Registrácia Prihlásenie

Viete, ako sa chrániť pred oxidačným stresom?


Oxidačný stres, pre mnohých stále neznámy pojem, ovplyvňuje nielen celkovú svižnosť a kondíciu mozgu, ale taktiež sa môže podieľať aj na rozvoji množstva akútnych aj chronických ochorení.

Pri dlhodobom vystavení organizmu klasickému stresu, nás telo upozorní vyčerpanosťou či nervozitou na potrebu spomalenia. S oxidačným stresom je to však o niečo zložitejšie, nakoľko neexistujú žiadne jeho vonkajšie príznaky. Ochrana pred jeho negatívnym vplyvom preto spočíva najmä v odstraňovaní hrozieb, ktoré môžu prispievať k jeho vzniku.

Odporúčame: Povieme vám, ako odhaliť prepracovanosť: Pozor, aby ste nevyhoreli!

oxidačný stres

Zdroj: Shutterstock®

Ako vzniká oxidačný stres?

V ľudskom organizme neustále prebieha viacero biochemických procesov. Jedným z týchto procesov je aj tvorba voľných radikálov. Ide o molekuly, ktoré majú aspoň jeden atóm s nespárovaným elektrónom. Možnosť existencie týchto nespárených elektrónov ešte pred sto rokmi vedci nepripúšťali. Dnes sa už vie, že voľné radikály sa v organizme neustále vyskytujú.

Voľné radikály sa zúčastňujú na mnohých biologických pochodoch. Podieľajú sa napríklad na imunitnej obrane organizmu tým, že likvidujú choroboplodné zárodky. No pokiaľ je ich množstvo vysoké, poškodzujú látky, ktoré bunka potrebuje na správne fungovanie, napríklad mastné kyseliny, enzýmy, tuky a bielkoviny. Poškodenie spôsobuje mutácie, ktoré produkujú ešte viac voľných radikálov, a tým urýchľujú proces poškodenia bunky.

Proti nežiadúcim vplyvom voľných radikálov sa organizmus bráni tvorbou antioxidantov. Ide o pomerne jednoduché chemické látky, ktoré veľmi ľahko a rýchlo reagujú s kyslíkom. Majú schopnosť úplne brzdiť tvorbu voľných radikálov alebo tlmiť ich účinky a chrániť pred ich vplyvom životne dôležité molekuly.

Za normálnych okolností existuje medzi tvorbou voľných radikálov a antioxidantov rovnováha. No v niektorých situáciách môže nastať ich prevaha.

Keď dôjde k porušeniu tejto rovnováhy, v organizme dochádza k stavu reakčného prostredia v tkanive, pri ktorom oxidačné reakcie prevažujú nad antioxidačnou ochranou tkaniva. Dôsledok tohto stavu sa označuje ako oxidačný stres.

Odporúčame: Trápia vás afty či bolesť uší? Tento liek si pripravíte v pohodlí domova!

Parkinson

Zdroj: Shutterstock®

Oxidačný stres a ochorenia

Voľné radikály a oxidačný stres sa priamo či nepriamo zúčastňujú na chorobných procesoch nielen chronických neinfekčných ochorení, ale i pri viac ako stovke ďalších ochorení. Počet chorôb, pri ktorých sa dokázala spojitosť s „oxidačným stresom“neustále narastá.

Vplyv oxidačného stresu na rozvoj ochorení bol dokázaný napríklad pri nasledujúcich ochoreniach: ochorenia centrálneho nervového systému (Alzheimerova choroba), autoimunitné ochorenia (rakovina, eumatoidná artritída), alergie, kardiovaskulárne ochorenia spojené s upchatými cievami (ateroskleróza), katakarty a poruchy zraku súvisiace s vekom, cukrovka, genetické degeneratívne ochorenia (Parkinsonova choroba).

Oxidačný stres taktiež podporuje rýchlejšie starnutie organizmu, spôsobuje stratu pružnosti pleti, vrásky, šedivé vlasy, zmenu ich štruktúry a vypadávanie.

