Aké vitamíny a minerály by ste mali zaradiť do jedálnička?

Aké vitamíny a minerály by ste mali zaradiť do jedálnička?

    • Zdieľaj:
  • 0

Vyvážená a pestrá strava je základným predpokladom na správne fungovanie organizmu. Ak sa nestravujeme dobre, môžeme trpieť vážnym nedostatkom životne dôležitých látok. Okrem jednotvárnej stravy sa na nízkej hladine živín môžu podpísať aj časté diéty, zvýšená fyzická námaha, stres, ale takisto za tým môžu byť vážnejšie dôvody, ako sú napríklad poruchy vstrebávania látok či rôzne potravinové intolerancie a alergie.

Ak sa necítite dobre a máte podozrenie, že by vám niektoré vitamíny a minerály mohli chýbať, objednajte sa na vyšetrenie ku svojmu všeobecnému lekárovi, ktorý z krvi určí ich hladinu.

Niektoré látky si telo nevie vyrábať samo, a preto je nutné zabezpečiť ich dostatočný príjem zo stravy alebo prostredníctvom doplnkov stravy. Kvalitné výživové doplnky nie sú najlacnejšie, preto vám určite príde vhod možnosť pri ich nákupe trochu ušetriť – využite pri objednávke Myprotein zľavový kód a Benu lekáreň zľavový kód a získate tak overené prípravky za prijateľnú cenu. Myslite však na to, že je nevyhnutné poradiť sa o ich užívaní so svojím lekárom alebo lekárnikom. Tí vám poradia, ako ich správne kombinovať a na čo si dať pri ich užívaní pozor.

Ich nedostatok sa môže prejaviť zvýšenou náchylnosťou na choroby, vypadávaním vlasov, kožnými problémami, svalovými kŕčmi, zlou náladou či nespavosťou. Ktoré vitamíny a minerály sú pre nás dôležité a kde ich nájdeme?

Odporúčame: Detox tela zabezpečia viaceré orgány. Ako podporiť ich činnosť?

Vápnik

Podieľa sa na množstve dôležitých procesov v tele. Jeho nedostatok môže signalizovať zhoršený spánok, tráviace ťažkosti, hormonálna nerovnováha či problémy so zubami. Pozor však na opačný extrém - aj nadbytok vápnika v tele je problém a môže viesť napríklad ku vzniku obličkových kameňov. Vápnik nájdeme v mliečnych výrobkoch, strukovinách, minerálnych vodách, mandliach, sezame či vajíčkach. Nezabúdajte, aby sa vápnik správne vstrebával, je potrebné prijímať aj dostatok vitamínov D a K, horčíka a fosforu.

Horčík

Nedostatok horčíka môže viesť ku vzniku kardiovaskulárnych porúch, svalových kŕčov či depresií. Nachádza sa napríklad v orechoch, semiačkach, banánoch, strukovinách, rybách či listovej zelenine.

Draslík

Draslík je nesmierne dôležitý minerál, ktorého nedostatok môže spôsobiť vážne zdravotné problémy až smrť. Je nevyhnutný pre správnu funkciu srdca, nervov a svalov. Najbohatšími zdrojmi draslíka sú zemiaky, pšeničné otruby, banány, sušené marhule, losos či sója. V prípade, že užívate diuretiká (lieky na odvodňovanie), buďte obozretní. Jedným z nežiaducich účinkov diuretík je aj zvýšené vylučovanie draslíka z organizmu.

Odporúčame:  Ako porozumieť zdravej strave? Tu je návod pre začiatočníkov!

Aké vitamíny a minerály by ste mali zaradiť do jedálnička?

Zdroj: Shutterstock®

Vitamín A

  • zrak, normálny stav kože a slizníc, imunita
  • ryby, mliečne výrobky, špenát, mrkva, paradajky

Vitamíny skupiny B

  • optimálne fungovanie nervového systému, zachovanie zdravých slizníc a kože, látková výmena
  • B1: banány, hrach, cereálie, celozrnné pečivo
  • B2: mliečne výrobky, vajcia, cereálie, huby
  • B3: mäso, ryby, vajcia
  • B5: pečeň, huby, vajcia, kuracie mäso, hovädzie mäso
  • B6: ryby, bravčové mäso, hydina, sója, pšeničné klíčky
  • B9: listová zelenina, cícer, fazuľa, brokolica
  • B12: mäso, ryby, syry, vajcia

Vitamín C

  • obranyschopnosť organizmu,
  • správnyvývoj kostí a zubov,
  • vstrebávanie železa
  • citrusové plody, jahody, paprika, brokolica, kel

Vyskúšajte aj: Fantastické karfiolové fašírky pečené v rúre – kto by im odolal?

vitamíny v potravinách

Zdroj: Shutterstock®

Vitamín D

  • imunitný systém, vstrebávanie vápnika
  • losos, sardinky, tuniak, huby, vaječné žĺtky

Vitamín E

  • imunita, látková výmena
  • oleje lisované za studena, mliečne výrobky, vajcia

Vitamín K

  • vstrebávanie vápnika, zrážanlivosť krvi
  • listová zelenina, mäso, mliečne výrobky, vajcia, strukoviny

Nemenej dôležitý je aj dostatočný príjem železa, selénu, zinku, medi a ďalších minerálov a stopových prvkov. Dajte si záležať na tom, aby ste mali pestrú stravu, ktorá pokryje všetky nevyhnutné živiny a vaše telo sa vám odvďačí skvelou kondíciou, dobrou obranyschopnosťou, ale i mladším vzhľadom.


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Čaká vás operácia? Zistite, ako sa na ňu správne pripraviť!
ZDRAVIE A PREVENCIA

Čaká vás operácia? Zistite, ako sa na ňu správne pripraviť!

  • 0
  • 25.01.2022
Rakovina penisu je pomerne zriedkavá. Čo zvyšuje riziko jej výskytu?
ZDRAVIE A PREVENCIA

Rakovina penisu je pomerne zriedkavá. Čo zvyšuje riziko jej výskytu?

  • 0
  • 23.03.2022
Liga proti rakovine spolu s Dr.Max organizuje aj online zbierku ku Dňu narcisov
ZDRAVIE A PREVENCIA

Liga proti rakovine spolu s Dr.Max organizuje aj online zbierku ku Dňu narcisov

  • 0
  • 26.04.2022