Prečo jesť slnečnicové semená? Takto ovplyvnia aj vaše zdravie!

Prečo jesť slnečnicové semená? Takto ovplyvnia aj vaše zdravie!

  • 43
  • 1

Slnečnica ročná z čeľade astrovité pochádza zo Severnej Ameriky a dnes ju z hľadiska svetovej produkcie olejnín radíme popri bavlníkovom semene, plodoch podzemnice olejnej či sóje medzi najvýznamnejšie olejniny. Charakteristická je mohutnou, až tri metre vysokou, priamou stonkou a súkvetím, ktorým je úbor s priemerom až do 40 centimetrov. Ten pozostáva z kvetov dvoch typov, a to typických žltých jazykových kvetov a tmavších trubkových kvetov, ktoré vypĺňajú lôžko úboru. Slnečnica má význam z hľadiska potravinárskeho priemyslu aj živočíšnej výroby. Dnes sa však pozrieme konkrétne na to, aký význam majú pre naše zdravie jej chutné semená. V článku sa dozviete, prečo sa ich oplatí konzumovať pravidelne.

1. Sú bohaté na omega mastné kyseliny

Slnečnicové semená sú v prvom rade plné zdravých tukov, ktoré sú nevyhnutné pre správnu funkciu organizmu. Reč je o omega-3 a omega-6 mastných nenasýtených kyselinách. Obsahujú napríklad dôležitú kyselinu linolovú. Mastné kyseliny sú dôležité pre správnu funkciu mozgu aj metabolizmu. Pozitívne vplývajú na kardiovaskulárny či dokonca reprodukčný systém človeka. Nedostatok týchto látok sa pritom rýchlo prejaví na zdraví jedinca. Deficit zdravých tukov môže prispieť k rozvoju ochorení srdca aj ciev a dokonca sa môže prejaviť aj vo forme kožných problémov.

Pozri aj: Účinky horkej čokolády: Takto podporí naše zdravie!

vitamín E

Zdroj: Shutterstock®

2. Doplnia vitamín E

Už dve polievkové lyžice slnečnicových semien nám dokážu zabezpečiť dennú odporúčanú dávku vitamínu E. Tento v tukoch rozpustný vitamín, ktorý je známy aj ako tokoferol, je pre náš organizmus významným antioxidantom. Prispieva teda k ochrane buniek pred voľnými radikálmi a ich škodlivými vplyvmi. Vitamín E napomáha pokožku chrániť pred nežiaducimi účinkami žiarenia, spomaľuje proces starnutia buniek a pozitívne vplýva na plodnosť a potenciu. Taktiež prispieva k lepšiemu hojeniu rán. V slnečnicových semenách sa okrem toho skrývajú aj vitamíny skupiny B, zinok, selén, fosfor či draslík.

3. Znižujú cholesterol

Semená slnečnice by sa vo vašom jedálničku mali nachádzať aj v prípade, keď vás trápi vysoký cholesterol. Rovnako môžu byť nápomocné pri udržiavaní dobrej úrovne krvného tlaku. Spomínané mastné kyseliny sa podieľajú na ochrane srdca a ciev. Ideálne je dopriať si 1 až 2 polievkové lyžice niekoľkokrát týždenne. Pridajte si ich do jogurtu, kaše či zeleninového šalátu. Ide o skvelú prevenciu pred kardiovaskulárnymi ochoreniami. Okrem toho majú upokojujúce účinky, podporujú sústredenosť a potláčajú nervozitu a stres. Rovnako sú účinné pri detoxikovaní tráviaceho traktu.

svaly

Zdroj: Shutterstock®

4. Podporujú obnovu svalovej hmoty

Slnečnicové semená sú dobrým pomocníkom aj pri budovaní svalovej hmoty. Sú bohaté na dôležité bielkoviny, ktoré, ak nerátame vodu, tvoria najväčší podiel z hmotnosti človeka. Nachádzajú sa v podstate v každej bunke nášho tela, pričom sú nenahraditeľné nielen pri stavbe svalovej hmoty a tkanív, ale aj tvorbe enzýmov či hormónov. V stogramovej porcii slnečnicových semien sa nachádza cez 20 gramov proteínov. Ak si teda prisypete k jedlu jednu polievkovú lyžicu týchto chutných semien, obohatíte ho o nemalú dávku bielkovín. Semená slnečnice sú okrem toho bohaté aj na vápnik, takže vďaka nim podporíte aj kosti. 

5. Zlepšujú kvalitu kože

Pravidelná konzumácia chutných a chrumkavých slnečnicových semienok môže prispieť aj k udržiavaniu dobrého stavu pokožky, vlasov a nechtov, a to vďaka mnohým cenným látkam, ktoré v sebe ukrývajú. Napríklad práve deficit spomínaných omega mastných kyselín sa môže okrem iného prejavovať aj zvýšeným vypadávaním vlasov, vysušenou pokožkou či zhoršeným hojením rán. Ak sa vám veľmi lámu vlasy aj nechty alebo vás trápia kožné ťažkosti, neváhajte si niekoľkokrát týždenne pridávať do jedla aj semená slnečnice. 

Odporúčame: Prečo si doma pestovať pažítku? Zistite, ako na to a aké sú jej účinky!


  • 43
  • 1
Návrat hore
Autor článku

1 komentár

Soňa Krátka 06.06.19 07:31

SK
karma
119.00

radi zobkáme rôzne oriešky a semienka, pridávam ich aj do kváskového chlebíka...

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Sú aj vo vašom jedálničku? Tu je 7 dôvodov, prečo jesť artičoky!

  • 37
  • 0
  • 29.06.2020
LIEČBA

Ako sa prejavuje Parkinsonova choroba? Dá sa jej predchádzať?

  • 39
  • 0
  • 20.08.2020
LIEČBA

Ktoré jedlá znova neohrievať? Týmto opätovné prihrievanie neprospeje!

  • 54
  • 0
  • 25.05.2020