Testosterón u žien – aký má význam a ako sa prejaví nadbytok?

Testosterón u žien – aký má význam a ako sa prejaví nadbytok?

    • Zdieľaj:
  • 0

V ľudskom tele sa na nespočetnom množstve procesov a pochodov podieľajú i takzvané hormóny, ktoré sú pre správnu činnosť organizmu nevyhnutné. Ide o biologicky aktívne látky vylučované do krvi rôznymi endokrinnými žľazami, ktoré spolu vytvárajú endokrinný systém. Hormóny dokážu ovplyvňovať naše trávenie, metabolizmus aj pohlavný vývin. Tvoria sa napríklad v mozgu, štítnej žľaze, nadobličkách aj pohlavných orgánoch. 

Práve v pohlavných žľazách sú produkované veľmi dôležité pohlavné hormóny, ktoré riadia rozmnožovaciu sústavu a procesy, ktoré zabezpečujú rozmnožovanie. V tele ženy nachádzame okrem iného estrogény a progesterón, pre mužov je zase typický testosterón. Je testosterón prirodzený aj pre ženské telo?

Čo je testosterón?

Testosterón je najdôležitejším mužským hormónom, ktorý je produkovaný v semenníkoch činnosťou takzvaných Leydigových buniek, v menšom množstve však aj v nadobličkách. Produkciu a vylučovanie tohto steroidného hormónu riadi luteinizačný hormón, čo je jeden z hormónov adenohypofýzy. V mužskom tele sa testosterón podieľa na vývoji primárnych a sekundárnych pohlavných znakov. Je zodpovedný za rast pohlavných orgánov, typických proporcií mužského tela a ochlpenia, spermatogenézu (tvorbu spermií), taktiež vplýva na metabolizmus.

I keď je testosterón často chápaný ako mužský hormón, to neznamená, že v tele ženy sa nenachádza. Aj pre funkciu ženského organizmu je tento steroidný hormón dôležitý. V tele ženy sa však prirodzene nachádza asi 10 až 20-krát menej testosterónu ako u mužov. Tvorený je v tomto prípade nadobličkami a časť vaječníkmi. 

Funkcie testosterónu v tele ženy:

  • vplýva na libido, sexuálnu túžbu a pocity vzrušenia,
  • vplýva na plodnosť,
  • je dôležitý pre hustotu kostí a rast svalovej hmoty,
  • vplýva na reguláciu tuku,
  • vplýva na mentálne zdravie ženy,
  • podieľa sa na udržiavaní optimálnej hladiny energie v tele,
  • prispieva k zachovaniu hormonálnej rovnováhy v organizme. 

Odporúčame: Cholesterol – 7 najčastejších mýtov a poloprávd s ním spojených

Aké sú prejavy zvýšeného testosterónu u žien?

Prítomnosť testosterónu v ženskom tele je nevyhnutná, no rovnako dôležité je aj to, aby bol tento hormón prítomný v určitom stanovenom množstve. Zvýšenie hladiny testosterónu u ženy vedie k narušeniu celkovej hormonálnej rovnováhy a rozvoju viacerých zdravotných ťažkostí. Nadbytok testosterónu má negatívny vplyv na menštruačný cyklus a následne aj plodnosť, taktiež sa prejavuje na vzhľade ženy, dokonca niekedy aj na správaní. 

Na vysoký testosterón u žien môžu poukazovať tieto príznaky:

  • nepravidelná menštruácia až jej úplná absencia,

  • neplodnosť,
  • prírastok hmotnosti až obezita,
  • rast klitorisu,
  • nadmerné ochlpenie na tele aj tvári,
  • akné a mastná pleť,
  • vypadávanie vlasov až plešatenie,
  • prehĺbenie hlasu,
  • zmeny nálad, sklony k agresivite. 

Príčiny vysokého testosterónu v ženskom tele

Na produkciu testosterónu v ženskom aj mužskom tele vplýva mnoho rôznorodých faktorov. Ide v prvom rade o vek, taktiež telesnú hmotnosť, zloženie stravy a životný štýl, spánkový režim i lieky, ktoré jedinec užíva. U žien môže dochádzať k zvýšeným hladinách testosterónu z rôznych príčin, avšak nie vždy známych a úplne objasnených. Medzi možné príčiny a faktory zvyšujúce riziko rozvoja problémov s nadbytkom testosterónu radíme:

  • poruchy funkcie vaječníkov,
  • syndróm polycystických vaječníkov,
  • Cushingov syndróm,
  • poruchy funkcie nadobličiek (napr. vrodená hyperplázia nadobličiek),
  • nadmerný silový tréning,
  • genetickú predispozíciu,
  • hormonálne aktívny nádor v tele (napr. vo vaječníkoch aj podmozgovej žľaze),
  • lieky zo skupiny antiestrogénov.

Ako na liečbu vysokého testosterónu u žien?

