Registrácia Prihlásenie

Vitamíny skupiny B: Ktoré z nich sú dôležité a aký majú význam?


Pod pojmom vitamíny skupiny B, ale tiež B vitamíny či B-komplex sa ukrýva celý rad látok, ktoré sú nevyhnutné pre správnu funkciu organizmu. V minulosti bol tento komplex chápaný ako jeden vitamín, podobne ako napríklad vitamín C. Dnes do tejto skupiny radíme celý rad vitamínov rozpustných vo vode, ktoré sú označované ako vitamíny B1, B2 či B12, no majú aj ďalšie názvy. Okrem toho boli k tomuto komplexu kedysi prideľované aj látky, ktoré nie sú pravými ľudskými vitamínmi. Spomenúť môžeme takzvaný adenín, ktorý má aj označenie vitamín B4. Všetky vitamíny skupiny B plnia v organizme nezastupiteľné úlohy a ich nedostatok sa môže rýchlo prejaviť na zdravotnom stave. V nasledujúcom článku zistíte, ktoré B vitamíny sú pre nás dôležité a ako ich telu doplniť. 

Pozri aj: Aké sú príznaky chorej pečene? Tieto z nich by sme mali poznať!

vitamín B1

Zdroj: Shutterstock®

Vitamín B1

Rad vitamínov skupiny B začína tiamínom, ktorý je inak označovaný aj ako vitamín B1. Izolovaný bol v roku 1926. Zohráva úlohu pri štiepení cukrov, podporuje činnosť nervového systému a vplýva na dobrú kvalitu spánku. Jeho hypovitaminóza spôsobuje ochorenie zvané Beri-Beri. Vitamín B1 vám doplnia slnečnicové semená, celozrnná múka, kvasnice, obilné klíčky, syry či špenát a hrášok. Pozor však treba dávať na to, že pri varení sa v potravinách tento vitamín ničí. 

Vitamín B2

Vitamín B2 nesie aj názov riboflavín. Objavený bol v podobe žltozelenej látky v mlieku v roku 1879, no identifikovaný a pomenovaný bol až v prvej polovici 20. storočia. Táto látka je nevyhnutná pre dobrý stav pokožky, nechtov a slizníc. Hrá taktiež nezastupiteľnú úlohu pri raste, vstrebávaní železa a dobrom zraku. Typickým prejavom jeho nedostatku sú zapálené ústne kútiky. Vitamín B2 si môžete doplniť vajíčkami, kvasnicami, rybami, mliečnymi výrobkami, strukovinami aj špenátom. 

Vitamín B3

Niacín, inak aj vitamín B3, kyselina nikotínová či staršie vitamín PP sa podieľa na metabolizme aminokyselín a podporuje správnu funkciu tráviacej sústavy. Taktiež je dôležitý pre správnu srdcovú, svalovú i nervovú činnosť. Častým prejavom jeho deficitu sú kožné problémy či anémia. Medzi najlepšie zdroje niacínu radíme pečeň, ryby, sušené ovocie, avokádo či arašidy. 

vitamín B5

Zdroj: Shutterstock®

Vitamín B5

Vitamín B5 poznáme aj ako kyselinu pantoténovú. Je nielen rozpustný vo vode, ale aj citlivý na teplo. K prvým opisom účinkov kyseliny pantoténovej došlo ešte v roku 1933. Je súčasťou koenzýmu A, spolupracuje na metabolizme tukov, aminokyselín aj sacharidov a zlepšuje činnosť nervového systému. Nedostatok vitamínu B5 je skôr zriedkavý. Dobre vám ho doplnia mastné ryby, šošovica, vajcia, huby shiitake aj sladké zemiaky. 

Vitamín B6

Vitamín B6, čiže pyridoxín, prvýkrát laboratórne izoloval Paul Gyorgy v roku 1934. Tento názov však v sebe ukrýva hneď niekoľko pyridínových derivátov, a to pyridoxín, pyridoxal a pyridoxamín. Tento vitamín sa v organizme podieľa na viac ako 100 enzýmových reakciách. Prispieva aj k správnej činnosti srdca a vývoju kostry. Dostatočnú úroveň pyridoxínu v tele zabezpečíte konzumáciou banánov, zemiakov, avokáda, fazule, pistácií či slnečnicových semien. 

Vitamín B7

Pod označením vitamín B7 sa skrýva látka zvaná biotín, ktorá je syntetizovaná črevnými baktériami. Je nevyhnutná pre dobrý stav pokožky, nechtov a vlasov. Dostatočná úroveň biotínu v organizme predstavuje prevenciu pred vysúšaním pokožky aj predčasným šedivením či vypadávaním vlasov. Má dobrý vplyv aj na využívanie glukózy. A ako ho telu zabezpečiť? Jedzte vaječné žĺtky, karfiol, lososa, sóju aj mandle. 

vitamín B9

Zdroj: Shutterstock®

Vitamín B9

Vitamín B9 inak nazývame aj kyselina listová či kyselina folová. Izolovaný bol zo zelených listov špenátu. Je nevyhnutný pre procesy bunkového delenia, tvorbu červených krviniek aj pri raste tkaniva. Kyselina listová podporuje funkciu čriev i pečene. Do tela ju možno dostať pestrou stravou. Nachádza sa v listovej zelenine, červenej repe, fazuli aj vnútornostiach. V malých množstvách ju produkujú taktiež črevné baktérie.

Vitamín B12

Posledným významným a nenahraditeľným vitamínom skupiny B je kobalamín, respektíve vitamín B12. Syntetizovaný je výlučne mikroorganizmami. Táto látka je akýmsi nositeľom životnej energie. Podporuje dobrú náladu a zlepšuje i pamäť a koncentráciu. Má vplyv na celkové emočné zdravie aj obranyschopnosť. Rovnako podporuje bunkový rast. Vitamín B12 si môžete doplniť mäsom a vnútornosťami, rybami, vajíčkami aj mliečnymi výrobkami. Niektoré potraviny, ako napríklad cereálie či rastlinné nápoje, sú dokonca umelo obohacované o spomínanú látku. 

Odporúčame: Čo zvyšuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva? Tieto faktory by sme mali poznať!


Návrat hore
Autor článku

1 komentár

Attila Zsarnai 28.05.19 07:33

AZ
karma
-1.00

A kde ostal vitamín B17?

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

5 dôvodov, prečo používať avokádový olej: Čo urobí pre vaše zdravie a krásu?
LIEČBA

5 dôvodov, prečo používať avokádový olej: Čo urobí pre vaše zdravie a krásu?

  • 44
  • 0
  • 17.09.2019
Spoznajte najzdravšie antioxidanty: Kde a prečo vyhľadávať antokyány?
LIEČBA

Spoznajte najzdravšie antioxidanty: Kde a prečo vyhľadávať antokyány?

  • 65
  • 0
  • 27.09.2019
Spoznajte najzdravšie antioxidanty: Kde a prečo vyhľadávať antokyány?
LIEČBA

Spoznajte najzdravšie antioxidanty: Kde a prečo vyhľadávať antokyány?

  • 65
  • 0
  • 27.09.2019