Okuliare proti modrému svetlu – na čo sú dobré a kto by ich mal používať?

Okuliare proti modrému svetlu – na čo sú dobré a kto by ich mal používať?

    • Zdieľaj:
  • 0

Viete, čo je modré svetlo? Ide o prirodzenú súčasť slnečného žiarenia. Toto svetlo sa nachádza na okraji viditeľného spektra v pásme s vlnovou dĺžkou približne od 380/390 nm do 500 nm. Nazývame ho tiež vysokoenergetické viditeľné svetlo či HEV žiarenie (z anglického high-energy visible light). Ako súčasť viditeľného spektra má najkratšiu vlnovú dĺžku, no produkuje najvyššiu energiu. 

Čo vás však možno zaujme viac, práve modré svetlo je dôvodom, prečo oblohu vidíme modrú. Aký vplyv má na náš organizmus modré svetlo? Predstavuje pre nás pomocníka alebo nepriateľa? V súčasnosti sa mnohí čoraz častejšie zaujímajú o okuliare blokujúce modré svetlo. Na čo sú dobré?

Prirodzené vs. umelé modré svetlo

Nie je modré svetlo ako modré svetle. V našom okolí sa totiž nachádzajú jeho odlišné zdroje. Ako sme spomenuli v úvode, modré svetlo je súčasťou slnečného žiarenia, takže jeho najvýznamnejším prirodzeným zdrojom je slnko. Vysokoenergetické viditeľné svetlo je teda rozptýlené všade vôkol nás. Okrem prirodzeného modrého svetla však každodenne prichádzame do kontaktu aj s umelým modrým svetlom, respektíve s modrým svetlom z umelých zdrojov.

Bežne sa uplatňuje napríklad v komerčných a domácich svetlách, respektíve v LED žiarovkách, pretože produkuje najvyššiu energiu, je účinné a nízkonákladové. Okrem toho modré svetlo vyžarujú napríklad obrazovky počítačov, mobilných telefónov, tabletov, počítačov aj notebookov. 

Odporúčame: Oreganový olej: Týchto jeho 9 účinkov je na nezaplatenie!

Ako na nás pôsobí modré svetlo?

Prirodzené modré svetlo, ktoré je súčasťou slnečného žiarenia, má na ľudský organizmus priaznivý vplyv. Naše telo ho totižto využíva na reguláciu cyklu bdenia a spánku, respektíve cirkadiánneho rytmu. Funkcia cirkadiánnych rytmov, ktoré sú prítomné prakticky vo všetkých živých organizmoch, spočíva v usmerňovaní telesných procesov do rôznych fáz dňa.

Tým, že na nás pôsobí prirodzené modré svetlo, sa počas dňa podporuje bdelosť. Pozitívny vplyv má na naše reakcie, nálady či pocity pohody. Vystavovanie sa modrému svetlu v denných hodinách je nevyhnutné pre podporu kognitívnych schopností. Keďže prirodzeným zdrojom modrého svetla je slnko, je zrejmé, že počas večerných a nočných hodín by sme mu za normálnych okolností nemali byť vystavovaní. 

Avšak, v našom okolí sú i mnohé umelé zdroje HEV žiarenia a kontakt s modrým svetlom tak máme vo vyššej miere, a to nielen počas dňa, ale aj večer a v noci. Večerné pozeranie televízie či sledovanie sociálnych sietí na mobile pred spánkom nie je mnohým z nás cudzie. Modré svetlo z obrazoviek však môže narúšať spomínaný cirkadiánny rytmus. Spôsobiť môže nielen problémy so spánkom, ale negatívne môže vplývať aj na pokožku či zrak. 

Nadbytok modrého svetla:

  • narúša vo večerných hodinách tvorbu melatonínu, čo je hormón nevyhnutný pre reguláciu spánku,

  • zhoršuje zaspávanie a z dôvodu nekvalitného spánku môže viesť k nedostatku energie počas dňa,
  • zapríčiňuje fotostarnutie pleti, pretože podporuje oxidačný stres, ktorý urýchľuje starnutie buniek pokožky,
  • podnecuje vznik pigmentových škvŕn a zhoršuje hojace procesy v pokožke,
  • môže byť spúšťačom bolestí hlavy,
  • negatívne ovplyvňuje funkciu zraku a môže sa spájať s očnými problémami. 

Pomôžu okuliare blokujúce modré svetlo?

Ideálne by bolo, aby sme boli vystavovaní len prirodzenému modrému svetlu. To však v ére moderných technológií nie je asi úplne možné. Minimalizovať škodlivý vplyv modrého svetla zo všetkých okolitých umelých zdrojov však môžeme aspoň tak, že obmedzíme čas, počas ktorého prichádzame do kontaktu s danými zdrojmi, a to aspoň vo večerných hodinách. Odborníci odporúčajú vyhýbať sa modrému svetlu aspoň 2 až 3 hodiny pred spánkom, čím môžeme podporiť ľahšie zaspávanie a kvalitnejší spánok.

