Viete, čo nejesť na raňajky? Za tieto potraviny sa vám žalúdok nepoďakuje!

Viete, čo nejesť na raňajky? Za tieto potraviny sa vám žalúdok nepoďakuje!

  • 25
  • 0

Raňajky sú veľmi dôležitým jedlom dňa a o ich význame vôbec nemusíme diskutovať. Vhodne zvolené jedlo dokáže ráno naštartovať celý organizmus vrátane metabolizmu a dodá nám dostatok energie na prácu či učenie. Vďaka kvalitným raňajkám sa vyhneme záchvatom hladu a sýti vydržíme byť aj do obeda, prípadne do malej dopoludňajšej desiaty.

Ale čo si ráno dopriať pod zub? Mali by ste vedieť, že nie je vhodné len tak vytiahnuť niečo z chladničky či špajzy. Mnohé potraviny totiž dokážu byť najmä k prázdnemu žalúdku skutočne necitlivé. Následne môžu mnohým osobám spôsobovať zdravotné ťažkosti. V nasledujúcom článku vám preto prezradíme, čo nejesť na raňajky a čo si naopak dopriať môžete!

Pozri aj: Prečo skúsiť naparovanie pleti? Výhody hovoria samy za seba!

jogurt

Zdroj: Shutterstock®

Jogurty a iné kyslomliečne výrobky

Jogurty patria medzi potraviny, ktoré sú na raňajky konzumované skutočne často. S jogurtmi či inými kyslomliečnymi výrobkami, ktoré majú okrem iného aj blahodarný vplyv na naše trávenie a činnosť hrubého čreva, je však taký jeden malý problém. Ak sú konzumované ráno nalačno, v prázdnom žalúdku veľkú časť priaznivých baktérií zabije kyselina chlorovodíková. To znamená, že vášmu telu až toľko výhod neprinesú. Doprajte si ich preto skôr počas dňa.   

Cereálie

Raňajkové cereálie, najmä tie z obchodu, skutočne nie sú ideálnym prvým jedlom dňa. Sú totiž plné cukru, majú vysoký glykemický index a neponúkajú telu všetky potrebné základné živiny. Reč je hlavne o rozličných čokoládových guľôčkach, ktoré najmä deti tak milujú, no rovnako môžeme spomenúť aj rôzne na pohľad zdravé zapekané müsli. Ak radi konzumujete na raňajky podobné potraviny, skúste ich nahradiť skôr sypanými müsli bez pridaného cukru alebo domácou granolou s orieškami a sušeným ovocím.

citrusové plody

Zdroj: Shutterstock®

Citrusové plody a hrušky

Mnohé druhy ovocia môžu na lačný žalúdok vplývať negatívne. Spomenúť môžeme napríklad citrusy, ktoré obsahujú značné množstvo ovocných kyselín. Tie môžu v prázdnom žalúdku prispieť k rozvoju pálenia záhy či dokonca žalúdočných vredov. Ďalším ovocím, na ktorom je vhodné si pochutnať skôr na desiatu či olovrant, sú hrušky. Tie totiž obsahujú skutočne veľké množstvo surovej vlákniny, ktorá môže lačný žalúdok dráždiť. Počas dňa si ich však neváhajte dopriať, obsahujú totiž draslík, horčík, či vitamíny C aj E.

Odporúčame: Recept na levanduľovo-mätovú liečivú soľ do kúpeľa

rajčiny

Zdroj: Shutterstock®

Paradajky

Aj medzi zeleninou nájdeme zopár zástupcov kategórie nie práve najvhodnejších potravín na raňajky. Chutné paradajky sú skvelým zdrojom vápnika, horčíka, draslíka, vitamínu C či cenného lykopénu, ktorý má protirakovinové účinky. Sú teda vítanou súčasťou každého jedálnička. Dopriať si ich však v prvom jedle dňa nie je až tak dobrý nápad. Ich konzumácia totiž vplýva na tvorbu kyseliny tanínovej v žalúdku, čím sa následne zvyšuje jeho prekyslenie. Paradajky si preto doprajte radšej na obed v chutnom zeleninovom šaláte či tradičnom leče.

Káva

Nakoniec musíme spomenúť ešte kávu, bez ktorej si mnohí ani nevedia predstaviť svoje ráno. Tá predstavuje problém najmä v prípade, keď je jedinou potravinou, ktorú človek svojmu telu ráno dopraje. Šálka kávy skutočne nepredstavuje vhodné raňajky. Nedodá telu potrebné živiny. Navyše môže spôsobiť výrazne podráždenie žalúdka či zvyšovať tlak. Ak to u vás bez kávy jednoducho nejde, vždy sa najskôr naraňajkujte a váš obľúbený nápoj si pripravte o čosi neskôr.  

čo jesť na raňajky

Zdroj: Shutterstock®

Čo je vhodné jesť na raňajky?

Otázkou teda zostáva, čo si na tie raňajky dopriať. Možností je naozaj veľa! Výborné sú napríklad varené vajíčka, ktoré sú skvelým zdrojom bielkovín, vitamínov skupiny B aj draslíka či fosforu. Dodajú vám dostatok energie na celé dopoludnie. K nim si doprajte napríklad plátok poctivého celozrnného chleba, ktorý vás zásobuje zloženými sacharidmi. Alebo si pripravte miešané vajíčka s čerstvým špenátom. Výbornou voľbou je aj domáca ovsená kaša osladená medom. Pridajte do nej čučoriedky, ktoré sú plné vitamínu C či oriešky nabité zdravými tukmi. Pochutnať si ďalej môžete na celozrnnom toaste s avokádom. Dôležité však je, aby ste sa po raňajkách vždy cítili dobre a plní energie!

Pozri aj: Ako naštartovať trávenie? Skús tieto 3 zázračné nápoje! ​


  • 25
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

LIEČBA

Aké sú príznaky zeleného zákalu?A čo je vlastne jeho príčinou?

  • 47
  • 0
  • 31.05.2020
LIEČBA

Prečo je káva z čakanky zázračným nápojom? Inú už piť nebudete!

  • 116
  • 0
  • 27.03.2020
LIEČBA

Ktoré jedlá znova neohrievať? Týmto opätovné prihrievanie neprospeje!

  • 54
  • 0
  • 25.05.2020