Aké sú účinky hnedej ryže? Pre toto je vítanou súčasťou jedálnička!

Aké sú účinky hnedej ryže? Pre toto je vítanou súčasťou jedálnička!

    • Zdieľaj:
  • 40
  • 0

Ryžu môžeme zaradiť k najdôležitejších obilninám na svete, pričom v mnohých krajinách tvorí základnú potravinu v rámci stravovania. Vo všeobecnosti pritom hovoríme o ryži siatej, latinsky Oryza sativa, no v súčasnosti sú známe celé tisícky jej kultivarov. Medzi známe odrody patrí basmati ryža, jazmínová či arborio. Pri mnohých odrodách je pritom možné vyberať si medzi bielou ryžou a potom hnedým variantom. Rozdiel je pritom spravidla v spracovaní. Biela ryža je lúpaná, brúsená či leštená, čím stráca množstvo živín, no hnedá ryža prechádza podobnými úpravami len čiastočne, a preto je nutrične hodnotnejšia. Je často označovaná aj ako ryža natural, prírodná, pololúpaná či celozrnná. Prečo sa ju rozhodne oplatí zaradiť do jedálnička?

Obsahuje mnohé minerály

Ako sme načrtli v úvode, vďaka inému, respektíve len čiastočnému spôsobu spracovania je hnedá ryža nutrične veľmi bohatá. Rôzne druhy hnedej ryže obsahujú celý rad minerálnych látok a stopových prvkov, ktoré sú nevyhnutné pre správnu funkciu organizmu. Telu doplnia množstvo horčíka, zinku, medi, vápnika aj draslíka či mangánu, a to značne väčšie ako biela ryža. V ryži natural tiež nájdeme viaceré vitamíny skupiny B, najmä vitamíny B1, B3, B6 aj B9, čo je dôležitá kyselina listová.

Odporúčame: Bobuľové ovocie plné antioxidantov, no nie sú to čučoriedky! Čo to je?

zdroje sacharidov

Zdroj: Shutterstock®

Je zdrojom komplexných sacharidov

Hnedá ryža je bohatá nielen na mnohé minerály a vitamíny, ale v prvom rade obsahuje nenahraditeľné makroživiny. Ukrýva značný podiel bielkovín a v rámci toho i cenných esenciálnych aminokyselín, taktiež menšie množstvo zdravých tukov. Hnedá ryža však predstavuje hlavne zdroj dôležitých zložených sacharidov, ktoré sú pre nás zdrojom energie. Ak budeme mať v strave nedostatok sacharidov, prejaviť sa to môže únavou a nedostatkom energie, neustálym hladom aj tráviacimi ťažkosťami.

Má priaznivý vplyv na trávenie

Pravidelnou konzumáciou hnedej ryže tiež môžeme podporiť správnu funkciu tráviaceho systému. Ukrýva totižto slušnú dávku vlákniny, vďaka čomu prispieva k činnosti čriev i pravidelnému vyprázdňovaniu. Hnedá ryža je ľahko stráviteľná a spravidla človeku nespôsobuje ťažkosti s trávením, napríklad plynatosť. Človeka veľmi dobre zasýti na dlhú dobu. Jej glykemický index nie je vysoký a cukor sa z nej uvoľňuje postupne, takže nemá negatívny vplyv na hladinu cukru v krvi. Porciou hnedej ryže sa ochránite pred návalmi vlčieho hladu. Hnedá ryža predstavuje skvelú prílohu i počas diét a je vítanou súčasťou každého zdravého jedálnička.

zdravé srdce

Zdroj: Shutterstock®

Podporuje kardiovaskulárne zdravie

Zaradením hnedej ryže do jedálnička je tiež možné podporiť zdravie kardiovaskulárneho systému. Vďaka svojmu zloženiu je vítanou súčasťou stravy pri problémoch s vysokým cholesterolom, tiež je vhodnou súčasťou stravy pri hypertenzii. Konzumovaním hnedej ryže tak človek prispeje k zdraviu srdca i ciev a tiež prevencii vážnych srdcovo-cievnych ochorení, ktoré patria k najčastejším príčinám úmrtí.

Udržuje pokožku i kosti zdravé

Ako sme spomínali už na začiatku, hnedá ryža obsahuje množstvo makroživín aj minerálov a vitamínov. Vďaka tomu poskytuje dostatočnú výživu viacerým častiam tela. V prvom rade prispieva k ochrane pred demineralizáciou kostí. Vďaka obsahu mnohých minerálov, vrátane horčíka či vápnika, napomáha udržiavať kosti zdravé a prispieva k prevencii zdravotných problémov s kosťami. Hnedá ryža tiež obsahuje mnoho živín a účinných látok dôležitých pre správnu funkciu nervového systému. Taktiež vyživí a podporí zdravie pokožky, vlasov či nechtov. Môže pomôcť zlepšiť zdravotný stav pri kožných ochoreniach.

Odporúčame: TOP liečivé koreniny: Majú miesto aj vo vašej kuchyni?


    • Zdieľaj:
  • 40
  • 0
Návrat hore
Autor článku

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

TOP 5 dôvodov, prečo jesť pomaranče: Sú šťavnaté a plné zdravia!

  • 47
  • 0
  • 05.11.2020
LIEČBA

Diéta pri Crohnovej chorobe: Čo je potrebné v strave obmedziť?

  • 65
  • 0
  • 12.08.2020
LIEČBA

Horúčavy nepodceňujte! Viete, čo môže spôsobiť prehriatie tela?

  • 59
  • 0
  • 07.08.2020