Ako si doplniť vitamín D? Pozor, v strave ho nemusí byť dostatok!

Ako si doplniť vitamín D? Pozor, v strave ho nemusí byť dostatok!

    • Zdieľaj:
  • 236
  • 0

Nedostatok vitamínu D sa spája s rozvojom rozličných zdravotných ťažkostí. Medzi typické príznaky môžeme zaradiť únavu, depresívne nálady, taktiež oslabený imunitný systém či problémy s kosťami, kĺbmi i vlasmi. Nedostatok vitamínu D v detskom veku dokonca spôsobuje ochorenie zvané rachitída či krivica, pre ktoré sú charakteristické mäkké a kriviace sa kosti. Dostatočný prísun tohto dôležitého vitamínu je preto veľmi dôležitý. Zúčastňuje sa regulácie metabolizmu vápnika a fosforu, podporuje hustotu kostí a zdravie chrupu, posilňuje imunitný systém a má množstvo ďalších dôležitých funkcií a úloh. Ako ho teda telu doplniť? Úplne jednoducho, pretože naše telo si ho vie vytvoriť i samo.

Za normálnych okolností sa totižto táto látka tvorí v koži pôsobením slnečného žiarenia. To znamená, že počas slnečnej jari i v lete ho máme spravidla dostatok. Samozrejme, jeho tvorbu ovplyvňuje použitie ochranných opaľovacích prípravkov i oblečenie, ktoré má človek na sebe. Už krátke vystavenie pokožky slnečným lúčom však vytvára veľké množstvo dôležitého vitamín D. Nadbytok si pritom vie organizmus uskladniť. Zásoby z leta sa však postupne míňajú a niekedy už začiatkom zimy s nimi nemožno počítať. Ako teda svojmu telu zabezpečiť vitamín D, keď sa vonku nemôžeme tešiť zo slnečných dní? 

Odporúčame: TOP potraviny pre hrubé črevo: Čo jesť pre zdravšie črevá?

losos

Zdroj: Shutterstock®

Ryby a morské plody

Vitamín D skutočne nájdeme v niektorých potravinách, i keď ich ani zďaleka nie je toľko, ako v prípade potravinových zdrojov iných vitamínov. Za bezkonkurenčne najlepšie zdroje vitamínu D môžeme považovať hlavne ryby. Veľké množstvá tohto vitamínu vie nášmu telu doplniť losos, tuniak, pstruh, slede či sardinky, taktiež rozličné plody mora, ako napríklad ustrice či krevety. Mnohé z menovaných potravín sú navyše bohaté na bielkoviny, minerálne látky a zdravé tuky, hlavne omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Vitamín D môžeme nájsť aj v kaviári. Okrem morských živočíchov je zdrojom tejto látky aj mäso suchozemských zvierat a hlavne vnútornosti, ako napríklad pečeň.

Vajcia

Vitamín D možno hľadať aj v ďalších potravinách, i keď primárne v tých živočíšneho pôvodu. V určitom množstve môžeme túto látku nájsť vo vajciach, a to predovšetkým v ich výživných žĺtkoch. Vajíčka sú v našich jedálničkoch vítané aj z mnohých ďalších dôvodov. Obsahujú zdravé tuky, bielkoviny, kyselinu listovú, fosfor aj draslík. Skrýva sa v nich cholín, ktorý je dôležitý pre svalstvo aj nervy, taktiež luteín, ktorý je zase nenahraditeľný pre náš zrak. 

syry

Zdroj: Shutterstock®

Mliečne výrobky

Niektoré mliečne výrobky nám pomôžu doplniť nielen dôležité bielkoviny a vápnik, ale aj vitamín D. Reč je hlavne o rozličných syroch, prípadne i masle. Vitamín D možno nájsť aj v mlieku. Často je tento mliečny výrobok priamo obohatený o daný vitamín. Pozor však na výber mlieka. Vitamín D možno hľadať najmä v kvalitnom plnotučnom kravskom mlieku. Na nízkotučné mlieko a mliečne výrobky sa nemožno spoliehať, pretože hladiny dôležitého vitamínu môžu mať veľmi nízke.

Huby

Potraviny rastlinného pôvodu sú na vitamín D skutočne chudobné. Prakticky sa v mnohých nachádza tento vitamín len v stopovom a zanedbateľnom množstve, alebo sa tam nenachádza vôbec. Medzi výnimky môžeme zaradiť huby. Niektoré druhy húb skutočne obsahujú vitamín D, a to vo väčšom množstve, ak sú vysušené práve na slniečku. Medzi zdroje tejto látky môžeme zaradiť napríklad šampiňóny či huby shiitake. Huby sú vo všeobecnosti dobrým zdrojom mnohých živín, no práve spomínané shiitake majú množstvo skvelých účinkov na zdravie človeka. Podľa tradičnej medicíny podporujú dlhovekosť a majú priaznivý vplyv aj na imunitný systém.

výživový doplnok

Zdroj: Shutterstock®

Fortifikované potraviny a výživové doplnky

S obsahom nenahraditeľného vitamínu D v potravinách to skutočne nie je najlepšie, s výnimkou spomínaných rýb, v ktorých sa táto látka vyskytuje naozaj v značnom množstve. Ani pestrá strava nám teda nemusí postačiť k tomu, aby sme pri nedostatku slnečných lúčov svojmu telu dodali dostatok vitamínu D. Pomocníkom môžu byť takzvané fortifikované potraviny, čiže potraviny umelo obohatené o nejakú látku, v tomto prípade vitamín D.

Ten sa pridáva okrem spomínaného mlieka aj do rôznych mliečnych nápojov, výrobkov z obilnín či napríklad kakaa. Obsah vitamínu v konkrétnej potravine je možné skontrolovať v jej zložení. Okrem toho je možné užívať v kritických obdobiach, napríklad práve v zime, i výživové doplnky z lekárne. Skvelým zdrojom vitamínu D sú aj rybí olej a olej z tresčej pečene, ktoré je možné zohnať nielen v tekutom stave, ale aj vo forme kapsúl. Pri užívaní doplnkov stravy vždy dodržujte odporúčané dávkovanie a neprekračujte ho.

Odporúčame: Aké sú účinky ľanového oleja? Tu je 5 dôvodov, prečo ho používať!


    • Zdieľaj:
  • 236
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

TOP 7 dôvodov, prečo jesť tekvicu: Čo ponúka chutná sezónna zelenina?

  • 37
  • 0
  • 23.09.2020
LIEČBA

TOP 7 dôvodov, prečo jesť vodný melón: Milujete toto letné osvieženie aj vy?

  • 101
  • 0
  • 11.08.2020
LIEČBA

Ako si doplniť vitamín K? Je ho viac v mäse či rastlinných zdrojoch?

  • 54
  • 0
  • 20.10.2020