TOP 5 dôvodov, prečo jesť adzuki: Oplatí sa povedať tejto fazuli áno?

TOP 5 dôvodov, prečo jesť adzuki: Oplatí sa povedať tejto fazuli áno?

    • Zdieľaj:
  • 0

Poznáte adzuki? Táto potravina je radená medzi najzdravšie strukoviny a zároveň je označovaná za kráľovnú medzi fazuľami. Hoci je adzuki často radená medzi druhy fazule, nejde úplne o fazuľu. Klasickú fazuľu, ktorú poznáme, totižto radíme do rodu Phaseolus, čiže fazuľa, adzuki aj mungo predstavujú rod Vigna. Semená adzuki však vyzerajú ako fazuľa, majú podobné zloženie, vlastnosti a spôsoby využívania, takže sa označenie fazuľa adzuki bežne používa. Semená tejto strukoviny sú skôr menšie, majú oválny až podlhovastý tvar a tmavočervenú až hnedú farbu s bledou čiarkou na jednej strane. Čo všetko táto fazuľa ponúka? Prečo ju zahrnúť do svojej stravy?

Je bohatá na bielkoviny

Fazuľu adzuki najskôr radíme medzi výborné rastlinné zdroje bielkovín. V stogramovej porcii nájdeme pokojne cez 20 g bielkovín. Použitím tejto strukoviny v pokrme tak zabezpečíme, že i bezmäsité jedlo poskytne telu prísun dôležitých bielkovín. Tie majú totiž viaceré funkcie, a to v prvom rade stavebnú. Podieľajú sa na tvorbe buniek a tkanív, sú však aj súčasťou hormónov a niektoré tiež majú význam z hľadiska imunity. Ich deficit môže viesť k vážnym zdravotným problém. Adzuki je okrem bielkovín bohatá aj na zložené sacharidy. Sacharidy sú významným zdrojom energie a rovnako by nám nemali chýbať. 

Odporúčame: Pestovanie vo vyvýšených záhonoch: Aké sú ich výhody a nevýhody?

zdroj bielkovín

Zdroj: Shutterstock®

Je zdrojom viacerých vitamínov a minerálov

Adzuki, samozrejme, neukrýva len bielkoviny a sacharidy, ale aj mnohé vitamíny, minerálne látky a stopové prvky. Pri dopĺňaní akých telu prospešných látok sa na ňu môžeme spoľahnúť? Je zdrojom viacerých vitamínov skupiny B, vrátane tiamínu (B1), riboflavínu (B2), niacínu (B3) či kyseliny pantoténovej (B5). Obsahuje však aj veľké množstvo folátu (vitamín B9). Táto látka znižuje riziko vývojových vád embrya počas gravidity, preto by ju v dostatočnom množstve mali prijímať ženy v čase pred otehotnením. Konzumáciou adzuki ďalej svojmu telu zabezpečíme značné množstvo draslíka, ale aj vápnik, železo, meď, fosfor, zinok, horčík či mangán. 

strukovina

Zdroj: Shutterstock®

Je ľahko stráviteľná

Obrovskou výhodou fazule adzuki je jej ľahká stráviteľnosť. Patrí k najlepšie stráviteľným strukovinám a spravidla nespôsobuje ťažkosti, ako je nadmerná plynatosť. V prípade problémov s nafukovaním po konzumácii strukovín sa oplatí do jedálnička zaradiť práve semená adzuki. Sú bohaté na vlákninu, ktorá je potrebná pre správnu činnosť čriev a pravidelné vyprázdňovanie. Adzuki podporuje zdravé trávenie, do jedálnička sa ju oplatí zahrnúť pri problémoch so zápchou. Vítaná je v ňom aj počas chudnutia. Adzuki predstavuje veľmi výživnú potravinu, ktorá poskytuje zasýtenie na dlhý čas. Tým pomáha predchádzať návalom hladu a prejedaniu sa. Je ideálna aj pre športovcov, keďže je bohatá na bielkoviny, podporuje stavbu svalovej hmoty. 

Je vhodná pri vysokom cholesterole aj tlaku

Fazuľa adzuki má vďaka svojmu zloženiu taktiež priaznivý vplyv na zdravie srdca a stav ciev. Je vítaná v strave pri problémoch s vysokým cholesterolom. Práve potraviny bohaté na vlákninu, akou je aj adzuki, napomáhajú hladinu cholesterolu držať pod kontrolou. V semenách ukrytý draslík tiež pozitívne vplýva na hladinu krvného tlaku. Udržiavanie hladiny cholesterolu a krvného tlaku v norme prispieva k prevencii vážnych kardiovaskulárnych ochorení. Adzuki však má priaznivý vplyv aj na hladinu cukru v krvi a bráni jej kolísaniu. Vďaka svojmu zloženiu podporuje zdravie v mnohých ďalších smeroch. Môže napríklad pomáhať osobám s anémiou, kedže je dobrým zdrojom železa. Rôzne látky ukryté v semenách rovnako podporia kvalitu kostí či kože. 

klíčky adzuki

Zdroj: Shutterstock®

Je vhodná na prípravu rôznych pokrmov

Nepopierateľnou výhodou adzuki je aj jej variabilnosť, čo sa využitia týka. Keďže sa dá pripraviť mnohými spôsobmi a vždy úplne inak, oplatí sa ju mať doma. Adzuki sa, podobne ako väčšina iných strukovín, pred použitím namáča, a to približne 4 až 8 hodín. Varené semená sú charakteristické jemne orechovou chuťou. Dajú sa pridať do šalátov, rizota, rôznych zapekaných pokrmov, taktiež sa z nich dajú pripraviť nátierky, kaše aj fašírky. Adzuki sa hodí do polievok, dokonca sa dá pripraviť nasladko. Rozmixované uvarené semená sa dajú pridávať do múčnikov, napríklad brownies. V Ázii je z adzuki pripravované aj želé, rôzne koláčiky a iné sladké dobroty. 

Odporúčame: Mrazená zelenina a ovocie: Aké sú ich najväčšie výhody?


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Laparoskopická operácia: Kedy je potrebná a aké sú jej riziká?
ZDRAVIE A PREVENCIA

Laparoskopická operácia: Kedy je potrebná a aké sú jej riziká?

  • 0
  • 09.09.2021
Účinné potraviny proti stresu: Viete, aké to sú?
ZDRAVIE A PREVENCIA

Účinné potraviny proti stresu: Viete, aké to sú?

  • 0
  • 25.08.2021
Pozor na iskerník prudký a ďalšie druhy! Aké ťažkosti môžu spôsobiť?
DOM A ZÁHRADA

Pozor na iskerník prudký a ďalšie druhy! Aké ťažkosti môžu spôsobiť?

  • 0
  • 10.06.2021