Prevencia aterosklerózy: Týchto 5 vecí môžete pre svoje zdravie spraviť i vy!

Prevencia aterosklerózy: Týchto 5 vecí môžete pre svoje zdravie spraviť i vy!

  • 37
  • 0

Srdcovo-cievne ochorenia radíme v súčasnosti medzi najčastejšie príčiny úmrtí. Sú skutočne závažné a pre naše zdravie prakticky najnebezpečnejšie. Mnohé z nich sú civilizačnými ochoreniami, ktoré trápia obrovské percento populácie. Do tejto kategórie patrí aj takzvaná ateroskleróza. Ide o ochorenie postihujúce tepny človeka, a to tepny dolných končatín, mozgové cievy či dokonca aortu, čiže srdcovnicu – najväčšiu cievu ľudského tela. V nasledujúcom článku sa pozrieme na to, k čomu pri ateroskleróze dochádza a ako sa dá tomuto procesu predísť. 

Aké sú rizikové faktory aterosklerózy?

Ateroskleróza je charakteristická postupným poškodzovaním vnútornej výstelky stien jednotlivých ciev, pričom v týchto miestach následne dochádza k ukladaniu tukových látok, napríklad cholesterolu. V dôsledku tohto procesu sa vnútorný priemer tepien neustále zužuje. To má následne negatívny vplyv na prietok krvi aj okysličovanie a zásobovanie buniek i tkanív krvou. Riziková je pritom pri ochorení i tvorba krvných zrazenín. Ateroskleróza sa zvykne vyvíjať veľmi dlhú dobu a môže súvisieť s rozvojom ďalších zdravotných komplikácií. Medzi rizikové faktory tohto ochorenia radíme vek či pohlavie, životný štýl jedinca, dedičnosť aj dlhodobý stres. Viac ohrození sú fajčiari, obézni jedinci či staršie osoby. Eliminovaním ovplyvniteľných rizikových faktorov ochorenia je možné výrazne znížiť riziko vzniku aterosklerózy.

Odporúčame: Domáci bazalkový olej: Prečo si ho potrebuje doma urobiť úplne každý?

- Galéria
1 z 5

Krok č. 1: Zdravé stravovanie

V rámci prevencie aterosklerózy sú veľmi dôležité v prvom rade správne stravovacie návyky. Strava by mala byť pravidelná a pestrá, s dostatkom čerstvej zeleniny. Podmienkou zdravého tela je dostatočný príjem všetkých živín, minerálov či vitamínov. V strave je vhodné obmedziť trans-formy mastných kyselín a prijímať naopak polynenasýtené mastné kyseliny, najmä známe omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Ich skvelým zdrojom sú napríklad morské ryby. Vhodné je eliminovať mastné a vyprážané jedlá v jedálničku, sladkosti i nadmerné solenie. Úplne ideálny je stredomorský typ stravovania, pre ktorý sú charakteristické ryby, oriešky, bylinky a veľa zeleniny. Nakoniec nemôžeme zabudnúť ešte na vlákninu, ktorá je v tomto smere nemenej dôležitá.

 

 

Zdroj: Shutterstock®


  • 37
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Tip na leto: Ako si užiť letnú párty s alkoholom a čo je dobré na opicu?

  • 43
  • 0
  • 27.06.2020
LIEČBA

Poznáte éterický olej pačuli? Takto pôsobí na kožu či nervový systém!

  • 37
  • 0
  • 27.05.2020
SEBAROZVOJ

Najužitočnejšie rady a tipy pre psychické a fyzické zdravie

  • 54
  • 0
  • 14.06.2020