Ako si doplniť vitamín E? Ukrýva sa v ovocí, zelenine či mäse?

Ako si doplniť vitamín E? Ukrýva sa v ovocí, zelenine či mäse?

  • 41
  • 0

Vitamín E predstavuje látku, ktorá nášmu telu skrátka nesmie chýbať. Je pre nás dôležitým antioxidantom, čo znamená, že pomáha chrániť bunky pred starnutím a voľnými radikálmi. Tento vitamín rozpustný v tukoch napĺňa v ľudskom organizme mnoho funkcií. Jeho dostatok prispieva k dobrému stavu pokožky i správnej funkcii svalov a nervov, vplýva tiež na tvorbu červených krviniek, plodnosť i potenciu. Nedostatok tohto vitamínu je za bežných okolností skôr zriedkavý, pretože si ho možno ľahko doplniť pestrou stravou. V ktorých potravinách ho nájdeme v najväčšom množstve?

Rastlinné oleje

Vitamín E sa vo vysokých dávkach ukrýva v prvom rade v rozličných rastlinných olejoch. Tie sú rovnako dobrým zdrojom dôležitých zdravých tukov, napríklad omega-3 a omega-6 nenasýtených mastných kyselín. Pri výbere je vhodné dbať najmä na kvalitu olejov. Dobrou voľbou sú panenské za studena lisované oleje, ktoré sú prínosné pre naše zdravie. S doplnením vitamínu E nám pomôže obľúbený olivový olej či veľmi zdravý avokádový olej. Spomenúť tiež môžeme olej z pšeničných klíčkov či ľanový olej.

Odporúčame: Viete, ako si udržať stabilnú váhu? Dodržujte týchto 5 zásad!

orechy

Zdroj: Shutterstock®

Orechy a semienka

Ak chceme svojmu telu zabezpečiť dostatok vitamínu E, v našom jedálničku by mali mať pevné miesto prírodné nesolené orechy rôznych druhov aj olejnaté semená. Menované potraviny sú tiež zdrojom nenahraditeľných bielkovín, vlákniny a mnohých významných minerálnych látok a stopových prvkov. Nezabúdajte však na ich vysokú kalorickú hodnotu. Konzumovať by sme ich mali v rozumnom množstve. A ktoré nám doplnia vitamín E? Najlepšou voľbou sú mandle, lieskovce, píniové orechy, slnečnicové aj tekvicové semienka.

Avokádo

Ďalším známym zdrojom vitamínu E je aj chutné avokádo. Je mnoho dôvodov, prečo jesť avokádo pravidelne. Toto ovocie je plné zdravých tukov, ktoré sú nevyhnutné pre absorpciu vitamínov rozpustných v tukoch. Avokádo je tiež bohaté na draslík, priaznivo vplýva na krvný tlak aj cholesterol, rovnako podporuje nervový systém a trávenie. Pripraviť sa dá na mnoho spôsobov. Vychutnať si môžete avokádovú nátierku, zapečené avokádo s vajíčkom či tradičné guacamole.

mäso a ryby

Zdroj: Shutterstock®

Ryby a morské plody

Vitamín E sa ukrýva nielen v potravinách rastlinného pôvodu, ale aj v potravinách živočíšneho pôvodu. V tomto smere radíme k dobrým zdrojom cenného vitamínu ryby, dary mora, respektíve rozličné morské živočíchy. Tieto potraviny sú opäť veľmi zdravé a mali by sa na našich tanieroch objavovať pravidelne, aspoň dvakrát týždenne. Sú tiež zásobárňou bielkovín, zdravých tukov, zinku, jódu a ďalších vitamínov aj minerálov. Slušné množstvá vitamínu E obsahujú pstruhy, tuniak, losos, garnáty, krab, krevety, ustrice či homár.

Mäso a vajcia

Medzi ďalšie zdroje vitamínu E a zároveň potraviny živočíšneho pôvodu radíme i mäso suchozemských živočíchov. Dôležitý antioxidant sa vo väčších množstvách ukrýva hlavne v tučnejších druhoch mäsa. Jeho zdrojom je napríklad i husacina, taktiež vnútornosti. Okrem toho nájdeme vitamín E aj v mlieku a vajíčkach, a to najmä v ich žĺtkoch. Menované potraviny okrem iného telu dopĺňajú aj bielkoviny, vrátane všetkých esenciálnych aminokyselín, ktoré človek musí prijímať zo stravy.

špenát

Zdroj: Shutterstock®

Tmavá listová zelenina

Vitamín E sa v rozdielnych množstvách nachádza aj v mnohých druhoch zeleniny. Ako prvých môžeme dozaista spomenúť zástupcov kategórie listová zelenina. Tá je zásobárňou mnohých dôležitých živín, je bohatá i na vitamíny skupiny B, vlákninu, karotenoidy či chlorofyl s antioxidačným a protizápalovým pôsobím. S doplnením vitamínu E aj ďalších živín si hravo poradí napríklad chutný špenát, ktorý sa skvelo hodí prakticky do každého smoothie nápoja. Aj mangold či kel sú zdrojom vitamínu E, ako aj lahodná a zdravá brokolica.

Tekvica

Na záver môžeme spomenúť ešte ďalšie zeleninové zdroje vitamínu E. Ak chcete svojmu telu zabezpečiť dostatok tohto vitamínu, na tanieri by sa vám mali z času na čas objavovať aj tekvice, špargľa, paradajky či sladké zemiaky. Čo sa týka ovocia, najviac vitamínu E nájdeme v kivi, mangu, marhuliach a bobuľovom ovocí. Ďalšími zdrojmi sú pšeničné klíčky, arašidy aj iné strukoviny.

Odporúčame: Time manažment: Ako si zorganizovať svoj čas a byť efektívny?


  • 41
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Ako pripraviť zemiaky čo najzdravšie? Sú lepšie varené či pečené?

  • 62
  • 0
  • 16.07.2020
LIEČBA

Ako variť zdravšie? Týchto 9 tipov a trikov musíte poznať!

  • 62
  • 0
  • 27.09.2020
AKO SCHUDNÚŤ

Poznáte účinky karfiolu? Tu je 7 dôvodov, prečo si ho pripraviť na rôzne spôsoby

  • 53
  • 0
  • 06.09.2020