Registrácia Prihlásenie

Ako si pripraviť hummus? Túto zdravú pochúťku máte hotovú raz-dva!


Dnes bude reč o hummuse, a to nie o úrodnej vrstve pôdy, ale o chutnej a zdravej pochúťke, ktorú, ak ste ešte neochutnali, je ten správny čas to napraviť. Tento prastarý pokrm zo Stredného východu pochádza pravdepodobne už z 13. storočia, i keď hummus, aký poznáme aj dnes, sa začal objavovať až o niekoľko storočí neskôr. Milovaný bol kedysi egyptským ľudom, pretože na jeho prípravu boli potrebné lacné a dobre dostupné potraviny. Hoci sa dnes udomácňuje aj v Európe či Severnej Amerike, ide o tradičný pokrm najmä v Turecku, Libanone či Sýrii. 

A z čoho sa takýto pokrm s nelákavým názvom pripravuje? Základom je kombinácia cícera a sezamovej pasty, ktorej sa hovorí aj tahini či tahina. Ďalšími prísadami na dochutenie sú zvyčajne cesnak, olivový olej, soľ, prípadne aj citrónová šťava. Hummus sa konzumuje za studena, často ako nátierka či kaša. Rovnako sa do neho dajú namáčať paličky, zelenina, mäso či pečivo. Okrem toho, že ide o skutočnú lahôdku, reč je zároveň o veľmi zdravom jedle, ktoré by malo mať aspoň občas miesto v každom jedálničku. Pýtate sa prečo? Prezradíme vám to spolu s jednoduchým postupom na chutný domáci hummus v nasledujúcom článku!

Odporúčame: Ako pestovať reďkovky na balkóne? Riaďte sa týmito zásadami!

prísady na hummus

Zdroj: Shutterstock®

Ako na to?

Hummus dnes bez problémov zoženiete v každom väčšom obchode s potravinami. Ak však túto pochúťku kupujete, dôkladne sa pozrite na zloženie produktu. Mnohokrát je tam veľké množstvo zbytočných prísad a vo výsledku už daný pokrm ani nemusí chutiť tak, ako by mal. Najjednoduchšie je preto pripraviť si vlastný hummus v pohodlí domova. Je to jednoduché a stačí vám na to len zopár ingrediencií. Pripravte si 2 šálky cícera, 5 polievkových lyžíc pasty tahina, 5 lyžíc olivového oleja, 2 menšie strúčiky cesnaku a soľ, korenie aj šťavu z citróna na dochutenie. Pred samotnou prípravou pokrmu nezabudnite nechať cícer namočený vo vode aspoň 12 hodín.

Takýto cícer následne prepláchneme a dáme variť do zmäknutia, čo môžu byť tak 2 hodiny. Do mixéra dáme uvarený cícer spolu s ostatnými prísadami a všetko dôkladne rozmixujeme, aby nám vznikla jednotná hmota. A kvalitný domáci hummus je hotový! Môžete k nemu podávať slané sušienky, nakrájanú zeleninu, pita chlieb a pokojne aj mäso či grilovanú zeleninu. Vyššie sme popísali základný recept na hummus, no fantázii sa medze nekladú, a preto neváhajte aj trochu experimentovať. K základným ingredienciám pridajte sušené rajčiny, bylinky, nadrobno nakrájané čili papričky, pečenú cviklu alebo pokojne aj špenát s artičokami. Takto môžete objaviť úplne nové chute.

konzumácia hummusu

Zdroj: Shutterstock®

Vedeli ste o jeho účinkoch?

Hummus je nielen chutným, ale hlavne zdravým pokrmom, ktorý by mali zaradiť do jedálnička všetci, ktorí chcú niečo spraviť pre svoje zdravie. Je nízkokalorický, a preto sa ho nemusia obávať zahrnúť do stravy ani osoby, ktoré sa snažia o redukciu svojej hmotnosti. Na 100 gramov má hummus len okolo 150 kalórií. V tejto porcii sa však nachádza obrovské množstvo potrebných bielkovín aj cennej vlákniny, ktorá je nevyhnutná pre správnu funkciu čriev. Okrem toho je tiež hummus zdrojom zdravých tukov a mnohých minerálnych látok. Táto exotická pochúťka v prvom rade obsahuje veľké množstvo železa, no do tela dopraví aj horčík či draslík.

Z vitamínov je hummus bohatý hlavne na vitamíny skupiny B. Ako sme spomenuli vyššie, tento cícerový pokrm je zdrojom vlákniny, ktorá má blahodarný vplyv na funkciu tráviaceho traktu. Do jedálnička ho zaraďte, ak vás trápi nepravidelné vyprázdňovanie. Rovnako vám pomôže prečistiť tráviace ústrojenstvo a nakopnúť metabolizmus. Hummus však obsahuje aj množstvo látok, ktoré dokážu podporiť kvalitu pokožky a stav kostí. V neposlednom rade môžeme spomenúť, že má blahodarný vplyv aj na cievy. Napomáha totiž znižovať hladinu cholesterolu a tak prispieva i k znižovaniu rizika vzniku kardiovaskulárnych ochorení.

Pozri aj: Ako odstrániť mykózu na nechtoch? Toto sú najsilnejší prírodní pomocníci!


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Vitamíny skupiny B: Ktoré z nich sú dôležité a aký majú význam?
LIEČBA

Vitamíny skupiny B: Ktoré z nich sú dôležité a aký majú význam?

  • 34
  • 1
  • 28.05.2019
Ako si udržať cievy zdravé? Zabráňte vzniku kŕčových žíl, praskaniu cievok a iných ťažkostí!
LIEČBA

Ako si udržať cievy zdravé? Zabráňte vzniku kŕčových žíl, praskaniu cievok a iných ťažkostí!

  • 22
  • 0
  • 15.05.2019
Pomoc pri bolestiach rôzneho druhu: Aké účinky má čaj z archangeliky?
LIEČBA

Pomoc pri bolestiach rôzneho druhu: Aké účinky má čaj z archangeliky?

  • 32
  • 0
  • 07.07.2019