Príznaky spánkového deficitu: Dá sa ešte stratený oddych dobehnúť?

Príznaky spánkového deficitu: Dá sa ešte stratený oddych dobehnúť?

  • 52
  • 1

Súčasný stresujúci spôsob života, ktorý si „obľúbila” veľká časť populácie, sa pomaly ale isto podpisuje najmä na našom všeobecnom zdraví. Zatiaľ čo jednorazový alebo ojedinelý spánkový deficit nám spôsobí najčastejšie iba únavu či mrzutosť, dlhodobý môže s človekom narobiť oveľa viac. Príznaky spánkového deficitu sú veľmi rôznorodé a je dôležité, aby ste ich vedeli odsledovať a eliminovať. Ako inak, než odporučenou dávkou každodenného oddychu.

Aspoň 7 hodín

Viete, že jeden z troch ľudí nespí dostatočne veľa? Častou otázkou ľudí býva práve to, koľko hodín denne je ideálne venovať spánku. Podľa odborníkov by sme mali spať minimálne 7 hodín denne na to, aby si náš organizmus oddýchol a poriadne sa zregeneroval. Ako už bolo spomenuté vyššie, spánkový deficit, ktorý netrvá príliš dlho a nerobíte si jeho zásoby pravidelne, pravdepodobne pominie a vy vyviaznete len so zlou náladou. Ak však spíte menej ako 6 hodín pravidelne, koledujete si o problém. Chronický nedostatok spánku spôsobuje veľa zdravotných problémov a faktom je, že ho len tak ľahko nedobehnete.

Zaujme ťa: Ako liečiť jačmeň a vlčie zrno? Spoznaj ingrediencie, ktoré pomôžu

poruchy spánku

Zdroj: Shutterstock®

Víkendy vám nepomôžu

Pre aké dôvody obetujeme svoj zaslúžený oddych najčastejšie? Dôvodom býva najmä práca, rodinné povinnosti či socializácia s priateľmi, pri ktorej si navyše radi vypijeme, čo rozhodne deficitu spánku neprospieva. Najčastejšie sa mýlime v tom, že spánkový nedostatok hravo doženieme počas víkendu, kedy si jednoducho pospíme dlhšie. Ak však spíme v sobotu a v nedeľu viac ako o dve hodiny dlhšie, dosiahneme tým pravý opak. V nedeľu večer len tak jednoducho nezaspíme a začarovaný kruh spánkového deficitu sa s nami vlečie aj do ďalšieho týždňa.

Prejavy spánkového deficitu

Ako spoznáme, že máme spánkový nedostatok? Najčastejším príznakom je príliš časté zívanie a neuveriteľná únava, ktorá už dávno presiahla únavu po výdatnom obede. Takáto únava môže byť celkom neškodná, no v niektorých prípadoch aj život ohrozujúca, napríklad za volantom, kde hrozí mikrospánok vodiča. Okrem únavy a zívania sa môže únava prejaviť ako apatia alebo podráždenosť až mrzutosť. Pozor, dlhodobý spánkový deficit môže viesť k vážnym ochoreniam, pričom najčastejšími sú:

  • diabetes,
  • priberanie alebo až obezita,
  • bipolárna porucha osobnosti,
  • úzkosť až depresia,
  • problémy s pamäťou, imunitou či srdcom.

Pozri aj: Tigrie orechy: Superpotravina, ktorú sa naozaj oplatí konzumovať!

príčiny bipolárnej poruchy

Zdroj: Shutterstock®

Ako dohnať stratený oddych?

Ľudí, ktorí už na chronický nedostatkom spánku trpia, budú chcieť vedieť aj to, či sa dá stratený odpočinok dobehnúť. Áno aj nie. Ak ste ešte v začiatočnom štádiu, odporúča sa poobedný power nap, čo je približne 20 minútový oddych niekde na tichom mieste doma či na pracovisku. Ak ale krátka siesta nezaberá, zrejme ste v tom až po uši. V tom prípade sa odporúča urobiť dlhodobé zmeny, napríklad postupne predlžovať čas, ktorý v noci trávite spánkom skoršou večierkou alebo intenzívnym oddychom cez víkendy. Pamätajte však, nespite viac ako o dve hodiny dlhšie!

Inšpiruj sa: Čo nedávať do krbu a pece? Na toto rýchlo zabudni a vyhni sa pohrome!


  • 52
  • 1
Návrat hore
Autor článku

1 komentár

viktor labakann 31.01.19 13:27

karma
80.00

Voľakedy za dávnych čias, ked ešte existoval socializmus, bol na tento neduh jeden liek. Ísť do nemocnice a spať v jednom ťahu tri dni, alebo ísť na dovolenku bez detí a spať tri dni v jednom ťahu. Len sa najesť a spať. Nemocnica bola najlepšia, lebo na dovolenke hrozil sex a v nemocnici ťažko.

  • 1
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

AKO SCHUDNÚŤ

3 pomôcky na domáce cvičenie: S nimi sa bude chudnúť jedná radosť!

  • 23
  • 0
  • 19.09.2020
LIEČBA

Toto sú najväčšie chyby pri behaní. Dopúšťate sa ich aj vy?

  • 77
  • 0
  • 13.07.2020
AKO SCHUDNÚŤ

Vplyv zdravého stravovania: Čo sa stane s telom, keď začneme jesť zdravšie?

  • 35
  • 0
  • 23.08.2020