Na niektorých obrazovkách, napríklad na mobiloch, tabletoch či počítačoch, sa dnes dá nadstaviť nočný režim, ktorý čiastočne potlačí modrú zložku svetla. K najmodernejším pomocníkom proti modrému svetlu však rozhodne patria špeciálne okuliare blokujúce tento druh svetla. Dnes na trhu nájdeme veľké množstvo rôznych typov okuliarov proti modrému svetlu. Sú navrhnuté tak, aby filtrovali určitú mieru modrého svetla z obrazoviek. 

  • ​Na bežné požívanie, a to napríklad aj na celodenné použitie v kancelárii počas práce pri počítači, sa využívajú okuliare s čírymi sklami, ktoré dokážu zablokovať najintenzívnejšiu časť modrého svetla. Obvykle blokujú maximálne do 30 % modrého svetla.
  • Výkonnejšie okuliare proti modrému svetlu so žltkastými sklami, ktoré často využívajú napríklad hráči pri dlhom hraní video a PC hier, bývajú obvykle schopné blokovať až do 60 % modrého svetla.
  • Dostupné sú však aj veľmi účinné okuliare proti modrému svetlu s oranžovými sklami, ktoré sú schopné takmer 100 % pohltiť modré svetlo. Tie však nie sú spravidla určené na dlhšie či celodenné nosenie, ale hlavne na ochranu pred modrým svetlom krátko pred spánkom (cca 90 minút).

Ponuka s okuliarmi proti modrému svetlu je široká. Nájsť ich možno pod názvami, ako okuliare na počítač, počítačové okuliare alebo herné okuliare. V bežných prípadoch ide o okuliare bez dioptrií, no zaobstarať si možno v prípade potreby aj dioptrické okuliare vybavené filtrom proti modrému svetlu. 

Cena závisí od mnohých faktorov, ako je materiál okuliarov, druh, značka a podobne. Bežné počítačové a herné okuliare však možno zohnať za pár desiatok eur, pokojne za 30 až 60 eur. Samozrejme, na trhu sú dostupné aj drahšie modely, ktorých cena presahuje hranicu 100 eur. 

Odporúčame: TOP pomôcky na cvičenie v pohodlí domova – do ktorých 7 investovať?

Aké benefity prinášajú okuliare proti modrému svetlu?

Okuliare proti modrému svetlu sú určené hlavne pre jedincov, ktorí trávia nadmerný čas pri obrazovkách, teda napríklad pracovníkov v kanceláriách či na úradoch a všetkých, ktorí pracujú prevažne s počítačom, alebo aj osoby, ktoré vo voľnom čase trávia dlhé hodiny pri obrazovkách, napríklad hráčov počítačových hier.

Dlhé pozeranie sa do obrazoviek sa môže spájať s problémami, ako sú suché a unavené oči, rozmazané videnie, začervenanie oka, pálenie pri žmurkaní a podobne. K rozvoju týchto problémov prispieva aj modré svetlo. Okuliare blokujúce modré svetlo z elektronických zariadení pomáhajú telu udržiavať prirodzený biorytmus po západe slnka. Napomáhajú tak znižovať riziko problémov so zaspávaním a horším spánkom aj v prípade práce s počítačom vo večerných hodinách. 

Ďalej sa okuliarom proti modrému svetlu pripisujú nasledujúce vlastnosti: 

  • znižujú námahu a únavu očí aj zrakový stres,

  • chránia oči pred vysychaním pri dlhom sedení pri monitore či televízore,
  • znižujú jas, oslnenie a intenzitu svetla, čím šetria naše oči a zlepšujú zrakovú ostrosť (zostrujú detaily),
  • zlepšujú kontrast farieb,
  • minimalizujú nežiaduce odlesky na displeji,
  • obvykle poskytujú aj ochranu očí pred UV žiarením, ktoré prispieva k rozvoju šedého zákalu či makulárnej degenerácie

Odporúčame: Zvýšené leukocyty v moči – aké sú príčiny a kedy je potrebná liečba?


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Akčné ženy: Ako žiť plnohodnotne? Príďte na konferenciu Pre zdravie ženy
ZDRAVIE A PREVENCIA

Akčné ženy: Ako žiť plnohodnotne? Príďte na konferenciu Pre zdravie ženy

  • 0
  • 19.10.2022
Bolesť krížov v tehotenstve: Ako proti nej účinne bojovať?
ŽIVOTNÝ ŠTÝL

Bolesť krížov v tehotenstve: Ako proti nej účinne bojovať?

  • 0
  • 26.11.2022
Umelá pľúcna ventilácia – kedy je nevyhnutná a aké sú jej riziká?
ZDRAVIE A PREVENCIA

Umelá pľúcna ventilácia – kedy je nevyhnutná a aké sú jej riziká?

  • 0
  • 14.11.2022