Príznaky psychického vyčerpania: Identifikujte ich včas a spomaľte!

Príznaky psychického vyčerpania: Identifikujte ich včas a spomaľte!

  • 180
  • 0

Postihuje fyzickú schránku aj myseľ a môže pôsobiť doslova až ochromujúco. Zdanlivo neprekonateľná únava, neschopnosť vykonávať úplne bežné činnosti či emocionálna vyprahnutosť a takto by sme mohli so symptómami pokračovať ďalej. Príznaky psychického vyčerpania by sa rozhodne nemali brať na ľahkú váhu, no my ľudia ich často dobrovoľne prehliadame. Ako ich identifikovať a kedy je podľa odborníkov najvyšší čas spomaliť?

Známe aj ako syndróm vyhorenia

Ak ste sa už stretli s pojmom syndróm vyhorenia mali by ste vedieť, že ide práve o neodborné synonymum psychického vyčerpania. Človeka, ktorý ním trpí, postihujú psychické aj fyzické symptómy, ktoré sa samozrejme líšia v závislosti od daného jedinca. Medzi emocionálne prejavy psychického vyčerpania patrí depresia a úzkosť, cynické či pesimistické zmýšľanie a tiež apatia, teda pocity nezáujmu.  Celkom bežné sú aj pocity hnevu, beznádeje či strachu. V kariérnom živote zasa prichádza k strate motivácie a produktivity a úplne normálna je aj strata sústredenosti.

Inšpiruj sa: Žltá koža aj oči: Aké sú ďalšie zákerné príznaky hepatitídy?

syndróm vyhorenia

Zdroj: Shutterstock®

Bolesti hlavy a zmeny v správaní

Psychické vyčerpanie sa logicky prejaví aj na telesnej schránke, človeka s touto diagnózou teda zasiahnu určité fyzické ťažkosti. Bežná je pritom bolesť hlavy a celého tela, problémy so žalúdkom a s trávením či chronická únava súvisiaca s ďalším symptómom, ktorým je nespavosť. Psychicky vyčerpaný človek je náchylnejší na bežné vírusové ochorenia, môže náhle pribrať alebo stratiť hmotnosť a dochádza uňho aj k abnormálnym zmenám chutí. Z behaviorálneho hľadiska môžme u takéhoto pacienta sledovať postupnú izoláciu od spoločnosti, zvýšenú neprítomnosť v práci či v škole a neschopnosť vykonávať pracovné alebo iné povinnosti, čo súvisí aj so zhoršeným pracovným výkonom.

ako nevyhorieť

Zdroj: Shutterstock®

Dá sa s ním bojovať

Podobne ako s inými psychickými ochoreniami aj s mentálnym vyčerpaním vieme bojovať na domácom fronte jednoduchými zmenami v tom, ako žijeme. V prvom rade by sme mali identifikovať, čo nám spôsobuje dlhodobý stres vedúci až do stavu psychického vyčerpania. Tento spúšťač by sme sa mali v každom prípade snažiť eliminovať. Psychicky vyčerpaný človek by si mal, samozrejme, aj oddýchnuť, čo môže znamenať, že bude potrebovať dovolenku na pár dní, možno i týždňov.

Na prácu by mal v tomto voľnom čase pritom úplne zabudnúť a dopriať by si mal čo najviac odpočinku v podobe spánku a iných relaxačných aktivít. K tým patrí meditácia, joga, tai chi, masáž či aromaterapia. Odborníci ďalej odporúčajú psychicky vyčerpaným pacientom pravidelne cvičiť, nakoľko ide o veľký odbúravač stresu a na zahodenie, podľa štúdií, nie je ani viesť si denník vďaky, ktorý dokázateľne napomáha k tomu, ako byť pozitívnym človekom. Mentálne vyčerpaný človek by mal aj neodkladne navštíviť lekára, ktorý zváži či nie sú na liečbu nutné liečivá, najčastejšie antidepresíva, lieky na úzkosť či lieky pre lepší spánok.

Zaujme ťa: Ako si doplniť selén? Pred nedostatkom nás ochránia tieto potraviny!


  • 180
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Ako pripraviť zemiaky čo najzdravšie? Sú lepšie varené či pečené?

  • 62
  • 0
  • 16.07.2020
LIEČBA

Ako variť zdravšie? Týchto 9 tipov a trikov musíte poznať!

  • 62
  • 0
  • 27.09.2020
AKO SCHUDNÚŤ

Poznáte účinky karfiolu? Tu je 7 dôvodov, prečo si ho pripraviť na rôzne spôsoby

  • 53
  • 0
  • 06.09.2020