Registrácia Prihlásenie

Spoznajte najzdravšie antioxidanty: Kde a prečo vyhľadávať antokyány?

O zdravej a vyváženej strave počúvame azda každý boží deň. Dobre vieme, že by mala obsahovať dostatok živín, ktoré organizmus potrebuje pre správne fungovanie. V tejto súvislosti by sme mali v jedálničku mať aj dostatok antokyánov, ktoré sa nachádzajú celkom v hojnom množstve v rôznej zelenine a ovocí. Prečo ide o pravdepodobne najzdravšie antioxidanty?

Zbohom, oxidačný stres

Antokyány sú vlastne flavonoidy, čo je slovo označujúce najsilnejší druh antioxidantov, aký (pravdepodobne) existuje. Flavonoidy totiž dokážu bojovať s oxidačným stresom a prejavmi predčasného starnutia, čo logicky vzbudzuje záujem u každej jednej ženy. A kde antokyány hľadať? Nie je to žiadna veda, pretože sú to veľmi silné tmavé pigmenty sfarbujúce ovocie a zeleninu na fialovo, tmavomodro či sýtočerveno.  

Inšpiruj sa: Dajte červenú bielemu cukru: Tu je 5 spôsobov, ako sladiť zdravšie!

kde hľadať antokyány

Zdroj: Shutterstock®

Prírodné zdroje

Najlepším zdrojom antokyánov je teda ovocie a zelenina, v ktorých sa nachádzajú modré, fialové alebo červené pigmenty. Aj tieto pigmenty sa však líšia vo farbe v závislosti na pH, od čoho závisí aj to, ako sýtočervené, modré alebo fialové potraviny sú. Najlepším zdrojom antokyánov sú: baklažán, čierna ríbezľa, maliny, jahody, čučoriedky, černice, acai, brusnice, červené a fialové hrozno, červená kapusta, červené pomaranče, červená cibuľa, slivky, granátové jablko, čerešne a dokonca aj niektoré druhy jedlých rastlín, napríklad levanduľa.

Zdravotné benefity

Od definície antokyánov cez ich zdroje sa dostávame až k tomu, prečo sa ich vlastne oplatí konzumovať. Tak ako všetky antioxidanty, aj antokyány dokážu organizmus ochraňovať pred voľnými radikálmi, ktoré môžu viesť k predčasnému starnutiu, ale aj k ochoreniam srdca či dokonca rakovine. Antokyány majú ďalej protizápalové účinky, takže posilňujú imunitný systém človeka a dokážu znižovať riziko vzniku demencie v neskoršom veku. Okrem toho antokyány posilňujú zdravie očí a všeobecne zraku, dokonca aj nočného videnia a dokážu zvyšovať výkon pri cvičení a fyzickej námahe.

ako poraziť starnutie

Zdroj: Shutterstock®

Ako ich dostať do tela?

Odborníci odporúčajú antokyány konzumovať minimálne 3-krát týždenne, a to v podobe zdravého ranného smoothie alebo jednoducho jedením čerstvého ovocia s ich obsahom. Šancu môžete dať aj výbornému kapustovému šalátu z červenej kapusty a červenej cibuľky či paradajkovej omáčke na cestoviny s baklažánom.

Pozri aj: Odborníci radia: Najlepšie potraviny pre kĺby, aby nevŕzgali a neboleli


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Viete, prečo jesť rebarboru? Ak nie je aj vo vašom jedálničku, zmeňte to!
LIEČBA

Viete, prečo jesť rebarboru? Ak nie je aj vo vašom jedálničku, zmeňte to!

  • 39
  • 0
  • 01.07.2019
Šťavnaté plody, ktoré ozdravia naše telo: Aké sú účinky fíg?
LIEČBA

Šťavnaté plody, ktoré ozdravia naše telo: Aké sú účinky fíg?

  • 51
  • 0
  • 25.09.2019
Riasy nori – vitamínová bomba! Takto ich použite v kuchyni!
LIEČBA

Riasy nori – vitamínová bomba! Takto ich použite v kuchyni!

  • 42
  • 0
  • 03.10.2019