Žlčníková diéta: Ktoré potraviny sú vhodné a ktoré naopak nie?

Žlčníková diéta: Ktoré potraviny sú vhodné a ktoré naopak nie?

    • Zdieľaj:
  • 0

Takzvaná žlčníková diéta nepredstavuje žiadnu špeciálnu diétu na chudnutie, respektíve redukciu hmotnosti a úpravu postavy. Ide skôr o súbor diétnych opatrení, ktoré sa uplatňujú v prípade výskytu ťažkostí so žlčníkom, napríklad po prekonanom žlčníkovom záchvate. Jedným z princípov tohto stravovania je hlavne obmedzenie prísunu živočíšnych tukov. Úprava stravy je v rámci liečby žlčníkových ťažkostí skutočne dôležitá. Kedy je žlčníková diéta vhodná až potrebná? Ktoré potraviny je v rámci nej vhodné zaradiť do jedálnička a ktoré naopak nie? Zistite viac v článku!

Úprava stravy pri problémoch so žlčníkom

Pri problémoch so žlčníkom lekári spravidla nariaďujú okrem inej liečby aj úpravu stravy. Vhodná strava môže pomôcť výrazne zlepšiť zdravotný stav, prípadne aj pomôcť v prevencii opätovného výskytu ťažkostí. Takzvaná žlčníková diéta predstavuje nízkotučnú diétu so zníženým príjmom tukov, najmä živočíšnych. Strava pri žlčníkovej diéte by mala byť pestrá, vyvážená a ľahko stráviteľná. Pri akútnych ťažkostiach je spravidla vyžadovaná skutočne prísna diéta.

Žlčníkovú diétu sa odporúča dodržiavať:

  • po prekonaní akútneho ochorenia žlčníka,
  • pri chronických problémoch so žlčníkom, 
  • pri žlčníkových kameňoch,
  • po operácii žlčníka,
  • pri zníženej funkcii a iných ochoreniach pankreasu.

Odporúčame: Čo je tempeh? Objavte jeho výhody aj spôsoby prípravy!

strava pri problémoch so žlčníkom

Zdroj: Shutterstock®

Ktoré potraviny možno konzumovať pri žlčníkovej diéte?

Pri žlčníkovej diéte sú povolené mnohé potraviny, ktoré je spravidla bezpečné konzumovať pri problémoch so žlčníkom. Iné potraviny sa odporúča sčasti obmedziť a niektoré tiež radšej úplne vyradiť. Pri žlčníkovej diéte je v jedálničku vítaná väčšina druhov zeleniny, ktoré sú zdrojom dôležitej vlákniny. Zelenina môže byť podávaná v čerstvom stave aj šetrne tepelne upravená. Variť možno i z mrazenej zeleniny, problém spravidla nepredstavuje sterilizovaná nenafukujúca zelenina. Ovocie by malo byť vyzreté, pokojne i tepelne upravené. Z tukov sú v obmedzenom množstve vhodné hlavne tie rastlinné, mäso je potrebné taktiež voliť chudšie. Mliečne výrobky je potrebné voliť nízkotučné alebo polotučné. Hlavnou zásadou je hlavne voliť potraviny s nižším obsahom tukov.

Medzi potraviny a jedlá vhodné pri žlčníkovej diéte môžeme zaradiť:

  • zeleninu bez zrniečok, ktorá nenafukuje (napr. koreňová či listová),
  • ovocie bez zrniečok a šupiek, spracované ovocie (napr. vo forme marmelád alebo štiav),
  • chudé mäso (morčacie, kuracie, králičie, hovädzie, ryby), chudú šunku,
  • zeleninové alebo slabšie mäsové polievky,
  • mlieko a mliečne výrobky (s tukom do 1,5 %), tvrdé syry (do 30 % tuku),
  • rastlinné oleje (olivový, slnečnicový), obmedzene maslo alebo margaríny,
  • vajcia (v menšom množstve),
  • vodové netučné pečivo (biele, celozrnné), starší biely chlieb, sucháre, detské piškóty, vločky,
  • z príloh cestoviny, ryžu, zemiaky. 

Dôležité je však nezabúdať ani na dostatočný pitný režim. Ten by mal pozostávať hlavne z čistej vody. Tiež je možné pridať zriedené ovocné šťavy, bylinné čaje, minerálne vody alebo nealkoholické pivo. Ak to lekár povolí, možné je tiež piť slabšiu kávu. 

Odporúčame: Recept na hlivové rizoto – lahodná a zdravá pochúťka za pár chvíľ

nevhodné potraviny pri žlčníkovej diéte

Zdroj: Shutterstock®

Ktorým potravinám sa vyhýbať?

Aby bola žlčníková diéta prospešná a pomohla v rámci liečby žlčníkových ťažkostí, je potrebné niektoré potraviny obmedziť alebo úplne vyradiť z jedálnička. Vo všeobecnosti nie sú v strave vítané veľmi mastné pokrmy a potraviny s vysokým podielom tukov. Vhodné nie sú potraviny, ktoré zvyknú spôsobovať problémy s nafukovaním, taktiež veľmi pikantné potraviny a jedlá. Rovnako nie je vhodné, ak sú pokrmy veľmi studené alebo naopak horúce. 

