Pripravujete ich aj vy? Tu je 5 dôvodov, prečo nejesť instantné polievky

Pripravujete ich aj vy? Tu je 5 dôvodov, prečo nejesť instantné polievky

    • Zdieľaj:
  • 50
  • 0

Vplyv zdravého stravovania na naše telo nemožno spochybňovať. Práve pestrá a zdravá strava dokáže nášmu telu poskytnúť všetky potrebné živiny, vitamíny, minerály a ďalšie látky. A správna výživa je tým základným krokom k dobrému zdraviu. Zabezpečí nám dostatok energie aj dobrú náladu, rovnako má vplyv na trávenie, stav srdca i ciev aj kvalitu pokožky. V rámci zdravého stravovania by v našom jedálničku nemali mať pevné miesto hlavne veľmi mastné či vyprážané pokrmy či rôzne cukrovinky. Samozrejme, občasné zhrešenie nikdy nie je na škodu. Ak budeme klásť dôraz na kvalitnú stravu a pohyb, pochutiť si z času na čas môžeme aj na hranolkách, múčnikoch či rezňoch.

Podobne sú na tom aj polotovary a rôzne instantné jedlá. Ide spravidla o cenovo výhodné pokrmy, ktoré sa dajú ľahko pripraviť a ušetria nám čas v kuchyni. Ak si raz za čas doprajeme mnohými milovanú vifonku alebo inú instantnú polievku, naše telo si s tým poradí. Problém však môže nastať, ak sú takéto jedlá súčasťou takmer každodenného menu. Áno, je oveľa jednoduchšie instantnú polievku zaliať horúcou vodou, alebo ju nechať zovrieť a povariť pár minút v hrnci, no s poctivo pripravenou polievkou z čerstvých surovín sa to nedá porovnávať. A čo je na instantných polievkach vlastne také zlé? Máme pre vás hneď 5 dôvodov, prečo ich výskyt v jedálničku výrazne minimalizovať.

1. Sú chudobné na dôležité živiny

Ako sme spomenuli vyššie, naša strava by mala byť hlavne pestrá, aby sme vďaka nej telu doplnili všetky potrebné látky, a to hlavne sacharidy, zdravé tuky, bielkoviny, taktiež všetky vitamíny, minerálne látky a stopové prvky. Napríklad mäso, vajcia či strukoviny sú dobrým zdrojom bielkovín, zdravé tuky nájdeme v rybách, komplexné sacharidy zase v celozrnných potravinách a vitamíny s minerálmi práve v ovocí a zelenine. Instantné polievky však ani zďaleka nepredstavujú potravinu, respektíve jedlo, ktoré je nášmu telu schopné poskytnúť tieto dôležité látky. Takéto polievky alebo aj iné polotovary sú neraz charakteristické vysokým podielom kalórií, no ich výživová hodnota môže byť veľmi zlá až nulová.

Odporúčame: Ste vášnivý čitateľ? Tu je 7 dôvodov, prečo čítať knihy pravidelne!

zloženie instantnej polievky

Zdroj: Shutterstock®

2. Ide o priemyselne spracované potraviny

Instantné polievky radíme k vysoko priemyselne spracovaným potravinám, ktoré s čerstvou a kvalitnou stravou nemajú prakticky nič spoločné. Ich hlavným problémom je, samozrejme, nevhodné zloženie. Nielenže takéto jedlo neposkytuje telu potrebné živiny, ale ukrýva sa v ňom obrovské množstvo látok, ktoré naše telo rozhodne nepotrebuje. Ide o rozličné umelé látky a konzervanty, emulgátory, stabilizátory, farbivá, zvýrazňovače chuti a umelé arómy a podobne. Vďaka všetkým týmto ingredienciám má instantná polievka svoju chuť a hlavne to zabezpečuje jej dlhú trvanlivosť. Nie je prekvapivé, ak takýto tovar má aj niekoľkoročnú záruku. Ak si pripravíme polievku z čerstvej zeleniny, základných surovín a korenín či byliniek, žiadnu z týchto nežiaducich látok v nej nenájdeme.