Odporúčame: 5 dôvodov, prečo jesť bôb: Chýba táto strukovina v jedálničku aj vám?

význam antioxidantov

Zdroj: Shutterstock®

Ako sa chrániť?

Aj keď voľné radikály v organizme vznikajú prirodzene počas bežnej látkovej premeny, vplyvom stresu, infekcií, užívania liekov a ďalších faktorov sa ich výskyt ešte zvyšuje. 

Ak chcete proti nim bojovať, rozhodne nezaškodí, ak sa budete vyhýbať znečistenému životnému prostrediu, fajčeniu, alkoholu a vyprážaným jedlám. Základ vášho jedálnička by mali tvoriť zdravé potraviny a do svojho rozvrhu by ste mali zaradiť aj rôzne športové aktivity, prechádzky v prírode a dostatok spánku.

Medzi najvýznamnejšie látky, ktoré v organizme prirodzene fungujú ako antioxidanty, patria glutatión, niektoré enzýmy ako superoxiddismutáza a kataláza, ale napríklad aj kyselina močová, koenzým Q10 a melatonín. Z vitamínov majú vysoko antioxidačný účinok vitamín A s veľkou skupinou karotenoidov, vitamín C v kombinácii s flavonoidmi, vitamín E a minerály selén, horčík a zinok.

Oxidačný stres pomáhajú znižovať aj bioflavonoidy a polyfenoly, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine, ale taktiež aj v zelenom čaji.

antioxidanty v strave

Zdroj: Shutterstock®

Antioxidanty vo výživových doplnkoch

Samozrejme najoptimálnejší spôsob ako dopriať telu dostatok antioxidantov je prostredníctvom pestrej a vyváženej stravy bohatej na ovocie a zeleninu. Okrem pestrej a vyváženej stravy však možno doplniť antioxidanty aj prostredníctvom rôznym výživových doplnkov, ktoré pozitívne znižujú oxidačný stres ako napríklad Puori Vitamín C. Tie by však v žiadnom prípade nemali nahrádzať pestrú stravu, ale mali by byť len jej doplnkom.

Pri užívaní vitamínových doplnkov tiež netreba zabúdať na fakt, že tu rozhodne neplatí rovnica, že čím viac antioxidantov v tele, tým lepšie. Ako väčšina látok, tak aj antioxidanty správne pôsobia len keď sú v istom množstve. Pri užívaní vitamínových doplnkov s obsahom antioxidantov sa preto riaďte výrobcom odporúčaným dávkovaním a dávku neprekračujte.

Najlepšou prevenciou pred vznikom oxidačného stresu je jednoznačne zdravý životný štýl s kvalitnými potravinami, vyváženou stravou, s dostatkom pohybu a pravidelným spánkom. Doba je rýchla a jej nároky vysoké, no napriek tomu netreba zabúdať na to, že zdravie je to najcennejšie, čo máme. Niekedy stačí zmeniť len zopár maličkostí v živote a náš organizmus sa nám vo veľkom poďakuje. Hoci elixír večnej mladosti ešte stále objavený nebol, prevencia proti oxidačnému stresu nám vo veľkom pomôže dlhšie ostať mladým a vitálnym.

Pozri aj: Ako sa v našom tele prejavuje nedostatok draslíka? Pozor na tieto príznaky!


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Čo všetko o spermiách musíš vedieť, ak (ne)chceš otehotnieť?!
LIEČBA

Čo všetko o spermiách musíš vedieť, ak (ne)chceš otehotnieť?!

  • 6
  • 0
  • 24.05.2019
Viac bielkovín = viac svalov?! Tu sú najväčšie mýty o bielkovinách
AKO SCHUDNÚŤ

Viac bielkovín = viac svalov?! Tu sú najväčšie mýty o bielkovinách

  • 42
  • 0
  • 06.09.2019
Všetko o vitamíne D: Stačí sa naozaj len opaľovať!?
LIEČBA

Všetko o vitamíne D: Stačí sa naozaj len opaľovať!?

  • 55
  • 0
  • 28.06.2019