Pri podozrení na problém s vysokým testosterónom v tele, respektíve pri spozorovaní vyššie spomínaných príznakov, neváhajte konzultovať zdravotný stav s gynekológom. Hladinu testosterónu, ako aj ďalších hormónov, možno zistiť z krvných testov. Ak vyšetrenie odhalí vysokú hladinu testosterónu, lekár by mal následne pátrať po možných príčinách. Ak je totiž za zvýšeným testosterónom nejaké iné ochorenie, liečba základného ochorenia môže pomôcť následne upraviť hladiny hormónov.

Avšak, príčiny nie sú vždy známe. Na úpravu hladín hormónov v ženskom tele sa preto obvykle uplatňuje hormonálna liečba. Gynekológ môže odporučiť perorálne antikoncepčné pilulky, ktoré zvyšujú hladiny estrogénu a progesterónu pri súčasnom znížení androgénov (medzi ktoré patrí aj testosterón). Niekedy sa tiež uplatňujú liečivá priamo zamerané na zníženie produkcie testosterónu v tele. 

Odporúčame: Ako sa prejavujú ploché nohy? Zistite, ako s problémom účinne bojovať

Je problémom aj nízky testosterón u žien?

V niektorých prípadoch sa u žien neobjavuje problém s nadmernou hladinou testosterónu v tele, ale naopak problém s jeho nedostatkom. To, že v ženskom tele je tento hormón prítomný len v malom množstve ešte neznamená, že pokles jeho hladiny nemá na organizmus zásadnejší vplyv.

K prirodzenému poklesu dochádza napríklad u žien v menopauze. Z dôvodu poruchy funkcie vaječníkov či nadobličiek, kde dochádza k tvorbe daného hormónu, sa jeho nedostatok môže objaviť aj u mladších žien. Príčiny poklesu testosterónu však môžu byť aj iné.

U žien s nedostatkom testosterónu môže dôjsť k poklesu libida, a teda k strate chuti na sex. Prejavom tiež môže byť nízke uspokojenie počas pohlavného styku. Na nedostatočnú úroveň testosterónu v ženskom tele okrem toho môže poukazovať nedostatok energie a stále pocity únavy, zhoršenie kondície či úbytok svalovej hmoty. Objaviť sa môžu depresívne nálady aj problémy s koncentráciou. 

7 tipov pre prirodzenú podporu hormonálnej rovnováhy:

  1. Pestrá a vyvážená strava. Snažte sa stravovať čo najzdravšie. Nezabúdajte na zdroje zinku, minerálu, ktorý je dôležitý pre správnu funkciu pohlavných orgánov a tvorbu hormónov. Do jedálnička zaraďte zdroje fytoestrogénov, ako je napríklad sója.
  2. Dostatočný príjem zdravých tukov. Tuky sú dôležité pre správnu tvorbu mnohých hormónov. Najviac sa pritom treba zamerať hlavne na príjem omega-3 mastných kyselín, ktoré možno nájsť v ľanových semienkach, rybách, rastlinných olejoch aj orechoch.
  3. Pravidelný pohyb. Hormonálnu rovnováhu v tele podporuje aj pravidelný primeraný pohyb. V prípade problémov s hormonálnou nerovnováhou môže pomôcť napríklad aj hormonálna joga
  4. Dostatok spánku. Pre správnu činnosť endokrinného systému doprajte telu dostatok spánku a odpočinku. Pre dostatočnú regeneráciu tela počas noci by spánok nemal byť len dostatočne dlhý, ale aj kvalitný. Spite v chlade a tme bez rušivých elementov a na kvalitnom matraci.
  5. Bylinky. Mnohé sú účinne pri problémoch s nesprávnymi hladinami pohlavných hormónov v tele. Ženám prospieva senovka grécka, vitex jahňací, pupalka dvojročná, angelika čínska, mäta klasnatá či sladké drievko. 
  6. Eliminácia toxínov. Aj obmedzenie alkoholu, cigariet, vysoko spracovaných potravín, chemikálií v domácnosti výrazne pomôže hormonálnej rovnováhe. 
  7. Eliminácia stresu. Nadmiera stresu negatívne ovplyvňuje naše telo vo viacerých smeroch. U niektorých žien môže byť spúšťačom hormonálnych zmien. Zmierniť stres pomôže meditácia, relaxačný kúpeľ, bylinné čaje a iné preparáty, ale aj joga či akupunktúra, ktorá má priamo priaznivý vplyv na hladinu estrogénu a testosterónu v ženskom tele. 

Odporúčame: Kde hrozí dovolenkárom brušný týfus? Nepodceňte prevenciu ochorenia!


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Tipy na rýchle jedlá na obed: 3 recepty do 30 minút
RECEPTY

Tipy na rýchle jedlá na obed: 3 recepty do 30 minút

  • 0
  • 17.05.2022
Vegetariánske maki sushi – ako na ázijskú pochúťku v pohodlí domova?
RECEPTY

Vegetariánske maki sushi – ako na ázijskú pochúťku v pohodlí domova?

  • 0
  • 16.05.2022
Bublanina ako od babičky! Vyskúšajte náš TOP recept
RECEPTY

Bublanina ako od babičky! Vyskúšajte náš TOP recept

  • 0
  • 22.07.2022