Najväčšie mýty o starnutí: Čo neplatí o zdraví a živote vo vyššom veku?

Najväčšie mýty o starnutí: Čo neplatí o zdraví a živote vo vyššom veku?

    • Zdieľaj:
  • 45
  • 0

Pod pojmom starnutie môžeme rozumieť nepretržitý biologický proces, ktorý sa začína už naším narodením. Je to zákonitý jav, ktorému podliehajú všetky živé organizmy. Tento biologický proces je nezvratný a úplne prirodzený. So starnutím a taktiež samotnou starobou sa stále spájajú viaceré mýty. Skutočne platí, že vo vyššom veku sa nevyhneme boľavým kĺbom? Alebo že nám to v starobe už nebude páliť? Je pravda, že starnutím človek stráca intimitu a jeho pohlavný život upadá, alebo že vo vyššom veku už nie je žiaden dôvod meniť niečo vo svojom životnom štýle? Viac zaujímavých informácií nájdete v našom článku.

Starnutie nemožno ovplyvniť

Ako prvé môžeme vyvrátiť tvrdenie, že starnutie nevieme ovplyvniť a že rolu v jeho priebehu a rýchlosti zohrávajú len gény, ktoré sme zdedili. Nie, nie je to tak celkom pravda, i keď, áno, starnutie je nezvratný jav. Veľký vplyv však má naň aj obrovské množstvo vonkajších faktorov. Starneme rozdielne, pretože aj žijeme rozdielne. Veľký vplyv na proces starnutia má totiž aj to, ako žijeme svoj život. Veľmi záleží na zdravotnom a psychickom stave človeka. Starnutie môže ovplyvňovať prostredie, v ktorom žijeme, taktiež naša strava alebo to, koľko fyzickej aktivity máme. Svojím životným štýlom v mladšom veku vieme výrazne ovplyvniť to, ako na tom budeme v starobe. 

Odporúčame: Ako variť zdravšie? Týchto 9 tipov a trikov musíte poznať!

pohyb vo vyššom veku

Zdroj: Shutterstock®

Vo vyššom veku netreba cvičiť

Veľmi často možno počuť tvrdenia, že ľudia vo vyššom veku by sa mali už šetriť a nie je vhodné, aby cvičili či vyvíjali väčšiu fyzickú aktivitu. Človek v akomkoľvek veku potrebuje dostatok pohybovej aktivity. Samozrejme, v tom vyššom veku by mala byť primeraná, pričom je dôležité brať ohľad na zdravotný stav pacienta. Dostatok pohybu je však v starobe nevyhnutný. Vďaka pohybu je možné udržiavať telo v kondícii, podporovať zdravie a dobrý stav svalstva, kĺbov aj kostí a taktiež si strážiť optimálnu telesnú hmotnosť. Nie je pravda, že starý jedinec musí byť slabý a musí mať problémy s bolesťami chrbta a kĺbov. Práve vďaka aktívnemu životu je možné znižovať riziko rozvoja podobných ťažkostí a udržiavať svoje zdravie do vysokého veku.

Nie je dôvod prestať fajčiť

Okrem vyššie spomínaných koluje aj názor, že vo vyššom veku už nie je dôvod, aby človek vo svojom živote niečo menil, napríklad čo sa životného štýlu týka. I z úst samotných seniorov neraz počujeme, že nemá zmysel v ich veku už niečo meniť, napríklad prestať fajčiť. Nie nadarmo sa však hovorí, že nikdy nie je neskoro. Nech jedinec fajčil akokoľvek dlho a akokoľvek veľa, skoncovanie s cigaretami sa skôr či neskôr prejaví na jeho zdraví. Mnohé zdravotné benefity sa objavia už krátko po tom, ako dofajčí poslednú cigaretu. Uplatniť to však možno aj v mnohých iných situáciách. I v staršom veku má zmysel začať sa stravovať zdravšie, alebo sa venovať nejakému novému koníčku či sa učiť novým veciam. Podobné zmeny dokážu priaznivo ovplyvniť fyzické i duševné zdravie človeka. 

