Registrácia Prihlásenie

Prečo jesť cirok? Stačí lyžica a schudnete, omladnete a budete zdraví!


Poznáte cirok? Túto obilninu je možné do jedálnička zaradiť rozličnými spôsobmi. Na internete aj v obchodoch so zdravými potravinami je dostupná ciroková múka alebo otruby. Zakúpiť je však možné aj cirokové zrná. Tie môžete po uvarení využiť ako chutnú a zdravú prílohu k jedlu. Zo spomínanej múky sa zase dá upiecť chlieb i pečivo. Cirok je navyše prirodzene bezlepkový a tak si ním stravu môžu spestriť i celiatici. Čo viac však môže nášmu zdraviu ponúknuť? V článku vám prinášame hneď 7 dobrých dôvodov na zaradenie ciroku do jedálnička.

1. Má vysokú antioxidačnú aktivitu

Cirok je v prvom rade známy svojou vysokou antioxidačnou aktivitou. Obsahuje totiž množstvo látok, ktoré v tele zastupujú rolu antioxidantov. Potraviny bohaté na antioxidanty dokážu znižovať oxidačný stres a napomáhajú telo chrániť pred škodlivými účinkami voľných radikálov. Cirok rovnako pôsobí protizápalovo a prispieva k redukcii rôznych zápalov v tele.

Odporúčame: Recept na levanduľovo-mätovú liečivú soľ do kúpeľa

cirok

Zdroj: Shutterstock®

2. Je zdrojom mnohých vitamínov aj minerálov

Cirok v rozličných formách predstavuje pre telo dobrý zdroj mnohých vitamínov aj minerálnych látok. V prvom rade ukrýva viaceré vitamíny skupiny B, a to napríklad niacín aj riboflavín. Z minerálnych látok a stopových prvkov je táto obilnina bohatá na železo, horčík, fosfor, draslík či selén a mangán. Všetky spomínané látky sú pre naše telo dôležité a ich nedostatok sa môže prejaviť rôznymi zdravotnými ťažkosťami. 

3. Telu doplní bielkoviny

Okrem vitamínov a minerálov je cirok bohatý aj na bielkoviny. Tie tvoria okolo 10 % hmotnosti obilniny. Cirok tak predstavuje skvelý rastlinný zdroj proteínov aj pre vegetariánov a vegánov. Rovnako je vítanou súčasťou jedálnička športovcov a pohybovo aktívnych jedincov. Bielkoviny sú pre nás jednou zo základných živín a v našej strave ich musí byť dostatok. Okrem iného sa napríklad podieľajú na stavbe svalovej hmoty aj tkanív či enzýmov a taktiež vplývajú na imunitu.

zdravé trávenie

Zdroj: Shutterstock®

4. Podporuje trávenie

Zaradením ciroku do jedálnička v rozličných formách podporíte i svoje trávenie. Táto obilnina totiž ukrýva veľké množstvo vlákniny. Tá je okrem iného nevyhnutná i pre správnu činnosť čriev, pretože priaznivo podporuje funkciu probiotických baktérií, ktoré v nich sídlia. Cirok detoxikuje tráviaci trakt, zabezpečuje pravidelné vyprázdňovanie a nezaťažuje orgány tráviacej sústavy. Navyše je ľahko stráviteľný a pozitívne vplýva na metabolizmus. Vďaka vysokému podielu vlákniny človeka dokonca veľmi dobre zasýti.

5. Pomáha pri vysokej hladine cholesterolu

Cirok sa oplatí zaradiť do jedálnička i v prípade, že vás trápi vysoká hladina cholesterolu. Prispieva tak aj k udržiavaniu dobrého stavu kardiovaskulárneho systému. Vysoký cholesterol je totiž škodlivý pre naše srdce i cievy a je najzávažnejším faktorom pre rozvoj srdcovo-cievnych ochorení. Cirok má dokonca má priaznivý vplyv aj na hladinu cukru v krvi. 

Bude vás zaujímať: Recepty na domáci chlieb alebo pečivo: Tipy ako na domáce pečenie

zdravé vlasy

Zdroj: Shutterstock®

6. Prospieva nechtom, vlasom či kostiam

Vďaka tomu, že je cirok nabitý mnohými vitamínmi a minerálnymi látkami, zúčastňuje sa na podpore zdravia celého organizmu. Napríklad mnohé vitamíny skupiny B sú nevyhnutné pre dobrý stav pokožky aj nervového systému. Cirok však vyživí i nechty a vlasy. Taktiež podporí dobrý stav kostí a svalov. Celkovo tiež podporuje funkciu imunitného systému človeka.

7. Pozitívne ovplyvňuje centrálnu nervovú sústavu

Nakoniec sa ciroku pripisujú aj antidepresívne účinky. Pozitívne ovplyvňuje funkciu centrálnej nervovej sústavy a celkovo posilňuje mozog. Aj cirok tak radíme spolu s orechmi, lesnými plodmi či rybami medzi skvelé potraviny pre mozog, ktoré nesmú chýbať v každom jedálničku. Tieto potraviny prispievajú k dobrej funkcii mozgu a zabezpečujú jeho ochranu do vysokého veku. 

Odporúčame: Karfiolová ryža ako zdravá a diétna príloha?! Ako ju pripraviť?


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Viete, prečo jesť rebarboru? Ak nie je aj vo vašom jedálničku, zmeňte to!
LIEČBA

Viete, prečo jesť rebarboru? Ak nie je aj vo vašom jedálničku, zmeňte to!

  • 39
  • 0
  • 01.07.2019
Šťavnaté plody, ktoré ozdravia naše telo: Aké sú účinky fíg?
LIEČBA

Šťavnaté plody, ktoré ozdravia naše telo: Aké sú účinky fíg?

  • 51
  • 0
  • 25.09.2019
Riasy nori – vitamínová bomba! Takto ich použite v kuchyni!
LIEČBA

Riasy nori – vitamínová bomba! Takto ich použite v kuchyni!

  • 42
  • 0
  • 03.10.2019