Čo spôsobuje prekyslenie organizmu? S týmito potravinami opatrne!

Čo spôsobuje prekyslenie organizmu? S týmito potravinami opatrne!

    • Zdieľaj:
  • 39
  • 0

Acidóza, ktorú môžeme v bežnej reči nazvať ako prekyslený organizmus, je stav, pri ktorom sa v tele hromadí veľké množstvo kyselín. V tele tak vzniká ideálny priestor na to, aby sa v ňom množili baktérie, čo môže v konečnom dôsledku vyústiť až k rozvoju viacerých ochorení. Na problém s prekysleným organizmom vás môžu v prvom rade upozorniť zažívacie ťažkosti, napríklad pálenie záhy či nafukovanie. Príznakmi tohto nežiaduceho stavu tela bývajú aj kožné problémy, najmä nepríjemné ekzémy či akné. Kyslosť v organizme znižuje obranyschopnosť a z dlhodobého hľadiska zvyšuje riziko vzniku civilizačných chorôb.

A čo je vlastne príčinou prekysleného tela? Nuž, v mnohých prípadoch sú to práve potraviny, ktoré konzumujeme. Aby sme však predišli zakysľovaniu organizmu, nie je ich potrebné úplne vylúčiť z jedálnička. Vhodné je konzumovať aj tieto potraviny v rozumných množstvách. Ich účinok výborne potláčajú zásadité potraviny. Približne 70 až 80 percent stravy by preto malo byť zásaditej či neutrálnej. Vtedy je v tele akási rovnováha. A ktoré potraviny zakysľujú organizmus? To sa dozviete v nasledujúcom článku.

Pozri aj: Aké sú účinky pečeného cesnaku? Toto urobí s vaším telom do 24 hodín!

mäso

Zdroj: Shutterstock®

1. Potraviny živočíšneho pôvodu

Väčšina zakysľujúcich potravín sú práve tie, ktoré majú živočíšny pôvod. Radíme sem skoro všetky druhy mäsa. Z neho pri látkovej premene vzniká najmä kyselina sírová či močová. Najmenej kyselinotvorné sú pritom ryby a ostatné dary mora. Naopak bravčovina a hovädzie mäso sú veľmi silné kyseliny. Kuracie či morčacie mäso sa zase nachádza niekde uprostred. Samozrejme, organizmus prekysľujú aj výrobky z mäsa. Okrem mäsa sem však radíme aj vajíčka a mliečne produkty. Kým smotana, jogurt alebo maslo sú o niečo menej kyselinotvorné, o syroch môžeme tvrdiť presný opak.

2. Obilniny

Aj medzi potravinami rastlinného pôvodu sa nájdu také, ktoré v našom tele pôsobia kyselinotvorne. Medzi silné kyseliny radíme najmä pšenicu a výrobky z nej, čiže všetko pečivo či múčniky. Vhodnejšie je naopak do jedálnička zaradiť ovos, raž, špaldu či chutnú ryžu. Celozrnný chlieb aj celozrnné cestoviny sú stredne kyselinotvorné. Sú však zdrojom nevyhnutných polysacharidov, preto ich úplne vylúčenie z jedálnička dozaista nie je najšťastnejšou voľbou.

orechy

Zdroj: Shutterstock®

3. Oriešky aj sušené ovocie

Rozličné druhy orechov sú veľmi zdravé a predstavujú vítanú súčasť každého jedálnička. Sú bohaté na zdravé tuky aj celý rad minerálnych látok. Niektoré z nich však výrazne prispievajú k tvorbe kyslého prostredia v organizme. S rozumom si pochutnávajte na pistáciách, vlašských orechoch, kešu či pekanových orechoch. Zradné však dokáže byť i zdravé ovocie. Silne kyselinotvorné je najmä sušené ovocie, napríklad slivky. Mierne kyslý je zase ananás či bobuľové ovocie, ako čučoriedky alebo brusnice.

4. Dochucovadlá

Nielen potraviny, akými sú mäso, obilniny či dokonca ovocie pôsobia v našom tele kyselinotvorne. Aj napohľad nevinné dochucovadlá, vďaka ktorým získava jedlo tú pravú chuť, na nás môžu vplývať týmto spôsobom. Reč je najmä o kečupoch, horčici, majonéze či dokonca octe. Tvorbu kyselín v našom organizme podporuje aj cukor, a to biely aj ten hnedý. O nič lepšie na tom nie sú ani rozličné umelé sladidlá. Pri príprave jedál sa preto radšej spoliehajte na koreniny a bylinky.

káva

Zdroj: Shutterstock®

5. Káva aj alkohol

Nakoniec i rozličné nápoje prispievajú k vzniku problémov s prekysleným organizmom. Medzi najsilnejšie kyseliny tejto kategórie patrí najmä káva a potom rozličné druhy alkoholu, a to od vína a piva až po tvrdší alkohol. Výnimku nepredstavujú ani sladené nápoje, ktoré sú plné cukru či umelých sladidiel. O niečo menej podporuje zakysľovanie tela čierny čaj či nápoj z kakaa. Naopak čistá voda, ktorá je pre náš organizmus najlepšia, nepredstavuj prakticky žiadne riziko.

Pozri aj: Prvá pomoc pri opuchnutých nohách: Čo vám takmer okamžite pomôže?


    • Zdieľaj:
  • 39
  • 0
Návrat hore
Autor článku

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

RECEPTY

Recept na tekvicové muffiny z ovsených vločiek: Budete ich milovať!

  • 75
  • 0
  • 08.10.2020
RECEPTY

TOP recepty z tekvíc: Aké dobroty pripraviť z rôznych druhov tekvíc?

  • 41
  • 1
  • 28.09.2020
RECEPTY

TOP zdravé recepty z avokáda: Skúsite polievku či chutné muffiny?

  • 50
  • 0
  • 22.11.2020