Prevencia aterosklerózy: Týchto 5 vecí môžete pre svoje zdravie spraviť i vy!

Prevencia aterosklerózy: Týchto 5 vecí môžete pre svoje zdravie spraviť i vy!

    • Zdieľaj:
  • 37
  • 0

Srdcovo-cievne ochorenia radíme v súčasnosti medzi najčastejšie príčiny úmrtí. Sú skutočne závažné a pre naše zdravie prakticky najnebezpečnejšie. Mnohé z nich sú civilizačnými ochoreniami, ktoré trápia obrovské percento populácie. Do tejto kategórie patrí aj takzvaná ateroskleróza. Ide o ochorenie postihujúce tepny človeka, a to tepny dolných končatín, mozgové cievy či dokonca aortu, čiže srdcovnicu – najväčšiu cievu ľudského tela. V nasledujúcom článku sa pozrieme na to, k čomu pri ateroskleróze dochádza a ako sa dá tomuto procesu predísť. 

Aké sú rizikové faktory aterosklerózy?

Ateroskleróza je charakteristická postupným poškodzovaním vnútornej výstelky stien jednotlivých ciev, pričom v týchto miestach následne dochádza k ukladaniu tukových látok, napríklad cholesterolu. V dôsledku tohto procesu sa vnútorný priemer tepien neustále zužuje. To má následne negatívny vplyv na prietok krvi aj okysličovanie a zásobovanie buniek i tkanív krvou. Riziková je pritom pri ochorení i tvorba krvných zrazenín. Ateroskleróza sa zvykne vyvíjať veľmi dlhú dobu a môže súvisieť s rozvojom ďalších zdravotných komplikácií. Medzi rizikové faktory tohto ochorenia radíme vek či pohlavie, životný štýl jedinca, dedičnosť aj dlhodobý stres. Viac ohrození sú fajčiari, obézni jedinci či staršie osoby. Eliminovaním ovplyvniteľných rizikových faktorov ochorenia je možné výrazne znížiť riziko vzniku aterosklerózy.

Odporúčame: Domáci bazalkový olej: Prečo si ho potrebuje doma urobiť úplne každý?

- Galéria
1 z 5

Krok č. 1: Zdravé stravovanie

V rámci prevencie aterosklerózy sú veľmi dôležité v prvom rade správne stravovacie návyky. Strava by mala byť pravidelná a pestrá, s dostatkom čerstvej zeleniny. Podmienkou zdravého tela je dostatočný príjem všetkých živín, minerálov či vitamínov. V strave je vhodné obmedziť trans-formy mastných kyselín a prijímať naopak polynenasýtené mastné kyseliny, najmä známe omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Ich skvelým zdrojom sú napríklad morské ryby. Vhodné je eliminovať mastné a vyprážané jedlá v jedálničku, sladkosti i nadmerné solenie. Úplne ideálny je stredomorský typ stravovania, pre ktorý sú charakteristické ryby, oriešky, bylinky a veľa zeleniny. Nakoniec nemôžeme zabudnúť ešte na vlákninu, ktorá je v tomto smere nemenej dôležitá.

 

 

Zdroj: Shutterstock®


    • Zdieľaj:
  • 37
  • 0
Návrat hore
Autor článku

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Modelka Denisa Dvořáková a jej mrazivá záľuba: Vyskúšajte to aj vy!

  • 134
  • 0
  • 21.11.2020
KRÁSA

Kde žijú najškaredší ľudia na svete? Budete prekvapení!

  • 30
  • 0
  • 20.11.2020
KRÁSA

Najväčšie mýty o pleťovej starostlivosti: Zistite, ako vám škodia!

  • 42
  • 0
  • 14.08.2020