Registrácia Prihlásenie

Anaeróbne cvičenie: Pomáha nám chudnúť alebo budovať svalstvo?


V nedávnom článku sme sa zaoberali tým, čo je aeróbne cvičenie a ako pôsobí na naše telo. Zistili sme, kedy môžeme cvičenie označiť za aeróbne a ktoré pohybové aktivity vlastne do tejto kategórie spadajú. Témou dnešného článku budú cvičenia z presne opačného súdka. Anaeróbne cvičenie, ktoré často nazývame aj ako silové, má na nás trochu iný vplyv. Pomôže nám schudnúť, zbaví nás tuku, spevní svalstvo alebo spaví niečo úplne iné? To sa dozviete v nasledujúcom článku.

Kedy je cvičenie anaeróbne?

Svoju maximálnu srdcovú frekvenciu vypočítame tak, že od čísla 220 odčítame svoj vek. A prečo by sme túto hodnotu mali vedieť? Je totiž dôležitá pri rozlišovaní toho, či cvičíme v aeróbnom alebo anaeróbnom pásme. Pri rozličných aeróbnych tréningoch, čo sú pohybové aktivity, pri ktorých má organizmus dostatok kyslíka, je nevyhnutné, aby jedinec cvičil na úrovni asi 60 až 75 % svojej maximálnej srdcovej frekvencie. Pri takomto cvičení sa nedostáva do kyslíkového dlhu a napríklad aj pri rýchlejšom dýchaní môže jedinec bez problémov hovoriť. 

Anaeróbne cvičenia predstavujú v podstate presný opak. Pri anaeróbnom alebo aj silovom tréningu sa cvičí pri vysokej pulzovej frekvencii, a to zvyčajne na 80 % maximálnej pulzovej frekvencie. V tomto prípade sa do svalov nestačí dostávať potrebné množstvo kyslíka a vzniká takzvaný kyslíkový dlh. Anaeróbne cvičenie je zvyčajne krátkodobou, no o to intenzívnejšou fyzickou aktivitou.

Odporúčame: 5 dôvodov, prečo jesť bôb: Chýba táto strukovina v jedálničku aj vám?

účinky anaeróbneho cvičenia

Zdroj: Shutterstock®

Ako pôsobí na naše telo?

Po anaeróbnom cvičení by spravidla mala nasledovať pauza, pretože počas tréningu tohto druhu dochádza k pomerne rýchlemu spaľovaniu dostupných cukrov. To následne vedie k pocitu slabosti a väčšej únavy. Keďže telo pociťuje kyslíkový dlh, nedostatok kyslíka si naše svaly kompenzujú práve sacharidmi, čo následne vedie k zvýšenej produkcii kyseliny mliečnej. Tá môže ovplyvňovať funkciu svalstva a spôsobovať bolesť či stuhnutosť svalov. Pri anaeróbnom cvičení teda nespaľujeme tuky a nemôžeme od neho v postate očakávať zhodenie prebytočných kilogramov

Silový tréning, ako už jeho samotný názov napovedá, je určený na zväčšenie svalovej hmoty, respektíve jej skvalitnenie a taktiež rozvoj sily. Anaeróbne aktivity predstavujú pre sval maximálne zaťaženie a zapájajú sa pri nich len špecifické svalové partie. Anaeróbne cvičenie je spravidla cvičenie s použitím váhy, pričom sa prevádza v sériách a opakovaniach, čím je možné zlepšiť silu aj pružnosť tela. Je potrebné myslieť na to, že tento druh cvičenia nezabezpečí zhodenie kilogramov, pretože telo jednoducho čerpá energiu práve zo sacharidov. Nespaľuje tuky, ale buduje svalstvo, ktoré je nakoniec ťažšie ako tuk. 

anaeróbne športy

Zdroj: Shutterstock®

Ako na to?

Anaeróbny tréning je vhodný jednoducho pre každého, pričom nárastu svalstva sa nemusia obávať ani ženy. Aeróbne cvičenie, čiže cvičenie, pri ktorom naše telo má dostatok kyslíka, síce zlepší našu vytrvalosť a zbaví nás prebytočných kilogramov, no len silový tréning dá nášmu telu peknú formu. Práve anaeróbne cvičenie si dokáže poradiť s mľandravými svalmi, pretože celé telo pekne spevňuje a buduje zdravú a potrebnú svalovú hmotu. Preto je vhodné venovať čas aj pohybovým aktivitám tohto druhu. A aké to sú? Spomenúť môžeme šprint, spinning, zumbu, dvíhanie závaží a činiek aj rozličné posilňovacie cvičenia. To, koľko času týždenne venovať práve anaeróbnym cvičeniam, závisí od veku aj kondície jedinca či cieľa, ktorý si stanovil. Napríklad pri pravidelnom aeróbnom cvičení s cieľom schudnúť sa v začiatkoch zvyčajne odporúča hodinový silový tréning raz týždenne. Priemerne je však možné anaeróbnym cvičeniam venovať 30 až 60 minút 2 až 3 razy týždenne.

Odporúčame: Ako nahradiť kávu? Máme pre vás 5 tipov na zdravšie alternatívy kávy!


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Každé kilo sa počíta: Prečo sa oplatí schudnúť 5 % telesnej váhy?
AKO SCHUDNÚŤ

Každé kilo sa počíta: Prečo sa oplatí schudnúť 5 % telesnej váhy?

  • 62
  • 0
  • 20.09.2019
Je pšeničná tráva naozaj všeliek? Zistite o tomto fenoméne viac!
Bylinky

Je pšeničná tráva naozaj všeliek? Zistite o tomto fenoméne viac!

  • 41
  • 0
  • 23.08.2019
Každé kilo sa počíta: Prečo sa oplatí schudnúť 5 % telesnej váhy?
AKO SCHUDNÚŤ

Každé kilo sa počíta: Prečo sa oplatí schudnúť 5 % telesnej váhy?

  • 62
  • 0
  • 20.09.2019