Registrácia Prihlásenie

Aké sú prejavy nedostatku vitamínu A? Na tieto si dajte veľký pozor!


Vitamín A radíme medzi vitamíny rozpustné v tukoch. Môžeme ho prijímať v strave, no v našom tele sa taktiež tvorí z provitamínu A, ktorým je predovšetkým betakarotén. Táto látka sa najčastejšie dáva do kontextu práve s ľudským zrakom, pre ktorý je skutočne významná. O dôležitosti vitamínu A pre náš zrak hovoril už v 20. storočí americký biochemik George Wald, ktorý je držiteľom Nobelovej ceny (1967) za objavy týkajúce sa procesov v oku človeka. Vitamín A má však v našom tele omnoho viac úloh a funkcií. Je potrebný pre normálny rast, obnovu pokožky aj ochranu slizníc pred infekciami. Jeho deficit sa tak môže škaredo podpísať na zdraví človeka. V nasledujúcom článku vám prezradíme, aké sú prejavy nedostatku vitamínu A a ako si túto dôležitú látku čo najlepšie doplniť.

1. Suchá pokožka

Áno, nedostatok vitamínu A má negatívny vplyv na funkciu zraku, no jeho mierny alebo niekedy i vážnejší deficit sa často prejavuje vo forme kožných problémov. Typické je nadmerné vysychanie pokožky aj slizníc. S tým súvisí nepríjemné olupovanie kože či svrbenie. Suchá býva i pokožka hlavy. Vyskytnúť sa môže takzvaná hyperkeratóza, čiže chorobné zrohovatenie kože. Jedinca môže trápiť i lámanie nechtov.

Bude vás zaujímať: Chutné a zdravé osvieženie: Zistite, prečo jesť papáju častejšie!

problémy s očami

Zdroj: Shutterstock®

2. Šeroslepota

Ďalším typickým prejavom nedostatku vitamínu sú práve problémy so zrakom. Postihnutého môžu trápiť pocity suchých očí. Deficit spomínaného vitamínu spôsobuje spomaľovanie procesu tvorby rodopsínu, čo je červené farbivo v sietnici ľudského oka citlivé na svetlo. V dôsledku toho dochádza u jedinca k nočnej slepote, nazývanej i šeroslepota. Extrémna avitaminóza však môže viesť až k slepote.

3. Znížená obranyschopnosť

Nedostatočný prísun spomínaného vitamínu často negatívne vplýva aj na obranyschopnosť. Môže to zapríčiniť vyššiu náchylnosť organizmu na infekcie a zápaly. Vitamín A napomáha najmä sliznice chrániť pred rozličnými infekciami. U postihnutých sa ďalej môžu objaviť i problémy s ďasnami či zubami. 

neplodnosť

Zdroj: Shutterstock®

4. Zníženie plodnosti

Ak nemá telo dostatok vitamínu A, môže to viesť i k zníženiu produkcie pohlavných hormónov či spomaleniu celkového pohlavného vývoja. Deficit často súvisí s problémami s plodnosťou. Najmä pri testoch na mužoch bol zistený negatívny vplyv nedostatku vitamínu A na produkciu spermií. Medzi ďalšie príznaky deficitu spomínanej látky radíme zníženie pohlavnej aktivity aj zníženie tvorby materského mlieka.

5. Anémia a porucha rastu kostí

Jedným z prejavov nedostatku vitamínu A býva nakoniec i anémia, čiže chudokrvnosť. Spomínaný minerál je však nevyhnutný aj pre normálny rast a vývoj tela a jeho deficit môže spôsobovať poruchy rastu kostí. Pri nedostatku počas tehotenstva môže zapríčiniť rozvoj vrodených chýb plodu počas jeho vývoja.

Odporúčame: Ako si pripraviť hummus? Túto zdravú pochúťku máte hotovú raz-dva!

zdroje vitamínu A

Zdroj: Shutterstock®

Ako zabezpečiť telu dostatok vitamínu A?

Nedostatok vitamínu A môže byť zapríčinený poruchou vstrebávania živín, no najčastejšie je príčinou práve nedostatočná výživa. Vitamín A sa bežne vyskytuje v niekoľkých prirodzených formách. Ide napríklad o čistý vitamín A1, nazývaný aj retinol, ktorého zdrojom sú predovšetkým živočíšne potraviny. Je bohato zastúpený v pečeni, rybách aj mlieku. Naše telo si však dokáže spomínaný vitamín vytvárať aj samo, a to z provitamínu A, ktorým je často napríklad betakarotén. Ten je bohato zastúpený v potravinách rastlinného pôvodu. Jeho zdrojom je mrkva, špenát, brokolica, ľadový šalát, marhule, papája či žltý melón. V jedálničku by mali mať miesto zelenina a ovocie žltej aj oranžovej farby, ktoré sú bohaté na karotenoidy, medzi ktoré radíme i zmienený betakarotén. 

Odporúčame: Ochorenia močových ciest: Poradí si s nimi tento prírodný liek?


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Čo všetko o spermiách musíš vedieť, ak (ne)chceš otehotnieť?!
LIEČBA

Čo všetko o spermiách musíš vedieť, ak (ne)chceš otehotnieť?!

  • 6
  • 0
  • 24.05.2019
Viac bielkovín = viac svalov?! Tu sú najväčšie mýty o bielkovinách
AKO SCHUDNÚŤ

Viac bielkovín = viac svalov?! Tu sú najväčšie mýty o bielkovinách

  • 42
  • 0
  • 06.09.2019
Všetko o vitamíne D: Stačí sa naozaj len opaľovať!?
LIEČBA

Všetko o vitamíne D: Stačí sa naozaj len opaľovať!?

  • 55
  • 0
  • 28.06.2019