3. Obsahujú veľké množstvo soli

Ďalším problémom instantných polievok, ktorý sa rovnako dotýka ich zloženia, je veľmi veľký obsah soli. Do tela neraz dostávame veľké množstvo soli, a to ani nemusíme používať solničku. Soľ totiž nájdeme v nemalom množstve v najrozličnejších potravinách a pokrmoch. Spomenúť môžeme okrem instantných polievok aj rozličné polotovary, údeniny, kečup a iné omáčky, zemiakové lupienky, dokonca raňajkové cereálie. Hoci sodík naše telo potrebuje, jeho nadbytok súvisí s rozvojom viacerých zdravotných ťažkostí. Nadmerný prísun soli v prvom rade škodí srdcovo-cievnemu systému. Súvisí s výskytom vysokého krvného tlaku. Rovnako má negatívny vplyv na obličky a môže viesť k zadržiavaniu vody v organizme. 

nadmerný príjem cukru

Zdroj: Shutterstock®

4. Sú plné cukrov a nezdravých tukov

Okrem toho, že v instantných polievkach nájdeme veľké množstvo rôznych umelých látok a najmä soli, rovnako neraz obsahujú i ďalšie nie práve žiaduce látky. Môžu obsahovať nemalý podiel pridaných cukrov, často sa využíva lacný glukózovo-fruktózový sirup. Tieto ingrediencie nie sú pritom ani zďaleka pridávané len do cukroviniek a sladkých jedál či pokrmov. V priemyselne spracovaných potravinách často nachádzame aj tuky, najmä nasýtené tuky a trans-mastné kyseliny. Význam tukov je pre naše zdravie nezanedbateľný, no prijímať musíme tie správne. Nezdravé tuky môžu súvisieť s vysokým cholesterolom v krvi a zvyšovaním rizika rozvoja rôznych civilizačných ochorení. Zabudnúť nemožno ani na to, že v mnohých instantných polievkach nájdeme i glutaman sodný, ktorý môže negatívne ovplyvňovať naše zdravie vo viacerých smeroch.

tráviace problémy

Zdroj: Shutterstock®

5. Môžu spôsobiť problémy s trávením

Instantné polievky sa oplatí zo stravy vyradiť, alebo ich aspoň v jedálničku výrazne eliminovať, aj z toho dôvodu, že s nimi môže mať výraznejší problém náš tráviaci trakt. Sú totižto spravidla oveľa ťažšie stráviteľné. Môže sa stať, že takéto priemyselne spracované pokrmy sa budú v tele tráviť oveľa dlhšiu dobu. Dokonca môžu podnietiť rozvoj tráviacich ťažkostí, napríklad sa môžu objaviť pocity plnosti, nevoľnosť či nafukovanie. Problémy s instantnými polievkami môžu vznikať hlavne v súvislosti s ich pravidelnou a nadmernou konzumáciou. V takomto prípade môžu zvyšovať riziko rozvoja viacerých ochorení. Rôzne štúdie a výskumy v súčasnosti hovoria hlavne o zvyšovaní rizika takzvaného metabolického syndrómu. Tento pojem zahŕňa viaceré rizikové faktory, ktoré súvisia napríklad s rozvojom vážnych srdcovo-cievnych ochorení. Tie patria dnes medzi najčastejšie príčiny úmrtí

Odporúčame: Ako sa prejavuje Parkinsonova choroba? Dá sa jej predchádzať?


    • Zdieľaj:
  • 50
  • 0
Návrat hore
Autor článku

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

RECEPTY

Recept na chrumkavé batatové hranolky: Nebudete sa ich vedieť dojesť!

  • 17
  • 0
  • 26.11.2020
RECEPTY

TOP zdravé recepty z avokáda: Skúsite polievku či chutné muffiny?

  • 50
  • 0
  • 22.11.2020
RECEPTY

Tip na výživný obed: Čo tak skúsiť paradajky plnené mletým mäsom?

  • 45
  • 0
  • 25.10.2020