TOP potraviny pre zdravé kosti: Predíďte zlomeninám a iným problémom!

TOP potraviny pre zdravé kosti: Predíďte zlomeninám a iným problémom!

    • Zdieľaj:
  • 42
  • 0

Pre pevné a zdravé kosti či kĺby do vysokého veku a celkové zdravie pohybového aparátu je dôležité v prvom rade venovať telu primeraný pohyb a dostatok fyzickej aktivity. Sedavý spôsob života škodí nášmu zdraviu v mnohých smeroch. Kostiam tiež pomôže udržiavanie si vhodnej telesnej hmotnosti. Obezita rovnako predstavuje záťaž. Okrem toho je kostiam nevyhnutné dodať aj tú správnu výživu, a to prostredníctvom pestrej stravy. Ktoré živiny, minerály, stopové prvky či vitamíny by sa v nej mali ukrývať?

V súvislosti s kosťami sa najčastejšie hovorí o vápniku. Áno, vápnik je skutočne pre dobrú kondíciu kostí či zubov veľmi dôležitý. Naše kosti však toho potrebujú oveľa viac. Nevyhnutné sú napríklad aj vitamíny D i K a, samozrejme, bielkoviny. Z minerálov kosti potrebujú aj horčík, fosfor, zinok a ďalšie. V nasledujúcom článku sa pozrieme na to, ktoré potraviny sú dobrými zdrojmi týchto látok a ktoré by sa rozhodne mali nachádzať v našom jedálničku, a to nielen pre podporu zdravia kostí!

Odporúčame: RECEPT: Bujón s medvedím cesnakom – skvelý nielen do polievok

ryby

Zdroj: Shutterstock®

Ryby

Rôzne druhy rýb by sa mali v našom jedálničku nachádzať pravidelne, v ideálnom prípade až dvakrát týždenne, a to z mnohých dôvodov. Okrem iného sú skvelou voľbou aj pre podporu zdravia našich kostí. Sú výborným zdrojom dôležitého vitamínu D, ktorý v tele podporuje vstrebávanie nenahraditeľného vápnika s fosforom. Ryby sú tiež zdrojom bielkovín. Dobrou voľbou sú najmä morské a mastnejšie ryby, ktoré tiež obsahujú omega-3 mastné kyseliny. Do jedálnička zaraďte lososa či makrelu. Skvelé sú aj sardinky, ktoré sú veľmi bohaté na vápnik.

Brokolica

K potravinám, ktoré by sme mali pravidelne konzumovať pre zdravie kostí, môžeme zaradiť aj brokolicu. Je rovnako zdrojom viacerých látok, ktoré kosti potrebujú. Obsahuje okolo 40 až 50 mg vápnika na stogramovú porciu. Táto chutná zelenina obsahuje aj ďalšie minerály, napríklad fosfor i horčík. Je tak vítanou súčasťou jedálnička, ktorý posilní kostné tkanivo a prispeje k prevencii zdravotných problémov, akým je aj osteoporóza. Brokolica telu doplní aj vitamín K, ktorý má význam z hľadiska kostného metabolizmu.

listová zelenina

Zdroj: Shutterstock®

Listová zelenina

Okrem brokolice je vhodné zaradiť do jedálnička aj ďalšie druhy zeleniny, a to hlavne tmavozelenú listovú zeleninu. Podobne ako pri brokolici, aj zástupcovia tejto kategórie organizmu doplnia poriadnu dávku vitamínu K, ktorý má výrazný vplyv na kvalitu kostí. Podporuje ich regeneráciu. Dobrou voľbou je kel, čínska kapusta a najmä špenát. Ten totižto rovnako radíme medzi dobré zdroje vápnika.

Vajcia

Ak chcete svojim kostiam zabezpečiť dostatočnú výživu, určite do jedálnička zaraďte aj vajíčka. Sú skvelým zdrojom bielkovín a človeka nasýtia na dlhú dobu. Vajcia varené natvrdo sú dobrou voľbou na raňajky aj večeru. Okrem iného však ukrývajú aj vitamíny D a K, ktoré, ako sme spomínali vyššie, naše kosti nenahraditeľne potrebujú. Taktiež sú zdrojom viacerých minerálov. Obsiahnutý fosfor značne ovplyvňuje kvalitu kostí.

orechy a semená

Zdroj: Shutterstock®

Orechy aj semienka

V každom zdravom, pestrom a vyváženom jedálničku by mali mať miesto aj rôzne druhy orechov a olejnatých semien. Je ich skutočne veľké množstvo, takže je možné ich neustále obmieňať. Skvelé sú mandle, pistácie, vlašské orechy, kešu oriešky či ľanové, tekvicové i slnečnicové semená. Menované potraviny obsahujú celý rad najrozličnejších živín a telu prospešných látok. Okrem zdravých tukov ukrývajú aj bielkoviny či minerály. Mnohé sú bohaté na fosfor aj vápnik. Napríklad lahodné mandle ukrývajú až okolo 230 mg vápnika na 100 g.

Mak

Nakoniec nemôžeme zabudnúť ani na mak. Ten totižto radíme medzi najlepšie zdroje vápnika. Obsahuje ho dokonca viac, ako mnohé mliečne výrobky, ktoré patria asi medzi najznámejšie zdroje spomínaného minerálu. Mak je skutočne skvelou potravinou, ktorá by sa v našom jedálničku mala objavovať častejšie. Stogramová porcia maku obsahuje oveľa viac vápnika, ako za deň potrebujeme, čo znamená, že aj v oveľa menšom množstve nám doplní slušnú dávku tohto minerálu. V kuchyni sa tiež oplatí používať makový olej, ktorý vďaka obsahu rôznych minerálov napomáha pri problémoch so zvýšenou krehkosťou kostí. Je využívaný aj ako podporný prostriedok pri osteoporóze.

Odporúčame: Prečo jesť kuskus? Vďaka jeho účinkom si ho zamilujete aj vy!


    • Zdieľaj:
  • 42
  • 0
Návrat hore
Autor článku

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Ako sa prejavuje pásový opar? Liečbu ochorenia neradno podceňovať!

  • 47
  • 0
  • 09.08.2020
LIEČBA

Domáca bylinková soľ: Ako ju pripraviť a z ktorých byliniek?

  • 79
  • 0
  • 28.07.2020
LIEČBA

Prevencia cukrovky 2. typu: Ako znížiť riziko zákerného ochorenia?

  • 58
  • 0
  • 09.11.2020