu. Vyhnite sa práci z postele alebo sedačky pred televízorom. Bude vás to lákať ku krátkemu šlofíku či sledovaniu televízie. Ideálne je pracovať vždy za pracovným stolom. Ak nie je dostupný pracovný stôl v samostatnej miestnosti určenej na prácu, postačí aj pracovný stôl v obývačke. 

Ak je to možné, vyhýbajte sa pracovnému stolu v spálni. Spálňa je predsa len miestom odpočinku a nie miestom, kde máme plniť nejaké pracovné povinnosti. Zriadená pracovňa v spálni môže mať v konečnom dôsledku negatívny vplyv aj na náš spánok. Ak nie je k dispozícii samostatný pracovný stôl, využite pokojne kuchynský stôl, ale len za predpokladu, že budete môcť v kuchyni nerušene pracovať. 

Tip č. 3: Nachystajte sa ako do práce

Ak pracujeme z domu, dokážeme ušetriť nemalé peniaze i čas, ktorý by sme minuli na presun do práce. To znamená, že pokiaľ máme v pláne začať pracovať o ôsmej a nečaká nás štyridsaťpäť minútová cesta do práce, môžeme si pokojne o niečo dlhšie pospať. Avšak, pri home office by sme rozhodne nemali vynechávať iné ranné rituály, ktoré bežne robíme v prípade, že ideme do práce. To znamená, že by sme mali vykonať rannú hygienu, pripraviť si raňajky a, samozrejme, sa aj obliecť. 

Prácou v pyžame sa nám ľahko zotrú hranice medzi pracovným a súkromným životom, čo nie je žiaduce. Pri práci z domu isto nie je potrebné vyťahovať zo skrine kostým, no je vhodné mať vyčlenené nejaké pohodlnejšie pracovné oblečenie. Navyše, práca z domu celkovo umožňuje pokojnejšie rána, do ktorých je možné zahrnúť aj nejaké ďalšie rituály. Ak ušetrený čas za presun do práce neminiete na dlhší spánok, minúť ho môžete napríklad krátkym ranným cvičením, za čo sa vám vaše telo poďakuje. 

Tip č. 4: Spravte si zoznam úloh na aktuálny deň

Ak chcete byť počas home officu čo najproduktívnejší, okrem stanovenia si pracovného času si stanovte aj zoznam pracovných povinností na konkrétny deň, prípadne si ich určte začiatkom týždňa na celý pracovný týždeň. Vytvorený rozvrh vám pomôže ľahšie naplniť všetky vaše pracovné povinnosti. Pri písaní si takéhoto zoznamu úloh rozhodne nepreceňujte svoje schopnosti. Je ľahké zapísať si na zoznam všetko, čo je potrebné urobiť, no ak reálne nie je možné z časového hľadiska všetky úlohy splniť, len vás to zbytočne demotivuje.

Poznáte svoju prácu a viete približne, koľko vám trvá isté úlohy naplniť. Svoj pracovný zoznam preto tvorte s ohľadom na reálnu možnosť jeho splnenia. Úlohy si vždy zoraďte od tých najdôležitejších či najzložitejších, respektíve tých, na ktorých je potrebné pracovať čo najskôr. Ak je nejaká úloha náročná, rozdeľte ju podľa možností na menšie úlohy, ktorým sa budete priebežne venovať i viac dní. 

TIP: Zoznam pracovných povinností si rozhodne nedržte len v hlave. Najlepšie je spísať si ho na papier. Verte, že pri odškrtávaní naplnených úloh vás zaplaví obrovský pocit uspokojenia. 

Odporúčame: TOP pohybové aktivity aj pre odporcov cvičenia – ako na zdravý pohyb zábavnejšou cestou?

Tip č. 5: Dodržujte stravovacie návyky ako v práci

Ak nechodíte do práce vôbec, prípadne pracujete z domu len niektoré dni v týždni, snažte sa okrem bežných ranných rituálov dodržiavať aj zabehnuté stravovacie návyky. Vyhraďte si pevný čas na obed, prípadne i prestávku na menšie občerstvenie či kávu. Mnoho ľudí na home office sa necháva zvádzať domácim prostredím a možnosťou kedykoľvek si odskočiť do chladničky či špajze. To nie je dobré pre vašu produktivitu ani zdravie.

Ideálne je deň vopred si pripraviť obed i desiatu alebo olovrant, podobne, ako keď chodíte do práce. Ak v práci chodíte bežne jesť do firemnej jedálne či blízkej reštaurácie, pri home office si jedlo buď objednajte, alebo sa rovnako vyberte do najbližšieho stravovacieho zariadenia (ak nechcete variť). Vždy však dodržujte stanovený čas na stravovanie a snažte sa vyhýbať celodennému zobaniu všetkého možného, čo doma nájdete. 

Tip č. 6: Dávajte si pozor na príliš časté pauzy

Veľmi častým problémom ľudí na home office je neustále odbiehanie od práce. Ak človek pracuje z domu, ľahko sa nechá zviesť k tomu, že počas dňa porobí nejaké domáce práce alebo si pustí diel seriálu v televízore. Áno, práca z domu je obvykle voľnejšia a pohodovejšia a krátke prestávky môžu skvelo podporiť náš výkon. No časté a hlavne dlhé pauzy našu produktivitu narúšajú a zmenšujú objem vykonanej práce počas dňa.

Ak ide aj o váš problém, určte si časový harmonogram vášho pracovného dňa alebo jednotlivých pracovných úloh. Napríklad si stanovte, že po hodine alebo dvoch práce, prípadne po vykonaní konkrétnej úlohy, si doprajete pätnásť minútovú pauzu, počas ktorej sa nadýchate čerstvého vzduchu, trocha sa ponaťahujete alebo si uvaríte a vychutnáte kávičku. 

Tip č. 7: Minimalizujte rozptýlenia

Aby ste zostali pri práci doma plne sústredení, minimalizujte a eliminujte všetko, čo by vás mohlo rozptyľovať. Isto neodporúčame prácu pri zapnutom televízore. Lepšou voľbou je potichu pustené rádio (ideálne bez hovoreného slova, teda bez reklám a správ), ale len za predpokladu, že vás hudba pri práci nevyrušuje. Rušivým elementom pri home office tiež môžu byť členovia rodiny. Jasne im vysvetlite, v ktorom čase vás nemajú pri práci vyrušovať.

Ďalšie rozptýlenie prichádza s naším telefónom. Ak počas práce nepotrebujete zdvíhať telefón, vypnite si zvonenie. To však v mnohých prípadoch nie je možné (napríklad nielen kvôli šéfovi, ale aj deťom a podobne), preto si minimálne vypnite notifikácie k sociálnym sieťam. 

Odporúčame: ​Cholesterol – 7 najčastejších mýtov a poloprávd s ním spojených


  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Návrat hore
Autor článku

Čo čítajú ostatní