Prečo jesť cirok? Stačí lyžica a schudnete, omladnete a budete zdraví!

Prečo jesť cirok? Stačí lyžica a schudnete, omladnete a budete zdraví!

  • 44
  • 0

Poznáte cirok? Túto obilninu je možné do jedálnička zaradiť rozličnými spôsobmi. Na internete aj v obchodoch so zdravými potravinami je dostupná ciroková múka alebo otruby. Zakúpiť je však možné aj cirokové zrná. Tie môžete po uvarení využiť ako chutnú a zdravú prílohu k jedlu. Zo spomínanej múky sa zase dá upiecť chlieb i pečivo. Cirok je navyše prirodzene bezlepkový a tak si ním stravu môžu spestriť i celiatici. Čo viac však môže nášmu zdraviu ponúknuť? V článku vám prinášame hneď 7 dobrých dôvodov na zaradenie ciroku do jedálnička.

1. Má vysokú antioxidačnú aktivitu

Cirok je v prvom rade známy svojou vysokou antioxidačnou aktivitou. Obsahuje totiž množstvo látok, ktoré v tele zastupujú rolu antioxidantov. Potraviny bohaté na antioxidanty dokážu znižovať oxidačný stres a napomáhajú telo chrániť pred škodlivými účinkami voľných radikálov. Cirok rovnako pôsobí protizápalovo a prispieva k redukcii rôznych zápalov v tele.

Odporúčame: Recept na levanduľovo-mätovú liečivú soľ do kúpeľa

cirok

Zdroj: Shutterstock®

2. Je zdrojom mnohých vitamínov aj minerálov

Cirok v rozličných formách predstavuje pre telo dobrý zdroj mnohých vitamínov aj minerálnych látok. V prvom rade ukrýva viaceré vitamíny skupiny B, a to napríklad niacín aj riboflavín. Z minerálnych látok a stopových prvkov je táto obilnina bohatá na železo, horčík, fosfor, draslík či selén a mangán. Všetky spomínané látky sú pre naše telo dôležité a ich nedostatok sa môže prejaviť rôznymi zdravotnými ťažkosťami. 

3. Telu doplní bielkoviny

Okrem vitamínov a minerálov je cirok bohatý aj na bielkoviny. Tie tvoria okolo 10 % hmotnosti obilniny. Cirok tak predstavuje skvelý rastlinný zdroj proteínov aj pre vegetariánov a vegánov. Rovnako je vítanou súčasťou jedálnička športovcov a pohybovo aktívnych jedincov. Bielkoviny sú pre nás jednou zo základných živín a v našej strave ich musí byť dostatok. Okrem iného sa napríklad podieľajú na stavbe svalovej hmoty aj tkanív či enzýmov a taktiež vplývajú na imunitu.

zdravé trávenie

Zdroj: Shutterstock®

4. Podporuje trávenie

Zaradením ciroku do jedálnička v rozličných formách podporíte i svoje trávenie. Táto obilnina totiž ukrýva veľké množstvo vlákniny. Tá je okrem iného nevyhnutná i pre správnu činnosť čriev, pretože priaznivo podporuje funkciu probiotických baktérií, ktoré v nich sídlia. Cirok detoxikuje tráviaci trakt, zabezpečuje pravidelné vyprázdňovanie a nezaťažuje orgány tráviacej sústavy. Navyše je ľahko stráviteľný a pozitívne vplýva na metabolizmus. Vďaka vysokému podielu vlákniny človeka dokonca veľmi dobre zasýti.

5. Pomáha pri vysokej hladine cholesterolu

Cirok sa oplatí zaradiť do jedálnička i v prípade, že vás trápi vysoká hladina cholesterolu. Prispieva tak aj k udržiavaniu dobrého stavu kardiovaskulárneho systému. Vysoký cholesterol je totiž škodlivý pre naše srdce i cievy a je najzávažnejším faktorom pre rozvoj srdcovo-cievnych ochorení. Cirok má dokonca má priaznivý vplyv aj na hladinu cukru v krvi. 

Bude vás zaujímať: Recepty na domáci chlieb alebo pečivo: Tipy ako na domáce pečenie

zdravé vlasy

Zdroj: Shutterstock®

6. Prospieva nechtom, vlasom či kostiam

Vďaka tomu, že je cirok nabitý mnohými vitamínmi a minerálnymi látkami, zúčastňuje sa na podpore zdravia celého organizmu. Napríklad mnohé vitamíny skupiny B sú nevyhnutné pre dobrý stav pokožky aj nervového systému. Cirok však vyživí i nechty a vlasy. Taktiež podporí dobrý stav kostí a svalov. Celkovo tiež podporuje funkciu imunitného systému človeka.

7. Pozitívne ovplyvňuje centrálnu nervovú sústavu

Nakoniec sa ciroku pripisujú aj antidepresívne účinky. Pozitívne ovplyvňuje funkciu centrálnej nervovej sústavy a celkovo posilňuje mozog. Aj cirok tak radíme spolu s orechmi, lesnými plodmi či rybami medzi skvelé potraviny pre mozog, ktoré nesmú chýbať v každom jedálničku. Tieto potraviny prispievajú k dobrej funkcii mozgu a zabezpečujú jeho ochranu do vysokého veku. 

Odporúčame: Karfiolová ryža ako zdravá a diétna príloha?! Ako ju pripraviť?


  • 44
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Aké sú rizikové faktory osteoporózy? Na toto treba dávať pozor!

  • 31
  • 0
  • 01.10.2020
LIEČBA

Poznáte čaj z melónových jadierok? Zistite, na čo je vlastne dobrý!

  • 37
  • 0
  • 16.08.2020
LIEČBA

Ako sa prejavujú žalúdočné vredy? Neignorujte túto hrozbu pre zdravie!

  • 105
  • 0
  • 10.06.2020