Ako pripraviť zemiaky čo najzdravšie? Sú lepšie varené či pečené?

Ako pripraviť zemiaky čo najzdravšie? Sú lepšie varené či pečené?

  • 62
  • 0

Na zemiaky sa často pozerá ako na potravinu, ktorá nie je pri diéte alebo udržovaní si štíhlej línie v jedálničku veľmi vítaná. Hlavným dôvodom býva zvyčajne hlavne vyšší podiel sacharidov. Zemiaky pritom predstavujú nutrične bohatú a výživnú potravinu, ktorá má nášmu telu čo ponúknuť. Na 100 gramov majú spravidla okolo 100 kalórií. Z približne 70 % sú tvorené len vodou. Obsahujú vlákninu a menšie množstvo bielkovín. Bohaté sú však hlavne na rôzne vitamíny a minerálne látky. Ukrývajú viaceré vitamíny skupiny B, taktiež vo veľkom množstve telu doplnia vitamín C.

Ďalej sú zdrojom draslíka, horčíka, železa, zinku či fosforu. Zemiaky nás dokážu dobre zasýtiť a vďaka svojmu zloženiu majú aj priaznivý vplyv na trávenie, hladinu krvného tlaku či kvalitu pokožky. Samozrejme, veľmi záleží na tom, ako si vlastne zemiaky pripravíme a naservírujeme na tanier. Túto potravinu je možné pripraviť najrozličnejšími spôsobmi, no nie všetky spôsoby prípravy sú pre naše zdravie najlepšie. Ako teda zemiaky pripraviť čo najzdravšie, aby z nich naše telo vyťažilo maximum?

Odporúčame: Ako sa zbaviť trémy? Takto sa s ňou naučíte pracovať!

varené zemiaky

Zdroj: Shutterstock®

Je najzdravšie varenie na pare a vo vode?

To najlepšie, čo môžeme so zemiakmi urobiť, je ich uvariť na pare alebo vo vode, ideálne v šupke. Vďaka takejto príprave si zemiaky zachovajú veľké množstvo živín a hlavne vitamínov. V dôsledku dlhej tepelnej úpravy pri vysokých teplotách sa v zemiakoch výrazne znižuje obsah mnohých dôležitých látok. Varenie na pare je vo všeobecnosti veľmi šetrný spôsob, ako tepelne upraviť rozličné druhy potravín. Na pare sa dajú pripraviť skutočne lahodné, zdravé a výživné zemiaky.

Varenie zemiakov vo vode pri nižších teplotách je rovnako dobrý spôsob prípravy tejto chutnej zeleniny. Zemiaky je vhodné poriadne očistiť, zbaviť prípadných zelených častí a klíčkov a vložiť do vriacej osolenej vody s kvapkou rastlinného oleja. Menšie zemiaky varíme okolo 15 minút, tie väčšie spravidla potrebujú 20 až 30 minút. Potom ich scedíme, opláchneme v studenej vode a môžeme ich ďalej upraviť, napríklad nakrájať, prípadne ošúpať a pomágať, dochutiť bylinkami či petržlenovou vňaťou a podobne. V takto pripravených zemiakoch sa uchová hlavne oveľa väčšie množstvo vitamínu C, ktorý je rozpustný vo vode a citlivý na teplo.

pečené zemiaky

Zdroj: Shutterstock®

Dobrou voľbou sú aj pečené zemiaky

Vítanou súčasťou každého zdravého jedálnička sú aj zemiaky pečené v rúre, opäť najlepšie aj v šupke a len s malým množstvom tuku. Teplota v rúre by pri pečení nemala v ideálnom prípade presiahnuť 180 °C. Spôsobov, ako piecť zemiaky, je už následne mnoho. Celé zemiaky napríklad stačí umyť, so šupkou ich zabaliť do alobalu a dať piecť do rúry. Keď sú hotové, môžeme ich prekrojiť a niečím naplniť alebo podávať ako prílohu. Zemiaky je tiež možné nakrájať na polovičky či mesiačiky, ideálne však opäť so šupkou. Vhodné je k nim pridať malé množstvo olivového oleja a napríklad aj nejaké koreniny. Potom ich stačí rozmiestniť na plech s papierom na pečenie a vložiť do rúry. Ďalšou možnosťou je pečenie zemiakov v nejakej keramickej či sklenej nádobe, pokojne aj spolu s inými druhmi koreňovej zeleniny.

vysmážané zemiaky

Zdroj: Shutterstock®

Na tieto zemiakové pokrmy si dávajte pozor!

Asi by ste ani vy nemuseli dlho hádať, aké spôsoby prípravy zemiakov nie sú práve ideálne a ktoré zemiakové pokrmy je vhodné jesť skutočne len v menšom množstve a rozhodne nie pravidelne. Ide hlavne o zemiaky pripravované pri vysokých teplotách a s veľkým množstvom tukov. Áno, reč je napríklad o hranolkách. Kalorická hodnota v prípade takého pokrmu zo zemiakov môže byť až trojnásobne či štvornásobne väčšia ako pri klasických varených zemiakoch.

Pri vysmážaných zemiakoch, napríklad hranolkách, kroketách či domácich chipsoch, nie je problémom len veľké množstvo kalórií, ale aj značný podiel nie práve najzdravších tukov. Takto pripravené zemiaky už nemôžeme považovať ani za výživnú potravinu. Zradné môžu byť aj pečené americké zemiaky, ak sú pripravené veľmi tučne, a teda s veľkým množstvom oleja. Rovnako je to aj v prípade zemiakovej kaše, ak je pripravená s veľkým množstvom masla a smotany.

Pozri aj: Tipy na letné recepty: Najlepšie pochúťky ideálne pre každého


  • 62
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Ako ušetriť na vitamínoch a ako si ich vybrať správne?

  • 4
  • 0
  • 09.07.2020
LIEČBA

Ako sa prejavuje tetanus? Čo o tomto vážnom ochorení musíme vedieť?

  • 74
  • 1
  • 26.04.2020
LIEČBA

Trápia vás prebdené noci? Zistite, aké sú príčiny nespavosti!

  • 49
  • 0
  • 22.04.2020