Pri žlčníkovej diéte sa spravidla neodporúča konzumovať:

  • mastnejšie mäso a tučné ryby, údeniny, vnútornosti, mäsové a rybacie konzervy,
  • vaječné žĺtky (vo väčšom množstve),
  • strukoviny (hrach, fazuľa, cícer),
  • čerstvé (ešte teplé) alebo kysnuté pečivo, celozrnný chlieb, lístkové cesto,
  • zeleninu, ktorá nadúva (napr. kapustu), cibuľu, cesnak, 
  • kôstkovité ovocie,
  • orechy a kokos,
  • plnotučné mlieko, smotanové jogurty, plesnivé syry,
  • dochucovadlá ako bujón, kečup, horčicu, tatársku a sójovú omáčku a pod.,
  • ostré a dráždivé koreniny (napr. chilli),
  • instantné pokrmy,
  • kakao a čokoládu.

Potrebné je tiež škrtnúť niektoré nápoje, a to predovšetkým tie alkoholické. Nevhodné sú destiláty, víno či alkoholické pivo. Taktiež sa spravidla odporúča obmedziť pitie kávy s kofeínom a sýtených nápojov. Samozrejme, platí, že u niektorých pacientov môžu byť niektoré potraviny znášané horšie alebo naopak lepšie ako u iných pacientov. Najvhodnejšie je preto dodržiavať hlavne pokyny lekára. 

úprava jedál pri žlčníkovej diéte

Zdroj: Shutterstock®

Pozor aj na vhodnú úpravu stravy

Pri žlčníkovej diéte je dôležité nielen voliť správne potraviny, ale taktiež ich aj vhodne tepelne upravovať. Pre osoby s problémami so žlčníkom by mali byť úplným tabu hlavne smažené a fritované pokrmy a vo všeobecnosti jedlá pripravené s použitím veľkého množstva oleja. Ideálne je variť úplne bez tuku. Medzi najlepšie spôsoby prípravy jedla radíme v tomto smere hlavne varenie, dusenie a prípravu na pare. Mäso tiež môžete piecť v alobale v teplovzdušnej rúre. Okrem toho je vhodné pokrmy aj o niečo zdravšie zahusťovať, napríklad rozmixovanou zeleninou. Tiež je možné použiť zemiakový škrob či múku rozmiešanú vo vode. 

 Jedálniček je vhodné počas dňa zostaviť z 5 až 6 menších porcií jedla. Dôležité je nevynechávať raňajky, ktoré pomôžu predchádzať zahusťovaniu žlče. Jedálniček si môžete poskladať napríklad i takto:

  • raňajky – ovsené vločky s nízkotučným mliekom (alebo jogurtom) a banán (alebo iné vhodné ovocie),
  • desiata – ošúpané jablko,
  • obed – morčacie prsia na prírodno s ryžou a zeleninovým šalátom,
  • olovrant – pečivo s chudou šunkou a zeleninou,
  • večera – špagety so šampiňónovou omáčkou.

Odporúčame: Poznáte účinky kombuchy? Skúste jej domácu prípravu!

bylinky na žlčník

Zdroj: Shutterstock®

Skúste bylinky na žlčník

Ako sme spomenuli už vyššie, pri problémoch so žlčníkom je vhodné v rámci pitného režimu popíjať i bylinné čaje. Mnohé bylinky totižto dokážu upokojiť podráždený žlčník a môžu pomôcť pri liečbe mnohých ochorení, ktoré s ním súvisia. Tradičná medicína odporúča pri žlčníkových ťažkostiach v prvom rade púpavu, a to najmä jej koreň. Ten priaznivo vplýva na činnosť žlčníka a stav žlčových ciest. Odvar z koreňa púpavy môže byť nápomocný aj pri problémoch so žlčovými kameňmi.

Na povzbudenie činnosti žlčníka aj pečene sa v rámci ľudovej medicíny taktiež odporúča horec žltý, koreň čakanky, repík lekársky či rumanček kamilkový. Pitný režim tiež môžete obohatiť mätovým čajom. Skúsiť môžete namiešané žlčníkové čaje z lekárne, v ktorých nájdeme viaceré nápomocné bylinky, prípadne si pripravte vlastnú zmes v pohodlí domova.

Na domáci žlčníkový čaj budeme potrebovať:

  • 35 g nechtíka,
  • 20 g jablčníka,
  • 15 g repíka,
  • 5 g mäty. 

Postup: Bylinky zmiešame a uskladníme v dobre uzatvárateľnej nádobe. Jednu polievkovú lyžicu zmesi zalejeme vriacou vodou a necháme lúhovať asi 10 minút. Po scedení čaj pomaly popíjame medzi jedlami. 


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Rozpustná a nerozpustná vláknina: Aký je medzi nimi rozdiel?
ZDRAVIE A PREVENCIA

Rozpustná a nerozpustná vláknina: Aký je medzi nimi rozdiel?

  • 0
  • 31.05.2021
Môže byť jednostranná strava škodlivá? Pozor na nevyváženosť!
ŽIVOTNÝ ŠTÝL

Môže byť jednostranná strava škodlivá? Pozor na nevyváženosť!

  • 0
  • 15.04.2021
Ako zdravo pribrať? 7 tipov, ktoré vám s tým pomôžu!
ZDRAVIE A PREVENCIA

Ako zdravo pribrať? 7 tipov, ktoré vám s tým pomôžu!

  • 1
  • 19.05.2021