TOP 7 dôvodov, prečo jesť červenú šošovicu: Je lepšia než ostatné strukoviny?

TOP 7 dôvodov, prečo jesť červenú šošovicu: Je lepšia než ostatné strukoviny?

  • 43
  • 0

Šošovica je vítanou potravinou v našich jedálničkoch. Ide o strukovinu, ktorá je plná dôležitých živín, vitamínov aj minerálov a ktorá má priaznivý vplyv na naše zdravie v mnohých smeroch. Existuje však viacero kultivarov šošovice, ktoré sa odlišujú farbou či veľkosťou semien. U nás je často používaná hlavne hnedastá šošovica, ktorá sa tradične využíva na prípravu polievok či prívarkov. Čo však taká červená šošovica? Je v niečom špeciálna? Ponúka niečo viac? V nasledujúcom článku sa pozrieme na to, čo všetko obsahuje červená šošovica a prečo sa ju rozhodne oplatí zaradiť do jedálnička. 

1. Obsahuje veľké množstvo bielkovín

Červenú šošovicu radíme medzi dobré rastlinné zdroje bielkovín. V tomto druhu šošovice však spravidla nájdeme oveľa viac bielkovín ako v iných strukovinách. Obsahuje až okolo 25 g proteínov na stogramovú porciu. Je tak vítanou potravinou v jedálničkoch vegetariánov, vegánov, športovcov, ale aj kohokoľvek iného. Bielkoviny majú v našom tele stavebnú funkciu, niektoré sú súčasťou protilátok či hormónov a iné majú i mnohé ďalšie úlohy. Nášmu telu nesmú chýbať. Z ďalších makroživín je červená šošovica zdrojom sacharidov a hlavne vlákniny, tuky naopak takmer neobsahuje. 

Odporúčame: Ako znížiť riziko rakoviny? I malé kroky vedú k veľkým výsledkom!
 

zdroje železa

Zdroj: Shutterstock®

2. Telu doplní dôležité železo

Červená šošovica je skutočne nutrične hodnotnou potravinou, ktorá telu doplní nielen základné živiny, ale aj mikroživiny, a teda vitamíny, minerály a stopové prvky. Tento druh šošovice v prvom rade predstavuje významný zdroj železa. Nedostatok tejto látky môže viesť k rozvoju chudokrvnosti, taktiež môže spôsobovať vypadávanie vlasov, zlú kvalitu nechtov, tráviace problémy aj nadmernú únavu. Pri problémoch s nedostatkom železa neváhajte do jedálnička zaradiť práve červenú šošovicu. Tento druh šošovice je rovnako bohatý na viaceré vitamíny skupiny B, taktiež obsahuje selén, zinok, fosfor či draslík.

3. Nenadúva, naopak tráveniu prospieva

Strukoviny mnohí vyraďujú z jedálnička preto, lebo ich nadúvajú, prípadne im spôsobujú aj iné tráviace ťažkosti. Červená šošovica je však zbavená šupky a je veľmi ľahko stráviteľná. Je teda vhodnou potravinou aj pre tých, ktorí majú problém s nadmernou plynatosťou. Červenú šošovicu je vďaka tomu možné podávať napríklad i malým deťom, pokojne už od útleho veku. Navyše, táto šošovica je rovnako dobrým zdrojom vlákniny, ktorá je nevyhnutá pre správnu činnosť tráviaceho traktu a hlavne čriev. Pravidelnou konzumáciou červenej šošovice môžeme prispieť k prevencii problémov so zápchou a nepravidelným vyprázdňovaním.

šošovica pri diéte

Zdroj: Shutterstock®

4. Je vhodná aj pri diétach

Červená šošovica je presne tou potravinou, ktorú sa oplatí mať v jedálničku aj pri rôznych diétach a chudnutí. Je totižto skutočne výživná, poskytuje komplexné sacharidy a bielkoviny, po konzumácii zabezpečuje dostatočný pocit nasýtenia a bráni skorému pocitu hladu. Má nízky glykemický index a telu tak postupne dodáva množstvo energie. Je vhodnou súčasťou stravy aj pri športe. Kedže nemá negatívny vplyv na hladinu cukru v krvi, je ideálnou potravinou aj pre ľudí s cukrovkou. 

5. Prospieva pokožke i vlasom

Červená šošovica predstavuje výživnú bombu, ktorá doplní množstvo dôležitých látok pokožke aj vlasom. Napríklad obsiahnutý zinok podporuje zdravie pokožky a rovnako eliminuje vypadávanie vlasov, podobne ako spomínané železo. Selén zase podporuje rast vlasov, má priaznivý vplyv na problematickú pleť a rovnako ide o silný antioxidant, ktorý chráni bunky kože aj celého tela pred účinkami voľných radikálov. Nemôžeme zabudnúť ani na to, že červená šošovica je zdrojom bielkovín, ktoré sa vo veľkom množstve nachádzajú i v našej koži, vlasoch a nechtoch. Nedostatok bielkovín sa okrem iného ľahko prejaví rednutím a zlou kvalitou vlasov, suchou pokožkou i krehkými nechtami.

6. Pozitívne vplýva na srdce

Konzumáciou červenej šošovice môžeme podporiť i zdravie svojho srdca. Obsahuje veľa vlákniny, a tak sa ju oplatí zaradiť do jedálnička pri znižovaní hladiny cholesterolu. Priaznivý vplyv však má aj na hladinu tlaku v krvi, a to okrem iného aj vďaka obsiahnutému draslíku. Červená šošovica má vďaka svojmu zloženiu a účinkom pozitívny vplyv nielen na srdce a cievy, ale rovnako dobre pôsobí aj na činnosť imunitného či nervového systému. 

jedlá z červenej šošovice

Zdroj: Shutterstock®

7. Dá sa pripraviť rýchlo, ľahko a chutne

Ako posledný dobrý dôvod na to, prečo zaradiť červenú šošovicu do jedálnička, môžeme spomenúť jej ľahkú a rýchlu prípravu. Tento druh šošovice nie je potrebné vopred namáčať a vďaka tomu, že sú semená lúpané, je doba ich varenia krátka. Červená šošovica je mäkká prakticky do 10 minút. Často sa však rozvarí, čo v chutných receptoch nie je na škodu. Z červenej šošovice sa dá navyše pripraviť množstvo chutných jedál. Dajú sa z nej uvariť rôzne polievky, prívarky, taktiež chutné pokrmy na spôsob indického karí alebo aj kašičky pre deti. Uvarená červená šošovica je tiež skvelou prílohou k mäsu, rovnako môže zvýšiť výživovú hodnotu zeleninového šalátu.

Odporúčame: Vláknina a chudnutie: Je skutočne nápomocná pri zbavovaní sa tuku?


  • 43
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Ako sa prejavujú žalúdočné vredy? Neignorujte túto hrozbu pre zdravie!

  • 105
  • 0
  • 10.06.2020
LIEČBA

Trápi vás alergia na sóju? Neuveríte, kde všade sa nachádza!

  • 0
  • 0
  • 25.09.2020
LIEČBA

Ako využiť liečivý kostihoj? Prinášame recept na domácu kostihojovú masť!

  • 60
  • 0
  • 01.06.2020