Ľudské vnútorné hodiny: Kedy je váš cirkadiánny rytmus ohrozený?!

Ľudské vnútorné hodiny: Kedy je váš cirkadiánny rytmus ohrozený?!

  • 54
  • 0

V ľudskom tele prebiehajú štyri biologické procesy a cirkadiánny rytmus je jedným z nich. Mohli by sme ho nazvať aj vnútornými hodinami s 24-hodinovým cyklom, ktoré reagujú na striedanie svetla a tmy a ovplyvňujú mnohé fyziologické, psychické aj behaviorálne procesy v organizme. V tomto článku si o vnútorných hodinkách človeka povieme viac.

Regulujú spánok

Ako už bolo spomenuté vyššie, prirodzený cirkadiánny rytmus je nastavený na 24 hodín, pričom je ovplyvnený striedaním svetla a tmy. Pomocou týchto dvoch premenných cirkadiánny rytmus reguluje to, kedy spíme a kedy zasa nie. Vďaka prirodzenému cirkadiánnemu rytmu mnohí ľudia pociťujú značný pokles energie v približne rovnakých časoch – medzi 2. až 4. hodinou rannou, kedy väčšina z nás spí a medzi 13. až 15. hodinou poobede, kedy mnohí z nás túžia na pár minút po obede zavrieť oči. Keďže každý človek je jedinečný, aj tu môže nastať zmena a tieto časy sa môžu adaptovať, napríklad podľa toho, či ste skôr nočný vták alebo ranné vtáča, no líši sa i spánok mužov a žien.

Inšpiruj sa: TOP 7 dôvodov, prečo jesť špargľu: Toto ste o nej ani netušili!

čo reguluje spánok

Zdroj: Shutterstock®

Ohrozuje ho vyspávanie

Faktom je, že cirkadiánny rytmus funguje najlepšie a najprirodzenejšie vtedy, keď sú naše spánkové návyky v podstate ukážkové. Znamená to, že chodíme spať približne v rovnakom čase a doprajeme si dostatok odpočinku, a to i počas víkendov. Akonáhle sa v našich spánkových návykoch čosi zmení, cirkadiánny rytmus sa stáva ohrozeným. Zmenou môžeme nazvať celkom obyčajný jet lag, no i prebdenú noc s dieťatkom alebo prácu na smeny a dokonca i to, ak si cez víkend pospíte troška dlhšie ako v bežný pracovný deň. Cirkadiánny rytmus môžu ovplyvňovať aj lieky, príznaky menopauzy i tehotenstva a v neposlednom rade i spánkové poruchy ako spánkové apnoe, insomnia a nespavosť.

čospôsobuje nespavosť

Zdroj: Shutterstock®

Poruchy cirkadiánneho rytmu

Aké sú bežné poruchy cirkadiánneho rytmu? Zaraďujeme sem spomínanú zmenu časových pásiem alias jet lag, poruchu pre zamestnanie na smeny čo môže štatisticky vyústiť až v to, že daný človek spí v priemere až o 4 hodiny menej ako bežný človek. Poruchou cirkadiánneho rytmu nazývame aj to, keď nemôžeme dlho zaspať a naopak, ráno skoro vstať, čo je porucha postihujúca najmä mladých ľudí a tínedžerov. 

Porucha cirkadiánneho rytmu je i to, keď zaspávate skôr a rovnako sa i príliš skoro zobudíte, napríklad o 3 v noci a ďalej už nemôžete spať. Problémy s týmto 24-hodinovým cyklom mávajú aj slepí ľudia, ktorí nevnímajú zrakom striedanie svetla a tmy a existujú i ľudia, ktorí nedokážu spať v noci, no doháňajú to cez deň prostredníctvom niekoľkých kratších spánkov. O všetkých poruchách, ktoré na sebe spozorujete, by ste mali neodkladne hovoriť s odborníkom. Ten nastaví vhodnú liečbu a odporučí, ako poruchu cirkadiánneho rytmu odstrániť vo vašom prípade.

Pozri aj: Ako sa stravovať pri dne? Aké sú príčiny a príznaky ochorenia?


  • 54
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

DOM A ZÁHRADA

Trápi ťa alergia na prací prostriedok? Možno robíš túto chybu!

  • 45
  • 0
  • 10.07.2020
DOM A ZÁHRADA

Obaľovač jablčný – vyhubiť ho je možné jediným spôsobom. Viete akým?

  • 14
  • 0
  • 31.07.2020
DOM A ZÁHRADA

TOP izbové rastliny do spálne: Tieto vám zabezpečia lepší spánok!

  • 0
  • 0
  • 10.09.2020