Vitamíny: Gumené, želé či vo forme cukríkov - sú vhodné pre každého?

Vitamíny: Gumené, želé či vo forme cukríkov - sú vhodné pre každého?
  • 08.10.2022
  • Lenka Biba Slovak

    • Zdieľaj:
  • 0

Vitamínové doplnky sú neuveriteľne populárne po celom svete. Veľa ľudí užíva vitamíny najmä preto, aby týmto spôsobom dopomohli k zlepšeniu svojho zdravia, ako aj budovaniu imunity. Ideálne je prijímať vitamíny formou čerstvého ovocia a zeleniny, ale aj vitamínové doplnky v rôznych formách zlepšujú zdravotný stav, prípadne do istej miery dokážu nahradiť zložky stravy s nízkym obsahom živín.

Existuje niekoľko rôznych druhov vitamínov, vrátane žuvacích, gumených či želé vitamínových cukríkov a výživových doplnkov. Väčšina z nich je určená pre deti, avšak v tejto forme sú na trhu aj pre nás, dospelých. Tento typ vitamínových doplnkov je veľmi chutný a ľahko sa prijíma.

Ale, sú naozaj účinné? A aké sú ich výhody a nevýhody? Prinášame vám zaujímavé informácie, ktoré vám o tejto forme vitamínov a výživových doplnkov prezradia o čosi viac, ako ste možno vedeli doteraz.

Aké sú to gumené či želé vitamíny?

Gumené alebo želé vitamíny sú žuvacie vitamíny, ktoré majú štruktúru a chuť podobnú gumeným cukríkom. Možno ich dostať v rôznych príchutiach, farbách a tvaroch a sú jedným z najpopulárnejších druhov vitamínov na svete. Tieto vitamíny oslovujú ako deti, tak aj dospelých, ktorí nemajú v obľube prehĺtanie piluliek.

Gumené a želé vitamíny sa bežne vyrábajú zo:

Medzi obľúbené príchute patrí predovšetkým:

  • citrón,
  • malina,
  • čerešňa, 
  • a pomaranč.

Môžu obsahovať niekoľko vitamínov a minerálov alebo len niekoľko vybraných živín, ako je napríklad vitamín D a vápnik.

Odporúčame: Tipy, ako si užiť jeseň a načerpať energiu

Aké sú benefity gumených či želé cukríkov?

Keďže sa jedná o vitamíny a výživové doplnky, aj keď vo forme podobnej cukríkov pre deti, ich odporúčané denné dávkovanie by ste nemali presiahnuť. A aké sú benefity ich užívania okrem prijímania vitamínov, ktoré v sebe obsahujú?

  • Antioxidačné vitamíny a minerály môžu pomôcť spomaliť progresiu určitých chorôb, ktoré spôsobujú slepotu.
  • Multivitamíny môžu znížiť riziko vzniku šedého zákalu.
  • Multivitamíny môžu zlepšiť pamäť u starších dospelých.
  • Môžu taktiež ovplyvniť vašu náladu.

Sú tieto vitamíny určené pre každého?

Multivitamíny nie sú vhodné pre každého, pričom niektorým môžu dokonca aj uškodiť.

  • Starší dospelí – absorpcia vitamínu B12 sa môže s vekom znižovať. Starší dospelí môžu tiež potrebovať viac vápnika a vitamínu D.
  • Vegáni a vegetariáni – keďže vitamín B12 sa nachádza predovšetkým v živočíšnych potravinách, ľudia, ktorí prijímajú výlučne rastlinnú stravu, sú vystavení vyššiemu riziku nedostatku tohto vitamínu. Môže im tiež chýbať vápnik, zinok, železo, vitamín D a omega-3 mastné kyseliny.
  • Medzi ďalších ľudí, ktorí môžu profitovať z multivitamínov, patria tí, ktorí podstúpili operáciu na zníženie telesnej hmotnosti, sú na nízkokalorickej diéte alebo neprijímajú dostatok živín iba zo samotného jedla. 

Je preto zrejmé, že niektorí ľudia, vrátane starších dospelých, vegetariánov a vegánov, môžu potrebovať vyššie množstvo určitých vitamínov alebo minerálov.

Neprehliadnite: Ako na úspešný home office? Tu je 7 tipov, ako pracovať z domu efektívne a s plným nasadením!

Zaručí vám užívanie týchto vitamínov optimálne zdravie?

Bohužiaľ, NIE. Multivitamíny nie sú vstupenkou k optimálnemu zdraviu a jeho zárukou. V skutočnosti sú dôkazy o tom, že zlepšujú zdravie väčšiny ľudí, rozporuplné a nejednoznačné. V niektorých prípadoch môže dokonca ich nadmerné užívanie spôsobiť ujmu.

Ak máte nedostatok živín, je najlepšie doplniť konkrétnu živinu. Multivitamíny totiž obsahujú veľa živín, z ktorých väčšinu možno ani nepotrebujete. 

Najlepšie je, ak neužívate multivitamíny preto, aby ste kompenzovali zlú stravu. Konzumácia vyváženej stravy z čerstvých, celozrnných, výživných a zdraviu prospešných potravín s najväčšou pravdepodobnosťou podporí dobré zdravie z dlhodobého hľadiska.

Odporúčame aj: Potraviny, ktoré nepatria do chladničky: Viete o všetkých?


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Alergia na potraviny alebo potravinová intolerancia – tá istá diagnóza alebo odlišný problém?
ZDRAVIE A PREVENCIA

Alergia na potraviny alebo potravinová intolerancia – tá istá diagnóza alebo odlišný problém?

  • 0
  • 25.10.2022
Železo v potravinách: Ktoré ho obsahujú najväčšie množstvo?
ŽIVOTNÝ ŠTÝL

Železo v potravinách: Ktoré ho obsahujú najväčšie množstvo?

  • 0
  • 23.11.2022
Ľanové semienka – ako ich užívať a ako z nich vyrobiť náhradu vajec či obklad na bolesť?
ZDRAVIE A PREVENCIA

Ľanové semienka – ako ich užívať a ako z nich vyrobiť náhradu vajec či obklad na bolesť?

  • 0
  • 18.10.2022