Registrácia Prihlásenie

Najlepšie bezlepkové múky: Ktorú z nich si vybrať? Aké majú výhody?


Pod pojmom lepok, taktiež glutén, rozumieme zmes proteínov nachádzajúcich sa v niektorých obilninách, a to napríklad v pšenici, jačmeni, raži i špalde. Niektorí jedinci túto látku z rozličných príčin zo stravy vyraďujú. Najčastejšie je to zo zdravotných dôvodov. Napríklad taká celiakia postihuje nemalé percento populácie, pričom hovoríme práve o trvalej neznášanlivosti imunitného systému voči lepku. Príjem stravy s obsahom gluténu môže postihnutému spôsobovať nemalé ťažkosti. Riešením sa preto stáva bezlepková strava. V dnešnom článku sa pozrieme na to, aké bezlepkové múky nám v súčasnosti obchodné reťazce ponúkajú a ako ich môže zaradiť do jedálnička úplne každý.

Kukuričná múka

Výber bezlepkový múk je v súčasnej dobe skutočne rozsiahly a je si z čoho vyberať. Takéto múky sa pripravujú z najrozličnejších surovín, ktoré sú prirodzene bezlepkové, a to okrem iných aj z kukurice. Kukuričná múka je bohatá na vlákninu, bielkoviny či horčík a železo. Pripravuje sa mletím celého kukuričného zrna. Môžete z nej upiecť kukuričný chlieb, sušienky, muffiny aj pripraviť palacinky.

Bude vás zaujímať: Ochorenia močových ciest: Poradí si s nimi tento prírodný liek?

amarantová múka

Zdroj: Shutterstock®

Amarantová múka

Vo svojej kuchyni môžete privítať aj amarantovú múku. Amarant je skutočne výživnou potravinou, ktorú sa oplatí zaradiť do jedálnička. Prečisťuje tráviaci trakt a pomáha srdcovo-cievnemu systému. Aj amarantová múka má čo ponúknuť. Je charakteristická vysokým podielom dôležitých bielkovín. Obsahuje aminokyselinu lyzín, ktorá podporuje vstrebávanie vápnika. Amarantovú múku je vhodné miešať s inými druhmi múk. V zmesi by jej množstvo nemalo presiahnuť 30 percent. Má korenistú a výraznú chuť.

Ryžová múka

Múka sa dnes vyrába aj z ryže, ktorá je u nás obľúbenou prílohou k mnohým pokrmom. Pripravuje sa mletím ryžových zŕn. Má jemnú chuť a veľmi sa podobá klasickej bielej múke. Jej využitie v kuchyni je tak značne všestranné. Upečiete z nej sladké koláče, chlieb aj pizzu. Vhodná je aj na zahustenie omáčok a polievok. Je dobre stráviteľná. Vhodné je ju kombinovať s múkami s vyšším obsahom bielkovín.

cícerová múka

Zdroj: Shutterstock®

Cícerová múka

Múky sa vyrábajú aj z mnohých strukovín. Napríklad taká cícerová múka je príznačná vysokým obsahom bielkovín. Má málo sacharidov aj kalórií. Je zdrojom vitamínov skupiny B, draslíka aj horčíka. Do jedálnička je ju možné zaradiť aj pri redukcii váhy. Vhodná je pre deti, tehotné ženy, športovcov aj diabetikov. Ak ju pridáte do jedla, ihneď zvýšite výživovú hodnotu pokrmu. Opäť ju môžete použiť pri varení aj pečení sladkých pokrmov. Pripravíte z nej lievance, taktiež ňou zahustíte omáčky či polievky.

Teffová múka

Viete, aká je to teffová múka? Tento druh múky u nás nie je až tak známy a rozšírený, no opäť ide o skvelú bezlepkovú múku, ktorá je bohatá na vitamíny, minerály a stopové prvky. Je skvelým zdrojom železa. Pripravuje sa mletím drobných semienok miličky habešskej. V receptoch je možné použiť až 30 percent tejto múky bez toho, aby to nejako ovplyvnilo výsledný pokrm. Možné je z nej pripraviť napríklad palacinky, no skvelá je najmä na prípravu domáceho pečiva, ktoré vydrží dlho mäkké a čerstvé.

mandľová múka

Zdroj: Shutterstock®

Mandľová múka

Vyberať si je možné aj medzi mnohými orechovými múkami. Vyskúšať sa oplatí jednoznačne mandľovú múku, ktorá sa vyrába mletím chutných mandlí. Je zdrojom vlákniny, bielkovín, vitamínov, minerálov aj zdravých tukov. Taktiež ukrýva dôležité antioxidanty. Má skvelú orieškovú príchuť. Pri jej použití zvýšte v recepte podiel tekutín. Je vhodná na prípravu koláčov, palaciniek, zákuskov i chleba.

Chia múka

Nakoniec radíme medzi dobré bezlepkové múky aj chia múku. Chia semená sú stále populárnejšie, sú veľmi zdravé a možno ste ani netušili, že sa z nich okrem iného pripravuje aj múka. Je skvelým pomocníkom pri bezlepkovom pečení, slanom aj sladkom. Okrem toho nájde uplatnenie aj v studenej kuchyni. Možné je ju pridať napríklad do smoothie nápoja, čím ho obohatí o vlákninu aj bielkoviny.

Odporúčame: Ako si zvýšiť imunitu? Vyskúšaj recept na zázvorový sirup


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!
LIEČBA

Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!

  • 61
  • 0
  • 25.10.2019
Keď je alergia na zvuky chorobou: Ako zistíte, že máte problém?
LIEČBA

Keď je alergia na zvuky chorobou: Ako zistíte, že máte problém?

  • 41
  • 0
  • 17.01.2020
Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!
LIEČBA

Poruchy príjmu potravy: Pozor na tieto nebezpečné spúšťače!

  • 61
  • 0
  • 25.10.2019