Spoznajte najzdravšie antioxidanty: Kde a prečo vyhľadávať antokyány?

Spoznajte najzdravšie antioxidanty: Kde a prečo vyhľadávať antokyány?

    • Zdieľaj:
  • 65
  • 0

O zdravej a vyváženej strave počúvame azda každý boží deň. Dobre vieme, že by mala obsahovať dostatok živín, ktoré organizmus potrebuje pre správne fungovanie. V tejto súvislosti by sme mali v jedálničku mať aj dostatok antokyánov, ktoré sa nachádzajú celkom v hojnom množstve v rôznej zelenine a ovocí. Prečo ide o pravdepodobne najzdravšie antioxidanty?

Zbohom, oxidačný stres

Antokyány sú vlastne flavonoidy, čo je slovo označujúce najsilnejší druh antioxidantov, aký (pravdepodobne) existuje. Flavonoidy totiž dokážu bojovať s oxidačným stresom a prejavmi predčasného starnutia, čo logicky vzbudzuje záujem u každej jednej ženy. A kde antokyány hľadať? Nie je to žiadna veda, pretože sú to veľmi silné tmavé pigmenty sfarbujúce ovocie a zeleninu na fialovo, tmavomodro či sýtočerveno.  

Inšpiruj sa: Dajte červenú bielemu cukru: Tu je 5 spôsobov, ako sladiť zdravšie!

kde hľadať antokyány

Zdroj: Shutterstock®

Prírodné zdroje

Najlepším zdrojom antokyánov je teda ovocie a zelenina, v ktorých sa nachádzajú modré, fialové alebo červené pigmenty. Aj tieto pigmenty sa však líšia vo farbe v závislosti na pH, od čoho závisí aj to, ako sýtočervené, modré alebo fialové potraviny sú. Najlepším zdrojom antokyánov sú: baklažán, čierna ríbezľa, maliny, jahody, čučoriedky, černice, acai, brusnice, červené a fialové hrozno, červená kapusta, červené pomaranče, červená cibuľa, slivky, granátové jablko, čerešne a dokonca aj niektoré druhy jedlých rastlín, napríklad levanduľa.

Zdravotné benefity

Od definície antokyánov cez ich zdroje sa dostávame až k tomu, prečo sa ich vlastne oplatí konzumovať. Tak ako všetky antioxidanty, aj antokyány dokážu organizmus ochraňovať pred voľnými radikálmi, ktoré môžu viesť k predčasnému starnutiu, ale aj k ochoreniam srdca či dokonca rakovine. Antokyány majú ďalej protizápalové účinky, takže posilňujú imunitný systém človeka a dokážu znižovať riziko vzniku demencie v neskoršom veku. Okrem toho antokyány posilňujú zdravie očí a všeobecne zraku, dokonca aj nočného videnia a dokážu zvyšovať výkon pri cvičení a fyzickej námahe.

ako poraziť starnutie

Zdroj: Shutterstock®

Ako ich dostať do tela?

Odborníci odporúčajú antokyány konzumovať minimálne 3-krát týždenne, a to v podobe zdravého ranného smoothie alebo jednoducho jedením čerstvého ovocia s ich obsahom. Šancu môžete dať aj výbornému kapustovému šalátu z červenej kapusty a červenej cibuľky či paradajkovej omáčke na cestoviny s baklažánom.

Pozri aj: Odborníci radia: Najlepšie potraviny pre kĺby, aby nevŕzgali a neboleli


    • Zdieľaj:
  • 65
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Aké sú prejavy histamínovej intolerancie? Toto treba o nej vedieť!
ZDRAVIE A PREVENCIA

Aké sú prejavy histamínovej intolerancie? Toto treba o nej vedieť!

  • 88
  • 0
  • 10.02.2021
Poznáte najzdravšie obilniny? Pridajte do stravy túto TOP sedmičku!
ZDRAVIE A PREVENCIA

Poznáte najzdravšie obilniny? Pridajte do stravy túto TOP sedmičku!

  • 67
  • 0
  • 25.02.2021
Rýchle 5-minútové cvičenie v kancelárii: Úľavu pocíti telo i myseľ!
AKO SCHUDNÚŤ

Rýchle 5-minútové cvičenie v kancelárii: Úľavu pocíti telo i myseľ!

  • 55
  • 0
  • 20.04.2021