učenie vo vyššom veku

Zdroj: Shutterstock®

Vekom sa stráca schopnosť učiť sa, tvorivosť i kreativita

Často sa do spojitosti so starnutím dáva nielen úbytok fyzických síl, ale aj pokles duševného zdravia či zhoršenie kognitívnych funkcií. Hovorí sa, že mozog sa vo vyššom veku už nevyvíja, nastupuje pokles inteligencie, taktiež dochádza k strate kreativity a podobne. To sú však všetko zväčša len mylné predstavy. Áno, vyšší vek súvisí s vyšším rizikom rozvoja mnohých duševných ochorení, napríklad demencie, pri ktorej dochádza k úbytku kognitívnych funkcií, zhoršeniu pamäte, deštrukcii intelektu a logického uvažovania. Nie je však pravidlom, že starý človek musí trpieť demenciou alebo podobným ochorením. I starší mozog sa dokáže učiť nové veci a stále sa rozvíjať. V tomto veku je práve veľmi potrebné posilňovať výkonnosť mozgu a trénovať svoju pamäť. I v starobe je možné byť tvorivý, kreatívny a naplno rozvíjať svoj tvorivý potenciál.

Starší jedinci nie sú pohlavne aktívni

O sexe vo vyššom veku sa možno tak často nehovorí, no to neznamená, že neexistuje. I ľudia vo vyššom veku majú potrebu pohlavne žiť a schopnosť mať a užiť si sex sa nestráca. Samozrejme, so starnutím sa môžu spájať niektoré problémy v súvislosti s pohlavným životom. Vekom sa zvyšuje riziko rozvoja erektilnej dysfunkcie, respektíve impotencie, taktiež sa môžu objaviť problémy s vaginálnou suchosťou či poklesom sexuálnej túžby. To však ani zďaleka nie sú žiadne neprekonateľné problémy, ktoré by sa dnes nedali za pomoci rôznych pomôcok či liečiv odstrániť. Vo vyššom veku môže dôjsť k rôznym zmenám v sexualite u mužov i žien, no seniorský vek neznamená ukončenie sexuálneho života. Aktívny sexuálny život aj vo vyššom veku prináša množstvo výhod pre duševnú i telesnú pohodu a zdravie.

osteoporóza

Zdroj: Shutterstock®

Osteoporóza trápi len ženy

O osteoporóze sa najčastejšie hovorí len v súvislosti so staršími ženami v období menopauzy či po prechode. Je však veľký mýtus, že tohto vážneho a zákerného ochorenia kostí by sa mali obávať len ženy, hoci tie skutočne patria do rizikovej skupiny. Rovnako je mýtus, že sa ženy vo vyššom veku osteoporóze skrátka nevyhnú. Pravdou je, že s rastúcim vekom je potrebné myslieť na prevenciu tohto ochorenia, pri ktorom dochádza k rednutiu kostí, respektíve postupnému znižovaniu obsahu kostnej hmoty, a to či už hovoríme o ženách alebo mužoch. Prevencia osteoporózy zahŕňa aktívny životný štýl s dostatkom pohybu aj dostatočný príjem vápnika aj vitamínu D a celkovo zdravú životosprávu. Pomáha aj eliminácia nadmernej konzumácie kofeínu a cigariet.

Odporúčame: TOP 7 dôvodov, prečo jesť tekvicu: Čo ponúka chutná sezónna zelenina?


    • Zdieľaj:
  • 45
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Aké sú účinky dubovej kôry? Porazí tieto zdravotné problémy!

  • 57
  • 0
  • 10.08.2020
LIEČBA

Preháňadlo ako tajomstvo štíhlosti? Na čaj Senna si dajte pozor!

  • 13
  • 0
  • 03.07.2020
LIEČBA

Prekvapivé výhody bicyklovania: Prečo sadať na bicykel pravidelne?

  • 47
  • 0
  • 06.08.2020